School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira , Lívia Maria Fraga
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pereira Junior, Edmilson Antônio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32018
Resumo: The  perception  of  basic  education  teachers  about  the  conditions  of  school  infrastructure and job satisfaction is analyzed, highlighting specificities of early childhood education (EI), with indicators developed from the results of the re-search Work in Basic Education in Brazil - Phase II, coordinated by the Study Group on Educational Policy and Teaching Work, from the Federal University of Minas Gerais (UFMG), 2015. Even with inequalities in pay and careers in relation to other stages of basic education, EI teachers showed a higher response rate related to job satisfaction.
id UFJF-7_66dfe6c3126ba3a478e9eb208974cde3
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/32018
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachersInfraestrutura escolar e satisfação profissional: percepção de professores da educação básica brasileiraEducação infantilSatisfação profissionalInfraestrutura escolarCondições da unidade educacionalCondições da sala de aulaEarly childhood educationProfessional satisfactionSchool infrastructureConditions of the educational unitClassroom conditionsThe  perception  of  basic  education  teachers  about  the  conditions  of  school  infrastructure and job satisfaction is analyzed, highlighting specificities of early childhood education (EI), with indicators developed from the results of the re-search Work in Basic Education in Brazil - Phase II, coordinated by the Study Group on Educational Policy and Teaching Work, from the Federal University of Minas Gerais (UFMG), 2015. Even with inequalities in pay and careers in relation to other stages of basic education, EI teachers showed a higher response rate related to job satisfaction.Analisa-se a percepção de professores da educação básica sobre as condições da infraestrutura escolar e a satisfação profissional, ressaltando especificidades da educação infantil (EI), com indicadores desenvolvidos a partir de resultados da pesquisa Trabalho Docente na Educação Básica no Brasil – Fase II, coordenada pelo Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente, da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), de 2015. Mesmo com remuneração e carreiras mais desvantajosas, as docentes da EI apresentaram índice de respostas mais elevado em relação à satisfação profissional.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3201810.34019/2237-9444.2020.v10.32018Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 1027 - 10462237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32018/21227Copyright (c) 2020 Lívia Maria Fraga Vieira, Edmilson Antônio Pereira Juniorinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira , Lívia Maria FragaPereira Junior, Edmilson Antônio2020-11-19T22:09:36Zoai:periodicos.ufjf.br:article/32018Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:35.053742Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers
Infraestrutura escolar e satisfação profissional: percepção de professores da educação básica brasileira
title School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers
spellingShingle School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers
Vieira , Lívia Maria Fraga
Educação infantil
Satisfação profissional
Infraestrutura escolar
Condições da unidade educacional
Condições da sala de aula
Early childhood education
Professional satisfaction
School infrastructure
Conditions of the educational unit
Classroom conditions
title_short School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers
title_full School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers
title_fullStr School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers
title_full_unstemmed School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers
title_sort School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers
author Vieira , Lívia Maria Fraga
author_facet Vieira , Lívia Maria Fraga
Pereira Junior, Edmilson Antônio
author_role author
author2 Pereira Junior, Edmilson Antônio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira , Lívia Maria Fraga
Pereira Junior, Edmilson Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv Educação infantil
Satisfação profissional
Infraestrutura escolar
Condições da unidade educacional
Condições da sala de aula
Early childhood education
Professional satisfaction
School infrastructure
Conditions of the educational unit
Classroom conditions
topic Educação infantil
Satisfação profissional
Infraestrutura escolar
Condições da unidade educacional
Condições da sala de aula
Early childhood education
Professional satisfaction
School infrastructure
Conditions of the educational unit
Classroom conditions
description The  perception  of  basic  education  teachers  about  the  conditions  of  school  infrastructure and job satisfaction is analyzed, highlighting specificities of early childhood education (EI), with indicators developed from the results of the re-search Work in Basic Education in Brazil - Phase II, coordinated by the Study Group on Educational Policy and Teaching Work, from the Federal University of Minas Gerais (UFMG), 2015. Even with inequalities in pay and careers in relation to other stages of basic education, EI teachers showed a higher response rate related to job satisfaction.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32018
10.34019/2237-9444.2020.v10.32018
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32018
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2020.v10.32018
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32018/21227
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Lívia Maria Fraga Vieira, Edmilson Antônio Pereira Junior
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Lívia Maria Fraga Vieira, Edmilson Antônio Pereira Junior
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 1027 - 1046
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054124016009216