Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59382 |
Resumo: | This systematic review aimed to identify which methods are used or proposed for qualitative assessment of swimming techniques, identifying how these are characterized and how they are applied. Fifteen studies were selected, but only four were aimed at validating instruments, while the others only applied evaluations. The results indicate that: the evaluation instruments adopted satisfactorily meet the criteria of scientific validity; the samples used are predominantly of children; the studies give preference to checking questionnaires and the use of filming; items are too long for practical application; the relationship beetwen time and fatigue is disregarded in test descriptions. In the end, we make suggestions for future research and for swimming assessment. |
id |
UFG-4_9d83545f7ea8b279571f1cc2f9529814 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/59382 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literatureEvaluación cualitativa de las técnicas de natación: Una revisión sistemática de la literaturaAvaliação qualitativa das técnicas de natação: Uma revisão sistemática da literaturaSwimming; Evaluation; Learning; Motor skills; Systematic reviewNatación; Evaluación; Aprendizaje; Destreza motora; Revisión sistemáticaNatação; Avaliação; Aprendizagem Motora; Habilidade motora; Revisão sistemáticaThis systematic review aimed to identify which methods are used or proposed for qualitative assessment of swimming techniques, identifying how these are characterized and how they are applied. Fifteen studies were selected, but only four were aimed at validating instruments, while the others only applied evaluations. The results indicate that: the evaluation instruments adopted satisfactorily meet the criteria of scientific validity; the samples used are predominantly of children; the studies give preference to checking questionnaires and the use of filming; items are too long for practical application; the relationship beetwen time and fatigue is disregarded in test descriptions. In the end, we make suggestions for future research and for swimming assessment.Esta revisión sistemática tuvo como objetivo identificar qué métodos están siendo utilizados o propuestos para la evaluación cualitativa de las técnicas de natación, identificando cómo se caracterizan y cómo se aplican. Se seleccionaron quince estudios y los resultados indican que: los instrumentos de evaluación adoptados en la literatura cumplen satisfactoriamente los criterios de validez científica; Las muestras utilizadas son predominantemente de niños; los estudios dan preferencia a los cuestionarios de verificación de tipos y uso de videos; los artículos son demasiado largos para la aplicación práctica; La relación tiempo / fatiga no se tiene en cuenta en la descripción de la prueba. Al final, hicimos sugerencias para futuras investigaciones y evaluaciones técnicas de la natación.O objetivo desta revisão sistemática é identificar os métodos de avaliação para a aprendizagem da natação que são utilizados/propostos na literatura. Foram avaliados estudos nas bases Pubmed, Scielo e Lilacs. Quinze estudos foram selecionados e os resultados indicam que: os instrumentos avaliativos adotados atendem satisfatoriamente os critérios de validade científica; as amostras utilizadas são predominantemente de crianças; os estudos dão preferência aos questinários tipo checagem e à utilização de vídeos; os itens são demasiadamente longos para aplicação prática; a relação tempo/fadiga é desconsiderada na descrição. No final, realizamos sugestões para futuras pesquisas e para a avaliação da natação.Universidade Federal de Goiás2020-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/5938210.5216/rpp.v23.59382Pensar a Prática; Vol. 23 (2020)Pensar a Prática; v. 23 (2020)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/59382/35563Copyright (c) 2020 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessVidal, JéssicaNovaes, Renato CavalcantiTelles, Silvio2021-08-26T18:32:26Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/59382Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:31.822928Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature Evaluación cualitativa de las técnicas de natación: Una revisión sistemática de la literatura Avaliação qualitativa das técnicas de natação: Uma revisão sistemática da literatura |
title |
Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature |
spellingShingle |
Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature Vidal, Jéssica Swimming; Evaluation; Learning; Motor skills; Systematic review Natación; Evaluación; Aprendizaje; Destreza motora; Revisión sistemática Natação; Avaliação; Aprendizagem Motora; Habilidade motora; Revisão sistemática |
title_short |
Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature |
title_full |
Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature |
title_fullStr |
Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature |
title_full_unstemmed |
Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature |
title_sort |
Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature |
author |
Vidal, Jéssica |
author_facet |
Vidal, Jéssica Novaes, Renato Cavalcanti Telles, Silvio |
author_role |
author |
author2 |
Novaes, Renato Cavalcanti Telles, Silvio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vidal, Jéssica Novaes, Renato Cavalcanti Telles, Silvio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Swimming; Evaluation; Learning; Motor skills; Systematic review Natación; Evaluación; Aprendizaje; Destreza motora; Revisión sistemática Natação; Avaliação; Aprendizagem Motora; Habilidade motora; Revisão sistemática |
topic |
Swimming; Evaluation; Learning; Motor skills; Systematic review Natación; Evaluación; Aprendizaje; Destreza motora; Revisión sistemática Natação; Avaliação; Aprendizagem Motora; Habilidade motora; Revisão sistemática |
description |
This systematic review aimed to identify which methods are used or proposed for qualitative assessment of swimming techniques, identifying how these are characterized and how they are applied. Fifteen studies were selected, but only four were aimed at validating instruments, while the others only applied evaluations. The results indicate that: the evaluation instruments adopted satisfactorily meet the criteria of scientific validity; the samples used are predominantly of children; the studies give preference to checking questionnaires and the use of filming; items are too long for practical application; the relationship beetwen time and fatigue is disregarded in test descriptions. In the end, we make suggestions for future research and for swimming assessment. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59382 10.5216/rpp.v23.59382 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59382 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v23.59382 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59382/35563 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pensar a Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pensar a Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 23 (2020) Pensar a Prática; v. 23 (2020) 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874859612766208 |