Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Alex Sander da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lucas Santiago Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/201
Resumo: This text is an essay that seeks to approach the educational concept from the confrontation of subjectivity and otherness. The proposal refers to a critical thinking that guides a possible reflection on the issue of educational foundations in modern liquid times, from the perspective of Zygmunt Bauman. In this sense, it is up to us to ask a question: how to think about education in this time in which aspects of a crisis of fundamentals in the pedagogical guidelines of contemporary education flourish more and more? Thinking about subjectivity and otherness in the light of Bauman's thought is a task that cannot be avoided by some potentially formative categories of subjectivity in contemporary thought, in the perspective of liquid modernity.
id UFLA-6_d1f813e24157365feb2bf490f88d5fc5
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/201
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos.SubjetividadeAlteridadeModernidade LíquidaEducaçãoThis text is an essay that seeks to approach the educational concept from the confrontation of subjectivity and otherness. The proposal refers to a critical thinking that guides a possible reflection on the issue of educational foundations in modern liquid times, from the perspective of Zygmunt Bauman. In this sense, it is up to us to ask a question: how to think about education in this time in which aspects of a crisis of fundamentals in the pedagogical guidelines of contemporary education flourish more and more? Thinking about subjectivity and otherness in the light of Bauman's thought is a task that cannot be avoided by some potentially formative categories of subjectivity in contemporary thought, in the perspective of liquid modernity.Este texto é um ensaio que busca abordar o conceito educacional a partir do enfrentamento da subjetividade e da alteridade. A proposta refere-se a um pensamento crítico que orienta uma possível reflexão sobre a questão das fundações educacionais nos tempos líquidos modernos, na perspectiva de Zygmunt Bauman. Nesse sentido, cabe a nós fazer uma pergunta: como pensar a educação neste momento em que aspectos de uma crise de fundamentos nas diretrizes pedagógicas da educação contemporânea florescem cada vez mais? Pensar em subjetividade e alteridade à luz do pensamento de Bauman é uma tarefa que não pode ser evitada por algumas categorias potencialmente formativas de subjetividade no pensamento contemporâneo, na perspectiva da modernidade líquida.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/20110.30905/ded.v4i1.201Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 250-262Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 250-262Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 250-262Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 250-2622526-849X10.30905/ded.v4i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/201/117Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Alex Sander daLucas Santiago Costa2023-12-31T14:01:50Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/201Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:01:50Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos.
title Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos.
spellingShingle Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos.
Silva, Alex Sander da
Subjetividade
Alteridade
Modernidade Líquida
Educação
title_short Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos.
title_full Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos.
title_fullStr Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos.
title_full_unstemmed Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos.
title_sort Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos.
author Silva, Alex Sander da
author_facet Silva, Alex Sander da
Lucas Santiago Costa
author_role author
author2 Lucas Santiago Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Alex Sander da
Lucas Santiago Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Subjetividade
Alteridade
Modernidade Líquida
Educação
topic Subjetividade
Alteridade
Modernidade Líquida
Educação
description This text is an essay that seeks to approach the educational concept from the confrontation of subjectivity and otherness. The proposal refers to a critical thinking that guides a possible reflection on the issue of educational foundations in modern liquid times, from the perspective of Zygmunt Bauman. In this sense, it is up to us to ask a question: how to think about education in this time in which aspects of a crisis of fundamentals in the pedagogical guidelines of contemporary education flourish more and more? Thinking about subjectivity and otherness in the light of Bauman's thought is a task that cannot be avoided by some potentially formative categories of subjectivity in contemporary thought, in the perspective of liquid modernity.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/201
10.30905/ded.v4i1.201
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/201
identifier_str_mv 10.30905/ded.v4i1.201
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/201/117
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 250-262
Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 250-262
Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 250-262
Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 250-262
2526-849X
10.30905/ded.v4i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053374583013376