A favor e contra o método: a tensão entre racionalismo e anarquismo epistemológico na controvérsia entre Big Bang e Estado Estacionário
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46295 |
Resumo: | With the growth of naive and critical views about science and its authority, it is natural to question educational proposals that may further promote relativism. In view of this risk, based on studies on the history of cosmology in the first half of the 20th century, it is argued that it is pertinent to include controversies about the nature of science in science education. For that, are presented and discussed two antagonistic views of philosophers of science about the change in scientific theories: the critical rationalism of Imre Lakatos and the epistemological anarchism of Paul Feyerabend. They were used to create two synthesis of the history of cosmology: first a rational reconstruction of history and then, a history with greater space for the plurality of theories, including the presence of factors currently considered irrational in science. In conclusion, it is argued that this type of controversy has the potential to prevent the growth of naive views about science, both based on excessive trust in the specialists’ authority, as well as a radicalization of the distrust of any authority. |
id |
UFLA_24aa36ea558a1596857a8c3207e908b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/46295 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
A favor e contra o método: a tensão entre racionalismo e anarquismo epistemológico na controvérsia entre Big Bang e Estado EstacionárioCosmologiaNatureza da ciênciaControvérsiasRelativismoRacionalismoHistória da ciênciaCosmologyNature of scienceControversiesRelativismRationalismHistory of scienceWith the growth of naive and critical views about science and its authority, it is natural to question educational proposals that may further promote relativism. In view of this risk, based on studies on the history of cosmology in the first half of the 20th century, it is argued that it is pertinent to include controversies about the nature of science in science education. For that, are presented and discussed two antagonistic views of philosophers of science about the change in scientific theories: the critical rationalism of Imre Lakatos and the epistemological anarchism of Paul Feyerabend. They were used to create two synthesis of the history of cosmology: first a rational reconstruction of history and then, a history with greater space for the plurality of theories, including the presence of factors currently considered irrational in science. In conclusion, it is argued that this type of controversy has the potential to prevent the growth of naive views about science, both based on excessive trust in the specialists’ authority, as well as a radicalization of the distrust of any authority.Dado o crescimento de visões ingênuas e críticas à ciência e sua autoridade, é natural que se questione as propostas educacionais que possam fomentar ainda mais um relativismo. Tendo em vista esse risco, com base em estudos sobre história da cosmologia na primeira metade do século XX, argumenta-se a pertinência de se incluir controvérsias sobre a natureza da ciência na educação científica. Para isso, são apresentadas e discutidas duas visões antagônicas de filósofos da ciência sobre a mudança das teorias científicas: o racionalismo crítico de Imre Lakatos e o anarquismo epistemológico de Paul Feyerabend. Elas foram empregadas para criar duas sínteses de obras sobre a história da cosmologia: primeiro uma reconstrução racional da história e em seguida uma história com maior espaço para a pluralidade de teorias, incluindo a presença de fatores usualmente considerados não racionais na ciência. Como conclusão, se propõe que este tipo de controvérsia tem potencial para evitar que continuem aumentando visões ingênuas sobre a ciência, tanto baseadas em uma confiança excessiva na autoridade de especialistas, quanto de uma radicalização da desconfiança de qualquer autoridade.Universidade Federal de Santa Catarina2021-05-17T18:17:53Z2021-05-17T18:17:53Z2020-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBAGDONAS, A. A favor e contra o método: a tensão entre racionalismo e anarquismo epistemológico na controvérsia entre Big Bang e Estado Estacionário. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 37, n. 3, p. 1250-1277, dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1250.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46295Caderno Brasileiro de Ensino de Físicareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBagdonas, Alexandrepor2023-05-26T19:43:37Zoai:localhost:1/46295Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-26T19:43:37Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A favor e contra o método: a tensão entre racionalismo e anarquismo epistemológico na controvérsia entre Big Bang e Estado Estacionário |
title |
A favor e contra o método: a tensão entre racionalismo e anarquismo epistemológico na controvérsia entre Big Bang e Estado Estacionário |
spellingShingle |
A favor e contra o método: a tensão entre racionalismo e anarquismo epistemológico na controvérsia entre Big Bang e Estado Estacionário Bagdonas, Alexandre Cosmologia Natureza da ciência Controvérsias Relativismo Racionalismo História da ciência Cosmology Nature of science Controversies Relativism Rationalism History of science |
title_short |
A favor e contra o método: a tensão entre racionalismo e anarquismo epistemológico na controvérsia entre Big Bang e Estado Estacionário |
title_full |
A favor e contra o método: a tensão entre racionalismo e anarquismo epistemológico na controvérsia entre Big Bang e Estado Estacionário |
title_fullStr |
A favor e contra o método: a tensão entre racionalismo e anarquismo epistemológico na controvérsia entre Big Bang e Estado Estacionário |
title_full_unstemmed |
A favor e contra o método: a tensão entre racionalismo e anarquismo epistemológico na controvérsia entre Big Bang e Estado Estacionário |
title_sort |
A favor e contra o método: a tensão entre racionalismo e anarquismo epistemológico na controvérsia entre Big Bang e Estado Estacionário |
author |
Bagdonas, Alexandre |
author_facet |
Bagdonas, Alexandre |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bagdonas, Alexandre |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cosmologia Natureza da ciência Controvérsias Relativismo Racionalismo História da ciência Cosmology Nature of science Controversies Relativism Rationalism History of science |
topic |
Cosmologia Natureza da ciência Controvérsias Relativismo Racionalismo História da ciência Cosmology Nature of science Controversies Relativism Rationalism History of science |
description |
With the growth of naive and critical views about science and its authority, it is natural to question educational proposals that may further promote relativism. In view of this risk, based on studies on the history of cosmology in the first half of the 20th century, it is argued that it is pertinent to include controversies about the nature of science in science education. For that, are presented and discussed two antagonistic views of philosophers of science about the change in scientific theories: the critical rationalism of Imre Lakatos and the epistemological anarchism of Paul Feyerabend. They were used to create two synthesis of the history of cosmology: first a rational reconstruction of history and then, a history with greater space for the plurality of theories, including the presence of factors currently considered irrational in science. In conclusion, it is argued that this type of controversy has the potential to prevent the growth of naive views about science, both based on excessive trust in the specialists’ authority, as well as a radicalization of the distrust of any authority. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12 2021-05-17T18:17:53Z 2021-05-17T18:17:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BAGDONAS, A. A favor e contra o método: a tensão entre racionalismo e anarquismo epistemológico na controvérsia entre Big Bang e Estado Estacionário. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 37, n. 3, p. 1250-1277, dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1250. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46295 |
identifier_str_mv |
BAGDONAS, A. A favor e contra o método: a tensão entre racionalismo e anarquismo epistemológico na controvérsia entre Big Bang e Estado Estacionário. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 37, n. 3, p. 1250-1277, dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1250. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46295 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835171615932416 |