O corpo em cena: reflexões para a educação escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos, José Carlos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Moreira, Wagner Wey
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59483
Resumo: The objective of this essay was to reflect on the body in the scenario of school education. Initially, there was a concern to address how the body phenomenon has been perceived in the school environment. Next, it was highlighted how it has been the subject of extensive discussions in the First Cycle of Elementary Education via the approach of corporeality. The final considerations allow us to reflect that, if we direct our look at the body in school, we will realize that the educational processes still remain rooted in a perspective of wanting to educate the bodies to be agile, strong, beautiful, healthy and intelligent. However, they forget to look at the student who goes to school as a subject with a whole body.
id UFG-4_905e43749f86a66fbec8663f3e527c87
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/59483
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling O corpo em cena: reflexões para a educação escolarCorporeidade. Educação. EscolaThe objective of this essay was to reflect on the body in the scenario of school education. Initially, there was a concern to address how the body phenomenon has been perceived in the school environment. Next, it was highlighted how it has been the subject of extensive discussions in the First Cycle of Elementary Education via the approach of corporeality. The final considerations allow us to reflect that, if we direct our look at the body in school, we will realize that the educational processes still remain rooted in a perspective of wanting to educate the bodies to be agile, strong, beautiful, healthy and intelligent. However, they forget to look at the student who goes to school as a subject with a whole body.El objetivo de este ensayo era reflexionar sobre el cuerpo en el escenario de la educación escolar. Al principio, existía la preocupación de abordar cómo se ha percibido el fenómeno del cuerpo en el entorno escolar. La continuación, se destacó cómo ha sido objeto de amplios debates en el Primer Ciclo de Educación Primaria a través del enfoque de la corporalidad. Las consideraciones finales nos permiten reflexionar que, si dirigimos nuestra mirada al cuerpo en la escuela, nos daremos cuenta de que los procesos educativos siguen arraigados en una perspectiva de querer educar a los cuerpos para que sean ágiles, fuertes, bellos, sanos e inteligentes. Sin embargo, se olvidan de mirar al estudiante que va a la escuela como una asignatura con un cuerpo entero.O objetivo deste ensaio foi refletir sobre o corpo no cenário da educação escolar. Inicialmente, houve a preocupação de abordar como o fenômeno corpo tem sido percebido no ambiente escolar. Na sequência, ressaltou-se sobre como o ele tem sido sujeito alvo de amplas discussões no Primeiro Ciclo do Ensino Fundamental via a abordagem da corporeidade. As considerações finais propiciam refletir que, se direcionarmos nosso olhar para o corpo na escola, perceberemos que os processos educativos ainda continuam enraizados numa perspectiva de querer educar os corpos para serem ágeis, fortes, belos, saudáveis e inteligentes. Porém, esquecem de olhar o aluno que vai à escola como um sujeito de corpo inteiro.Universidade Federal de Goiás2021-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"application/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/5948310.5216/rpp.v24.59483Pensar a Prática; Vol. 24 (2021)Pensar a Prática; v. 24 (2021)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/59483/36386Copyright (c) 2021 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, José CarlosMoreira, Wagner Wey2022-03-10T13:26:59Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/59483Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:31.881747Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv O corpo em cena: reflexões para a educação escolar
title O corpo em cena: reflexões para a educação escolar
spellingShingle O corpo em cena: reflexões para a educação escolar
dos Santos, José Carlos
Corporeidade. Educação. Escola
title_short O corpo em cena: reflexões para a educação escolar
title_full O corpo em cena: reflexões para a educação escolar
title_fullStr O corpo em cena: reflexões para a educação escolar
title_full_unstemmed O corpo em cena: reflexões para a educação escolar
title_sort O corpo em cena: reflexões para a educação escolar
author dos Santos, José Carlos
author_facet dos Santos, José Carlos
Moreira, Wagner Wey
author_role author
author2 Moreira, Wagner Wey
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos, José Carlos
Moreira, Wagner Wey
dc.subject.por.fl_str_mv Corporeidade. Educação. Escola
topic Corporeidade. Educação. Escola
description The objective of this essay was to reflect on the body in the scenario of school education. Initially, there was a concern to address how the body phenomenon has been perceived in the school environment. Next, it was highlighted how it has been the subject of extensive discussions in the First Cycle of Elementary Education via the approach of corporeality. The final considerations allow us to reflect that, if we direct our look at the body in school, we will realize that the educational processes still remain rooted in a perspective of wanting to educate the bodies to be agile, strong, beautiful, healthy and intelligent. However, they forget to look at the student who goes to school as a subject with a whole body.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado por Pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59483
10.5216/rpp.v24.59483
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59483
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v24.59483
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59483/36386
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Pensar a Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Pensar a Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 24 (2021)
Pensar a Prática; v. 24 (2021)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874859614863360