EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56897 |
Resumo: | The purpose of this article is to discuss the predominance of confessional establishments of secondary education in the context of the state of Paraíba. The historical-educational research was developed according to the following theoretical-methodological procedures: bibliographic analyzes, among which we highlight the works of Abreu (2005), Dallabrida (2009), Horta (2012), Melo (1996), Cunha (2017); documentary survey, in two historical archives located in the city of João Pessoa, and analysis of documentation. Thus, we conclude that 69% of the educational establishments identified were of a confessional nature, which evidences the strength and influence of the Church in the Brazilian society at the time. |
id |
UFG-3_02786186d962b12284cff4e7f160c7cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/56897 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945)EDUCACIÓN, IGLESIA Y ESTADO NUEVO (1937 - 1945)EDUCAÇÃO, IGREJA E ESTADO NOVO (1937 – 1945): ENSINO SECUNDÁRIO CONFESSIONAL NA PARAÍBAThe purpose of this article is to discuss the predominance of confessional establishments of secondary education in the context of the state of Paraíba. The historical-educational research was developed according to the following theoretical-methodological procedures: bibliographic analyzes, among which we highlight the works of Abreu (2005), Dallabrida (2009), Horta (2012), Melo (1996), Cunha (2017); documentary survey, in two historical archives located in the city of João Pessoa, and analysis of documentation. Thus, we conclude that 69% of the educational establishments identified were of a confessional nature, which evidences the strength and influence of the Church in the Brazilian society at the time.El propósito de este artículo es discutir la predominancia de establecimientos confesionales de enseñanza secundaria en el contexto en Paraíba estadonovista. La investigación (búsqueda) Histórico-educacional fue desarrollada conforme los procedimentos Teórico-metodológicos: análisis bibliográficos, entre las cuales destacamos las obras de Abreu (2005), Dallabrida (2009), Horta (2012), Melo (1996), Cunha (2017); levantamiento documental, en dos archivos históricos ubicados en la ciudad de João Pessoa, y análisis de la documentación. De esta manera concluímos que 69% de los establecimientos educacionales identificados en el período estadonovista han sido de naturaleza confesional, lo que evidencia la fuerza e influencia de la iglesia en la Sociedad Paraibana de la época.O propósito deste artigo é discutir a predominância de estabelecimentos confessionais de ensino secundário no contexto da Paraíba estadonovista. A pesquisa histórico-educacional foi desenvolvida conforme os seguintes procedimentos teórico-metodológicos: análises bibliográficas, dentre as quais destacamos as obras de Abreu (2005), Dallabrida (2009), Horta (2012), Mello (1996), Cunha (2017); levantamento documental, em dois arquivos históricos localizados na cidade de João Pessoa, e análise da documentação. Dessa forma, concluímos que 69% dos estabelecimentos educacionais identificados eram de natureza confessional, o que evidencia a força e influência da Igreja na sociedade paraibana na época.Faculdade de Educação (UFG)2019-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/5689710.5216/ia.v44i2.56897Journal Inter-Ação; Vol. 44 No. 2 (2019): Dossiê Religião e Estado: confrontos na História da Educação; 358-371Revista Inter Ação; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Dossiê Religião e Estado: confrontos na História da Educação; 358-371Revista Inter-Ação; v. 44 n. 2 (2019): Dossiê Religião e Estado: confrontos na História da Educação; 358-3711981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56897/33488Copyright (c) 2019 Vitor de Assis Neves, Vívia de Melo Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Vitor de AssisSilva, Vívia de Melo2020-03-01T15:36:27Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/56897Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:53.965537Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945) EDUCACIÓN, IGLESIA Y ESTADO NUEVO (1937 - 1945) EDUCAÇÃO, IGREJA E ESTADO NOVO (1937 – 1945): ENSINO SECUNDÁRIO CONFESSIONAL NA PARAÍBA |
title |
EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945) |
spellingShingle |
EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945) Neves, Vitor de Assis |
title_short |
EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945) |
title_full |
EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945) |
title_fullStr |
EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945) |
title_full_unstemmed |
EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945) |
title_sort |
EDUCATION, CHURCH AND NEW STATE (1937 - 1945) |
author |
Neves, Vitor de Assis |
author_facet |
Neves, Vitor de Assis Silva, Vívia de Melo |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Vívia de Melo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neves, Vitor de Assis Silva, Vívia de Melo |
description |
The purpose of this article is to discuss the predominance of confessional establishments of secondary education in the context of the state of Paraíba. The historical-educational research was developed according to the following theoretical-methodological procedures: bibliographic analyzes, among which we highlight the works of Abreu (2005), Dallabrida (2009), Horta (2012), Melo (1996), Cunha (2017); documentary survey, in two historical archives located in the city of João Pessoa, and analysis of documentation. Thus, we conclude that 69% of the educational establishments identified were of a confessional nature, which evidences the strength and influence of the Church in the Brazilian society at the time. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56897 10.5216/ia.v44i2.56897 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56897 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v44i2.56897 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56897/33488 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Vitor de Assis Neves, Vívia de Melo Silva info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Vitor de Assis Neves, Vívia de Melo Silva |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 44 No. 2 (2019): Dossiê Religião e Estado: confrontos na História da Educação; 358-371 Revista Inter Ação; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Dossiê Religião e Estado: confrontos na História da Educação; 358-371 Revista Inter-Ação; v. 44 n. 2 (2019): Dossiê Religião e Estado: confrontos na História da Educação; 358-371 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874763564253184 |