EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Vitor de Assis
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Vívia de Melo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56897
Resumo: The purpose of this article is to discuss the predominance of confessional establishments of secondary education in the context of the state of Paraíba. The historical-educational research was developed according to the following theoretical-methodological procedures: bibliographic analyzes, among which we highlight the works of Abreu (2005), Dallabrida (2009), Horta (2012), Melo (1996), Cunha (2017); documentary survey, in two historical archives located in the city of João Pessoa, and analysis of documentation. Thus, we conclude that 69% of the educational establishments identified were of a confessional nature, which evidences the strength and influence of the Church in the Brazilian society at the time.
id UFG-3_02786186d962b12284cff4e7f160c7cf
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/56897
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945)EDUCACIÓN, IGLESIA Y ESTADO NUEVO (1937 - 1945)EDUCAÇÃO, IGREJA E ESTADO NOVO (1937 – 1945): ENSINO SECUNDÁRIO CONFESSIONAL NA PARAÍBAThe purpose of this article is to discuss the predominance of confessional establishments of secondary education in the context of the state of Paraíba. The historical-educational research was developed according to the following theoretical-methodological procedures: bibliographic analyzes, among which we highlight the works of Abreu (2005), Dallabrida (2009), Horta (2012), Melo (1996), Cunha (2017); documentary survey, in two historical archives located in the city of João Pessoa, and analysis of documentation. Thus, we conclude that 69% of the educational establishments identified were of a confessional nature, which evidences the strength and influence of the Church in the Brazilian society at the time.El propósito de este artículo es discutir la predominancia de establecimientos  confesionales de enseñanza secundaria en el contexto en Paraíba estadonovista. La investigación (búsqueda) Histórico-educacional fue desarrollada conforme los procedimentos Teórico-metodológicos: análisis bibliográficos, entre las cuales destacamos las obras de Abreu (2005), Dallabrida (2009), Horta (2012), Melo (1996), Cunha (2017); levantamiento documental, en dos archivos históricos ubicados en la ciudad de João Pessoa, y análisis de la documentación. De esta manera concluímos que 69% de los establecimientos educacionales identificados en el período estadonovista han sido de naturaleza confesional, lo que evidencia la fuerza e influencia de la iglesia en la Sociedad Paraibana de la época.O propósito deste artigo é discutir a predominância de estabelecimentos confessionais de ensino secundário no contexto da Paraíba estadonovista. A pesquisa histórico-educacional foi desenvolvida conforme os seguintes procedimentos teórico-metodológicos: análises bibliográficas, dentre as quais destacamos as obras de Abreu (2005), Dallabrida (2009), Horta (2012), Mello (1996), Cunha (2017); levantamento documental, em dois arquivos históricos localizados na cidade de João Pessoa, e análise da documentação. Dessa forma, concluímos que 69% dos estabelecimentos educacionais identificados eram de natureza confessional, o que evidencia a força e influência da Igreja na sociedade paraibana na época.Faculdade de Educação (UFG)2019-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/5689710.5216/ia.v44i2.56897Journal Inter-Ação; Vol. 44 No. 2 (2019): Dossiê Religião e Estado: confrontos na História da Educação; 358-371Revista Inter Ação; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Dossiê Religião e Estado: confrontos na História da Educação; 358-371Revista Inter-Ação; v. 44 n. 2 (2019): Dossiê Religião e Estado: confrontos na História da Educação; 358-3711981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56897/33488Copyright (c) 2019 Vitor de Assis Neves, Vívia de Melo Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Vitor de AssisSilva, Vívia de Melo2020-03-01T15:36:27Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/56897Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:53.965537Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945)
EDUCACIÓN, IGLESIA Y ESTADO NUEVO (1937 - 1945)
EDUCAÇÃO, IGREJA E ESTADO NOVO (1937 – 1945): ENSINO SECUNDÁRIO CONFESSIONAL NA PARAÍBA
title EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945)
spellingShingle EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945)
Neves, Vitor de Assis
title_short EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945)
title_full EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945)
title_fullStr EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945)
title_full_unstemmed EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945)
title_sort EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945)
author Neves, Vitor de Assis
author_facet Neves, Vitor de Assis
Silva, Vívia de Melo
author_role author
author2 Silva, Vívia de Melo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves, Vitor de Assis
Silva, Vívia de Melo
description The purpose of this article is to discuss the predominance of confessional establishments of secondary education in the context of the state of Paraíba. The historical-educational research was developed according to the following theoretical-methodological procedures: bibliographic analyzes, among which we highlight the works of Abreu (2005), Dallabrida (2009), Horta (2012), Melo (1996), Cunha (2017); documentary survey, in two historical archives located in the city of João Pessoa, and analysis of documentation. Thus, we conclude that 69% of the educational establishments identified were of a confessional nature, which evidences the strength and influence of the Church in the Brazilian society at the time.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56897
10.5216/ia.v44i2.56897
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56897
identifier_str_mv 10.5216/ia.v44i2.56897
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56897/33488
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Vitor de Assis Neves, Vívia de Melo Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Vitor de Assis Neves, Vívia de Melo Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 44 No. 2 (2019): Dossiê Religião e Estado: confrontos na História da Educação; 358-371
Revista Inter Ação; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Dossiê Religião e Estado: confrontos na História da Educação; 358-371
Revista Inter-Ação; v. 44 n. 2 (2019): Dossiê Religião e Estado: confrontos na História da Educação; 358-371
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874763564253184