Construção das identidades de gênero na infância: os discursos dos brinquedos e brincadeiras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Natalie Barra Godoy, Karine
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mourão, Ludmila, Lovisi Oliveira, Ayra, Chaves, Bruna
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/64935
Resumo: This research analyzed how the interaction between children of a nursery, as well as the meanings of gender, which emerge from toys and games in childhood, contribute to the construction of their gender identities. As a qualitative study, it used participant observation to analyze the interaction between 15 children in a class, aged between 3 and 4 years, with the educators and with toys and games. It was noticed that the experiences among children are crossed by gender performance discourses. It was evident in the interactions that gender roles are close to those experienced by adults with whom they live and toys and games tend to reproduce the roles of normative masculinity and femininity.
id UFG-4_99c559a74a1fa3844556a636955c74de
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/64935
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling Construção das identidades de gênero na infância: os discursos dos brinquedos e brincadeirasGender identity. Games and pranks. Children's culture. Nursery.identidad de género. Juegos y juegos. Cultura infantil. Guardería.Identidade de gênero. Jogos e brincadeiras. Cultura infantil. Creche.This research analyzed how the interaction between children of a nursery, as well as the meanings of gender, which emerge from toys and games in childhood, contribute to the construction of their gender identities. As a qualitative study, it used participant observation to analyze the interaction between 15 children in a class, aged between 3 and 4 years, with the educators and with toys and games. It was noticed that the experiences among children are crossed by gender performance discourses. It was evident in the interactions that gender roles are close to those experienced by adults with whom they live and toys and games tend to reproduce the roles of normative masculinity and femininity.Esta investigación analizó cómo la interacción entre los niños de una guardería, así como los significados de género, que surgen de los juguetes y juegos en la infancia, contribuyen a la construcción de sus identidades de género. El estudio cualitativo utilizó la observación participante para analizar la interacción entre 15 niños de una clase, de entre 3 y 4 años, con los educadores y con juguetes y juegos. Se notó que las experiencias entre los niños están cruzadas por discursos de desempeño de género. Fue evidente en las interacciones que los roles de género son cercanos a los experimentados por los adultos con quienes viven y los juguetes y juegos tienden a reproducir los roles de masculinidad y feminidad normativas.Esta pesquisa analisou como a interação entre as crianças de uma Creche, bem como os significados de gênero, que emergem de brinquedos e brincadeiras na infância, contribuem para a construção de suas identidades de gênero. O estudo, de caráter qualitativo, utilizou a observação participante para analisar a interação entre 15 crianças de uma turma, com idades entre 3 e 4 anos, com as educadoras e com os brinquedos e as brincadeiras. Percebeu-se que as experiências entre as crianças são atravessadas por discursos performativos de gênero. Evidenciou-se nas interações que os papéis de gênero estão próximos daqueles vividos pelos adultos com os quais elas convivem e os brinquedos e brincadeiras tendem a reproduzir os papéis de masculinidade e feminilidade normativa.Universidade Federal de Goiás2021-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/6493510.5216/rpp.v24.64935Pensar a Prática; Vol. 24 (2021)Pensar a Prática; v. 24 (2021)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/64935/36950Copyright (c) 2021 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessNatalie Barra Godoy, KarineMourão, LudmilaLovisi Oliveira, Ayra Chaves, Bruna2022-03-10T13:26:55Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/64935Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:34.808368Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Construção das identidades de gênero na infância: os discursos dos brinquedos e brincadeiras
title Construção das identidades de gênero na infância: os discursos dos brinquedos e brincadeiras
spellingShingle Construção das identidades de gênero na infância: os discursos dos brinquedos e brincadeiras
Natalie Barra Godoy, Karine
Gender identity. Games and pranks. Children's culture. Nursery.
identidad de género. Juegos y juegos. Cultura infantil. Guardería.
Identidade de gênero. Jogos e brincadeiras. Cultura infantil. Creche.
title_short Construção das identidades de gênero na infância: os discursos dos brinquedos e brincadeiras
title_full Construção das identidades de gênero na infância: os discursos dos brinquedos e brincadeiras
title_fullStr Construção das identidades de gênero na infância: os discursos dos brinquedos e brincadeiras
title_full_unstemmed Construção das identidades de gênero na infância: os discursos dos brinquedos e brincadeiras
title_sort Construção das identidades de gênero na infância: os discursos dos brinquedos e brincadeiras
author Natalie Barra Godoy, Karine
author_facet Natalie Barra Godoy, Karine
Mourão, Ludmila
Lovisi Oliveira, Ayra
Chaves, Bruna
author_role author
author2 Mourão, Ludmila
Lovisi Oliveira, Ayra
Chaves, Bruna
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Natalie Barra Godoy, Karine
Mourão, Ludmila
Lovisi Oliveira, Ayra
Chaves, Bruna
dc.subject.por.fl_str_mv Gender identity. Games and pranks. Children's culture. Nursery.
identidad de género. Juegos y juegos. Cultura infantil. Guardería.
Identidade de gênero. Jogos e brincadeiras. Cultura infantil. Creche.
topic Gender identity. Games and pranks. Children's culture. Nursery.
identidad de género. Juegos y juegos. Cultura infantil. Guardería.
Identidade de gênero. Jogos e brincadeiras. Cultura infantil. Creche.
description This research analyzed how the interaction between children of a nursery, as well as the meanings of gender, which emerge from toys and games in childhood, contribute to the construction of their gender identities. As a qualitative study, it used participant observation to analyze the interaction between 15 children in a class, aged between 3 and 4 years, with the educators and with toys and games. It was noticed that the experiences among children are crossed by gender performance discourses. It was evident in the interactions that gender roles are close to those experienced by adults with whom they live and toys and games tend to reproduce the roles of normative masculinity and femininity.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/64935
10.5216/rpp.v24.64935
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/64935
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v24.64935
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/64935/36950
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Pensar a Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Pensar a Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 24 (2021)
Pensar a Prática; v. 24 (2021)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874859697700864