Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/201 |
Resumo: | This text is an essay that seeks to approach the educational concept from the confrontation of subjectivity and otherness. The proposal refers to a critical thinking that guides a possible reflection on the issue of educational foundations in modern liquid times, from the perspective of Zygmunt Bauman. In this sense, it is up to us to ask a question: how to think about education in this time in which aspects of a crisis of fundamentals in the pedagogical guidelines of contemporary education flourish more and more? Thinking about subjectivity and otherness in the light of Bauman's thought is a task that cannot be avoided by some potentially formative categories of subjectivity in contemporary thought, in the perspective of liquid modernity. |
id |
UFLA-6_d1f813e24157365feb2bf490f88d5fc5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/201 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos.SubjetividadeAlteridadeModernidade LíquidaEducaçãoThis text is an essay that seeks to approach the educational concept from the confrontation of subjectivity and otherness. The proposal refers to a critical thinking that guides a possible reflection on the issue of educational foundations in modern liquid times, from the perspective of Zygmunt Bauman. In this sense, it is up to us to ask a question: how to think about education in this time in which aspects of a crisis of fundamentals in the pedagogical guidelines of contemporary education flourish more and more? Thinking about subjectivity and otherness in the light of Bauman's thought is a task that cannot be avoided by some potentially formative categories of subjectivity in contemporary thought, in the perspective of liquid modernity.Este texto é um ensaio que busca abordar o conceito educacional a partir do enfrentamento da subjetividade e da alteridade. A proposta refere-se a um pensamento crítico que orienta uma possível reflexão sobre a questão das fundações educacionais nos tempos líquidos modernos, na perspectiva de Zygmunt Bauman. Nesse sentido, cabe a nós fazer uma pergunta: como pensar a educação neste momento em que aspectos de uma crise de fundamentos nas diretrizes pedagógicas da educação contemporânea florescem cada vez mais? Pensar em subjetividade e alteridade à luz do pensamento de Bauman é uma tarefa que não pode ser evitada por algumas categorias potencialmente formativas de subjetividade no pensamento contemporâneo, na perspectiva da modernidade líquida.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/20110.30905/ded.v4i1.201Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 250-262Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 250-262Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 250-262Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 250-2622526-849X10.30905/ded.v4i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/201/117Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Alex Sander daLucas Santiago Costa2023-12-31T14:01:50Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/201Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:01:50Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos. |
title |
Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos. |
spellingShingle |
Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos. Silva, Alex Sander da Subjetividade Alteridade Modernidade Líquida Educação |
title_short |
Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos. |
title_full |
Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos. |
title_fullStr |
Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos. |
title_full_unstemmed |
Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos. |
title_sort |
Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos. |
author |
Silva, Alex Sander da |
author_facet |
Silva, Alex Sander da Lucas Santiago Costa |
author_role |
author |
author2 |
Lucas Santiago Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Alex Sander da Lucas Santiago Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Subjetividade Alteridade Modernidade Líquida Educação |
topic |
Subjetividade Alteridade Modernidade Líquida Educação |
description |
This text is an essay that seeks to approach the educational concept from the confrontation of subjectivity and otherness. The proposal refers to a critical thinking that guides a possible reflection on the issue of educational foundations in modern liquid times, from the perspective of Zygmunt Bauman. In this sense, it is up to us to ask a question: how to think about education in this time in which aspects of a crisis of fundamentals in the pedagogical guidelines of contemporary education flourish more and more? Thinking about subjectivity and otherness in the light of Bauman's thought is a task that cannot be avoided by some potentially formative categories of subjectivity in contemporary thought, in the perspective of liquid modernity. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/201 10.30905/ded.v4i1.201 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/201 |
identifier_str_mv |
10.30905/ded.v4i1.201 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/201/117 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 250-262 Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 250-262 Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 250-262 Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 250-262 2526-849X 10.30905/ded.v4i1 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053374583013376 |