SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11447 |
Resumo: | This study aimed to understand how the physical spaces of the school are appropriate for teachers of Physical Education (EF) classes 5th to 8th grades of elementary school. The survey was conducted in a school in the State Schools of Porto Alegre/RS, 4 teachers of PE. This is an educational ethnography and the main instruments used were participant observation, field diary, interview and document analysis. We realize that teachers of PE associate many of the limitations of their work to teaching (in)existence of spaces and materials for this field. Furthermore, we observed significant relationships between: the organizations and the appropriation of local and/or equipment for teachers with pedagogical practice in EF. |
id |
UFG-4_c3fe9aab356b96933b2f95ab84465f68 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/11447 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLEARQUITECTURA DE LA ESCUELA Y LA ENSEÑANZA DE LA EDUCACIÓN FÍSICA: RELACIONES (IM)POSIBLESARQUITETURA ESCOLAR E O ENSINO DE EDUCAÇÃO FÍSICA: RELAÇÕES (IM)POSSÍVEISPhysical Space. Pedagogical Practice. Physical Education.Educação Física escolarEspacio Físico. Práctica Pedagógica. Educación Física.Educação Física escolarEspaço Físico. Prática Pedagógica. Educação Física.Educação Física escolar This study aimed to understand how the physical spaces of the school are appropriate for teachers of Physical Education (EF) classes 5th to 8th grades of elementary school. The survey was conducted in a school in the State Schools of Porto Alegre/RS, 4 teachers of PE. This is an educational ethnography and the main instruments used were participant observation, field diary, interview and document analysis. We realize that teachers of PE associate many of the limitations of their work to teaching (in)existence of spaces and materials for this field. Furthermore, we observed significant relationships between: the organizations and the appropriation of local and/or equipment for teachers with pedagogical practice in EF. Este estudio tuvo por objetivo comprender como los espacios físicos de la escuela son apropiados por los profesores de Educación Física (EF) en las clases de 5ª a 8ª series de la Enseñanza Básica. La investigación fue realizada en una escuela de la Red del Estado de Enseñanza de Porto Alegre /RS con 4 profesores de EF. Trata de una etnografía educativa y los instrumentos utilizados fueran: observación participante, diario del campo, entrevista y análisis documental. Percibimos que los profesores EF asocian muchas de las limitaciones de su trabajo pedagógico a (in)existencia de espacios y materiales referentes a esta área del conocimiento. Además, observamos importantes relaciones entre: las organizaciones y las apropiaciones de estos locales/equipamiento por los profesores con la práctica pedagógica en EF. Este estudo teve por objetivo compreender como os espaços físicos da escola são apropriados pelos professores de Educação Física (EF) nas aulas de 5ª à 8ª séries do Ensino Fundamental. A pesquisa foi realizada em uma escola da Rede Estadual de Ensino de Porto Alegre/RS com 4 professores de EF. Trata-se de uma etnografia educativa e os principais instrumentos utilizados foram: observação participante, diário de campo, entrevista e análise documental. Percebemos que os professores de EF associam muitas das limitações do seu trabalho pedagógico a (in)existência de espaços e materiais referentes a essa área de conhecimento. Além disso, observamos importantes relações entre: as organizações e as apropriações desses locais/equipamentos pelos professores com a prática pedagógica em EF.Universidade Federal de Goiás2011-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa QualitativaPesquisa Qualitativaavaliado por paresPesquisa Qualitativaapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/1144710.5216/rpp.v14i2.11447Pensar a Prática; Vol. 14 No. 2 (2011)Pensar a Prática; v. 14 n. 2 (2011)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/11447/9558de Oliveira, Camila Fagundese Silva, Lisandra OliveiraNeto, Vicente Molinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:18:35Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/11447Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:42.507919Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE ARQUITECTURA DE LA ESCUELA Y LA ENSEÑANZA DE LA EDUCACIÓN FÍSICA: RELACIONES (IM)POSIBLES ARQUITETURA ESCOLAR E O ENSINO DE EDUCAÇÃO FÍSICA: RELAÇÕES (IM)POSSÍVEIS |
title |
SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE |
spellingShingle |
SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE de Oliveira, Camila Fagundes Physical Space. Pedagogical Practice. Physical Education. Educação Física escolar Espacio Físico. Práctica Pedagógica. Educación Física. Educação Física escolar Espaço Físico. Prática Pedagógica. Educação Física. Educação Física escolar |
title_short |
SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE |
title_full |
SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE |
title_fullStr |
SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE |
title_full_unstemmed |
SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE |
title_sort |
SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE |
author |
de Oliveira, Camila Fagundes |
author_facet |
de Oliveira, Camila Fagundes e Silva, Lisandra Oliveira Neto, Vicente Molina |
author_role |
author |
author2 |
e Silva, Lisandra Oliveira Neto, Vicente Molina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira, Camila Fagundes e Silva, Lisandra Oliveira Neto, Vicente Molina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physical Space. Pedagogical Practice. Physical Education. Educação Física escolar Espacio Físico. Práctica Pedagógica. Educación Física. Educação Física escolar Espaço Físico. Prática Pedagógica. Educação Física. Educação Física escolar |
topic |
Physical Space. Pedagogical Practice. Physical Education. Educação Física escolar Espacio Físico. Práctica Pedagógica. Educación Física. Educação Física escolar Espaço Físico. Prática Pedagógica. Educação Física. Educação Física escolar |
description |
This study aimed to understand how the physical spaces of the school are appropriate for teachers of Physical Education (EF) classes 5th to 8th grades of elementary school. The survey was conducted in a school in the State Schools of Porto Alegre/RS, 4 teachers of PE. This is an educational ethnography and the main instruments used were participant observation, field diary, interview and document analysis. We realize that teachers of PE associate many of the limitations of their work to teaching (in)existence of spaces and materials for this field. Furthermore, we observed significant relationships between: the organizations and the appropriation of local and/or equipment for teachers with pedagogical practice in EF. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-09-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Qualitativa Pesquisa Qualitativa avaliado por pares Pesquisa Qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11447 10.5216/rpp.v14i2.11447 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11447 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v14i2.11447 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11447/9558 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 14 No. 2 (2011) Pensar a Prática; v. 14 n. 2 (2011) 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874856575041536 |