Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vidal, Jéssica
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Novaes, Renato Cavalcanti, Telles, Silvio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59382
Resumo: This systematic review aimed to identify which methods are used or proposed for qualitative assessment of swimming techniques, identifying how these are characterized and how they are applied. Fifteen studies were selected, but only four were aimed at validating instruments, while the others only applied evaluations. The results indicate that: the evaluation instruments adopted satisfactorily meet the criteria of scientific validity; the samples used are predominantly of children; the studies give preference to checking questionnaires and the use of filming; items are too long for practical application; the relationship beetwen time and fatigue is disregarded in test descriptions. In the end, we make suggestions for future research and for swimming assessment.
id UFG-4_9d83545f7ea8b279571f1cc2f9529814
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/59382
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literatureEvaluación cualitativa de las técnicas de natación: Una revisión sistemática de la literaturaAvaliação qualitativa das técnicas de natação: Uma revisão sistemática da literaturaSwimming; Evaluation; Learning; Motor skills; Systematic reviewNatación; Evaluación; Aprendizaje; Destreza motora; Revisión sistemáticaNatação; Avaliação; Aprendizagem Motora; Habilidade motora; Revisão sistemáticaThis systematic review aimed to identify which methods are used or proposed for qualitative assessment of swimming techniques, identifying how these are characterized and how they are applied. Fifteen studies were selected, but only four were aimed at validating instruments, while the others only applied evaluations. The results indicate that: the evaluation instruments adopted satisfactorily meet the criteria of scientific validity; the samples used are predominantly of children; the studies give preference to checking questionnaires and the use of filming; items are too long for practical application; the relationship beetwen time and fatigue is disregarded in test descriptions. In the end, we make suggestions for future research and for swimming assessment.Esta revisión sistemática tuvo como objetivo identificar qué métodos están siendo utilizados o propuestos para la evaluación cualitativa de las técnicas de natación, identificando cómo se caracterizan y cómo se aplican. Se seleccionaron quince estudios y los resultados indican que: los instrumentos de evaluación adoptados en la literatura cumplen satisfactoriamente los criterios de validez científica; Las muestras utilizadas son predominantemente de niños; los estudios dan preferencia a los cuestionarios de verificación de tipos y uso de videos; los artículos son demasiado largos para la aplicación práctica; La relación tiempo / fatiga no se tiene en cuenta en la descripción de la prueba. Al final, hicimos sugerencias para futuras investigaciones y evaluaciones técnicas de la natación.O objetivo desta revisão sistemática é identificar os métodos de avaliação para a aprendizagem da natação que são utilizados/propostos na literatura. Foram avaliados estudos  nas bases Pubmed, Scielo e Lilacs. Quinze estudos foram selecionados e os resultados indicam que: os instrumentos avaliativos adotados atendem satisfatoriamente os critérios de validade científica; as amostras utilizadas são predominantemente de crianças; os estudos dão preferência aos questinários tipo checagem e à utilização de vídeos; os itens são demasiadamente longos para aplicação prática; a relação tempo/fadiga é desconsiderada na descrição. No final, realizamos sugestões para futuras pesquisas e para a avaliação da natação.Universidade Federal de Goiás2020-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/5938210.5216/rpp.v23.59382Pensar a Prática; Vol. 23 (2020)Pensar a Prática; v. 23 (2020)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/59382/35563Copyright (c) 2020 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessVidal, JéssicaNovaes, Renato CavalcantiTelles, Silvio2021-08-26T18:32:26Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/59382Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:31.822928Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature
Evaluación cualitativa de las técnicas de natación: Una revisión sistemática de la literatura
Avaliação qualitativa das técnicas de natação: Uma revisão sistemática da literatura
title Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature
spellingShingle Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature
Vidal, Jéssica
Swimming; Evaluation; Learning; Motor skills; Systematic review
Natación; Evaluación; Aprendizaje; Destreza motora; Revisión sistemática
Natação; Avaliação; Aprendizagem Motora; Habilidade motora; Revisão sistemática
title_short Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature
title_full Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature
title_fullStr Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature
title_full_unstemmed Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature
title_sort Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature
author Vidal, Jéssica
author_facet Vidal, Jéssica
Novaes, Renato Cavalcanti
Telles, Silvio
author_role author
author2 Novaes, Renato Cavalcanti
Telles, Silvio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vidal, Jéssica
Novaes, Renato Cavalcanti
Telles, Silvio
dc.subject.por.fl_str_mv Swimming; Evaluation; Learning; Motor skills; Systematic review
Natación; Evaluación; Aprendizaje; Destreza motora; Revisión sistemática
Natação; Avaliação; Aprendizagem Motora; Habilidade motora; Revisão sistemática
topic Swimming; Evaluation; Learning; Motor skills; Systematic review
Natación; Evaluación; Aprendizaje; Destreza motora; Revisión sistemática
Natação; Avaliação; Aprendizagem Motora; Habilidade motora; Revisão sistemática
description This systematic review aimed to identify which methods are used or proposed for qualitative assessment of swimming techniques, identifying how these are characterized and how they are applied. Fifteen studies were selected, but only four were aimed at validating instruments, while the others only applied evaluations. The results indicate that: the evaluation instruments adopted satisfactorily meet the criteria of scientific validity; the samples used are predominantly of children; the studies give preference to checking questionnaires and the use of filming; items are too long for practical application; the relationship beetwen time and fatigue is disregarded in test descriptions. In the end, we make suggestions for future research and for swimming assessment.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59382
10.5216/rpp.v23.59382
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59382
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v23.59382
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59382/35563
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pensar a Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pensar a Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 23 (2020)
Pensar a Prática; v. 23 (2020)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874859612766208