SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Camila Fagundes
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: e Silva, Lisandra Oliveira, Neto, Vicente Molina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11447
Resumo: This study aimed to understand how the physical spaces of the school are appropriate for teachers of Physical Education (EF) classes 5th to 8th grades of elementary school. The survey was conducted in a school in the State Schools of Porto Alegre/RS, 4 teachers of PE. This is an educational ethnography and the main instruments used were participant observation, field diary, interview and document analysis. We realize that teachers of PE associate many of the limitations of their work to teaching (in)existence of spaces and materials for this field. Furthermore, we observed significant relationships between: the organizations and the appropriation of local and/or equipment for teachers with pedagogical practice in EF.
id UFG-4_c3fe9aab356b96933b2f95ab84465f68
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/11447
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLEARQUITECTURA DE LA ESCUELA Y LA ENSEÑANZA DE LA EDUCACIÓN FÍSICA: RELACIONES (IM)POSIBLESARQUITETURA ESCOLAR E O ENSINO DE EDUCAÇÃO FÍSICA: RELAÇÕES (IM)POSSÍVEISPhysical Space. Pedagogical Practice. Physical Education.Educação Física escolarEspacio Físico. Práctica Pedagógica. Educación Física.Educação Física escolarEspaço Físico. Prática Pedagógica. Educação Física.Educação Física escolar This study aimed to understand how the physical spaces of the school are appropriate for teachers of Physical Education (EF) classes 5th to 8th grades of elementary school. The survey was conducted in a school in the State Schools of Porto Alegre/RS, 4 teachers of PE. This is an educational ethnography and the main instruments used were participant observation, field diary, interview and document analysis. We realize that teachers of PE associate many of the limitations of their work to teaching (in)existence of spaces and materials for this field. Furthermore, we observed significant relationships between: the organizations and the appropriation of local and/or equipment for teachers with pedagogical practice in EF. Este estudio tuvo por objetivo comprender como los espacios físicos de la escuela son apropiados por los profesores de Educación Física (EF) en las clases de 5ª a 8ª series de la Enseñanza Básica. La investigación fue realizada en una escuela de la Red del Estado de Enseñanza de Porto Alegre /RS con 4 profesores de EF. Trata de una etnografía educativa y los instrumentos utilizados fueran: observación participante, diario del campo, entrevista y análisis documental. Percibimos que los profesores EF asocian muchas de las limitaciones de su trabajo pedagógico a (in)existencia de espacios y materiales referentes a esta área del conocimiento. Además, observamos importantes relaciones entre: las organizaciones y las apropiaciones de estos locales/equipamiento por los profesores con la práctica pedagógica en EF. Este estudo teve por objetivo compreender como os espaços físicos da escola são apropriados pelos professores de Educação Física (EF) nas aulas de 5ª à 8ª séries do Ensino Fundamental. A pesquisa foi realizada em uma escola da Rede Estadual de Ensino de Porto Alegre/RS com 4 professores de EF. Trata-se de uma etnografia educativa e os principais instrumentos utilizados foram: observação participante, diário de campo, entrevista e análise documental. Percebemos que os professores de EF associam muitas das limitações do seu trabalho pedagógico a (in)existência de espaços e materiais referentes a essa área de conhecimento. Além disso, observamos importantes relações entre: as organizações e as apropriações desses locais/equipamentos pelos professores com a prática pedagógica em EF.Universidade Federal de Goiás2011-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa QualitativaPesquisa Qualitativaavaliado por paresPesquisa Qualitativaapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/1144710.5216/rpp.v14i2.11447Pensar a Prática; Vol. 14 No. 2 (2011)Pensar a Prática; v. 14 n. 2 (2011)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/11447/9558de Oliveira, Camila Fagundese Silva, Lisandra OliveiraNeto, Vicente Molinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:18:35Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/11447Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:42.507919Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE
ARQUITECTURA DE LA ESCUELA Y LA ENSEÑANZA DE LA EDUCACIÓN FÍSICA: RELACIONES (IM)POSIBLES
ARQUITETURA ESCOLAR E O ENSINO DE EDUCAÇÃO FÍSICA: RELAÇÕES (IM)POSSÍVEIS
title SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE
spellingShingle SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE
de Oliveira, Camila Fagundes
Physical Space. Pedagogical Practice. Physical Education.
Educação Física escolar
Espacio Físico. Práctica Pedagógica. Educación Física.
Educação Física escolar
Espaço Físico. Prática Pedagógica. Educação Física.
Educação Física escolar
title_short SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE
title_full SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE
title_fullStr SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE
title_full_unstemmed SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE
title_sort SCHOLASTIC ARCHITECTURE AND THE TEACHING OF PHYSICAL EDUCATION: RELATIONS (IM)POSSIBLE
author de Oliveira, Camila Fagundes
author_facet de Oliveira, Camila Fagundes
e Silva, Lisandra Oliveira
Neto, Vicente Molina
author_role author
author2 e Silva, Lisandra Oliveira
Neto, Vicente Molina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Camila Fagundes
e Silva, Lisandra Oliveira
Neto, Vicente Molina
dc.subject.por.fl_str_mv Physical Space. Pedagogical Practice. Physical Education.
Educação Física escolar
Espacio Físico. Práctica Pedagógica. Educación Física.
Educação Física escolar
Espaço Físico. Prática Pedagógica. Educação Física.
Educação Física escolar
topic Physical Space. Pedagogical Practice. Physical Education.
Educação Física escolar
Espacio Físico. Práctica Pedagógica. Educación Física.
Educação Física escolar
Espaço Físico. Prática Pedagógica. Educação Física.
Educação Física escolar
description This study aimed to understand how the physical spaces of the school are appropriate for teachers of Physical Education (EF) classes 5th to 8th grades of elementary school. The survey was conducted in a school in the State Schools of Porto Alegre/RS, 4 teachers of PE. This is an educational ethnography and the main instruments used were participant observation, field diary, interview and document analysis. We realize that teachers of PE associate many of the limitations of their work to teaching (in)existence of spaces and materials for this field. Furthermore, we observed significant relationships between: the organizations and the appropriation of local and/or equipment for teachers with pedagogical practice in EF.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Qualitativa
Pesquisa Qualitativa
avaliado por pares
Pesquisa Qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11447
10.5216/rpp.v14i2.11447
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11447
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v14i2.11447
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11447/9558
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 14 No. 2 (2011)
Pensar a Prática; v. 14 n. 2 (2011)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874856575041536