Comognição e Materacia: enlaces teóricos para a promoção do discurso matemático escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41593 |
Resumo: | This article aims to examine the uses of the term matheracy in the context of theoretical discussions proposed by Ubiratan D'Ambrósio and Ole Skovsmose and seeks to make approximations with Anna Sfard's comognitive perspective on mathematical discourse. The bibliographic research carried out an analysis of the D'Ambrosian neologisms and the Skovsmose binomial and concluded that both authors have very similar views when they talk about matheracy. D'Ambrosio discusses math always anchored in literacy and technoracy, while Skovsmose, although he doesn’t have a specific term to refer to technology, also believes that skills related to math are developed from technological and communicative skills. Finally, the approximations with Sfard's studies showed that comognition can contribute to the development of matheracy, as both give importance to communication in the process of teaching and learning mathematics. |
id |
UFJF-6_8cca5ff4832681342b8cf100719bf189 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/41593 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Comognição e Materacia: enlaces teóricos para a promoção do discurso matemático escolarEducação Matemática Crítica; materacia; matemacia; discurso matemático; comognição.Critical Math Education; matheracy; mathemacy; mathematical discourse; commognitionThis article aims to examine the uses of the term matheracy in the context of theoretical discussions proposed by Ubiratan D'Ambrósio and Ole Skovsmose and seeks to make approximations with Anna Sfard's comognitive perspective on mathematical discourse. The bibliographic research carried out an analysis of the D'Ambrosian neologisms and the Skovsmose binomial and concluded that both authors have very similar views when they talk about matheracy. D'Ambrosio discusses math always anchored in literacy and technoracy, while Skovsmose, although he doesn’t have a specific term to refer to technology, also believes that skills related to math are developed from technological and communicative skills. Finally, the approximations with Sfard's studies showed that comognition can contribute to the development of matheracy, as both give importance to communication in the process of teaching and learning mathematics.O presente artigo tem como objetivo examinar os usos do termo materacia no contexto das discussões teóricas propostas por Ubiratan D’Ambrósio e Ole Skovsmose e busca fazer aproximações com a perspectiva comognitiva de Anna Sfard sobre o Discurso Matemático Escolar. A pesquisa de cunho bibliográfico fez uma análise dos neologismos D’Ambrosianos e do binômio de Skovsmose e concluiu que ambos os autores possuem visões muito parecidas quando falam de materacia. D’Ambrosio discute a materacia sempre relacionada com a literacia e tecnoracia, já Skovsmose, embora não tenha um termo específico para referir-se a tecnologia, também acredita que às habilidades ligadas a materacia são desenvolvidas a partir das habilidades tecnológicas e comunicativas. Por fim, as aproximações com os estudos de Sfard mostraram que a perspectiva comognitiva pode contribuir para o desenvolvimento da materacia, por ambas darem importância para a comunicação no processo de ensino e aprendizagem de matemática.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2023-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/4159310.34019/2594-4673.2023.v7.41593Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41593/26788Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessGraff, Brenda RecheRipardo, Ronaldo Barros2023-11-27T01:51:17Zoai:periodicos.ufjf.br:article/41593Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2023-11-27T01:51:17Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Comognição e Materacia: enlaces teóricos para a promoção do discurso matemático escolar |
title |
Comognição e Materacia: enlaces teóricos para a promoção do discurso matemático escolar |
spellingShingle |
Comognição e Materacia: enlaces teóricos para a promoção do discurso matemático escolar Graff, Brenda Reche Educação Matemática Crítica; materacia; matemacia; discurso matemático; comognição. Critical Math Education; matheracy; mathemacy; mathematical discourse; commognition |
title_short |
Comognição e Materacia: enlaces teóricos para a promoção do discurso matemático escolar |
title_full |
Comognição e Materacia: enlaces teóricos para a promoção do discurso matemático escolar |
title_fullStr |
Comognição e Materacia: enlaces teóricos para a promoção do discurso matemático escolar |
title_full_unstemmed |
Comognição e Materacia: enlaces teóricos para a promoção do discurso matemático escolar |
title_sort |
Comognição e Materacia: enlaces teóricos para a promoção do discurso matemático escolar |
author |
Graff, Brenda Reche |
author_facet |
Graff, Brenda Reche Ripardo, Ronaldo Barros |
author_role |
author |
author2 |
Ripardo, Ronaldo Barros |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Graff, Brenda Reche Ripardo, Ronaldo Barros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Crítica; materacia; matemacia; discurso matemático; comognição. Critical Math Education; matheracy; mathemacy; mathematical discourse; commognition |
topic |
Educação Matemática Crítica; materacia; matemacia; discurso matemático; comognição. Critical Math Education; matheracy; mathemacy; mathematical discourse; commognition |
description |
This article aims to examine the uses of the term matheracy in the context of theoretical discussions proposed by Ubiratan D'Ambrósio and Ole Skovsmose and seeks to make approximations with Anna Sfard's comognitive perspective on mathematical discourse. The bibliographic research carried out an analysis of the D'Ambrosian neologisms and the Skovsmose binomial and concluded that both authors have very similar views when they talk about matheracy. D'Ambrosio discusses math always anchored in literacy and technoracy, while Skovsmose, although he doesn’t have a specific term to refer to technology, also believes that skills related to math are developed from technological and communicative skills. Finally, the approximations with Sfard's studies showed that comognition can contribute to the development of matheracy, as both give importance to communication in the process of teaching and learning mathematics. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41593 10.34019/2594-4673.2023.v7.41593 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41593 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2023.v7.41593 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41593/26788 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117542367232 |