Linguagem no Discurso de Roma: programa de leitura da psicanálise
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Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/402 |
Resumo: | The most characteristic lacanian program of reading psychoanalysis – the one which claims a return to Freud – is paradigmatically announced in 1953 in the Rome Discourse. In this capital conference, psychoanalysis is submitted to a "translation" based on very specific instruments, mainly those which come from Kojève's and Heidegger's philosophies and from Lévi-Strauss's anthropology. With an internal analysis of this text, we will try to follow some components of this program – specially those related to the opposition empty speech/full speech, the intersubjectivity and the symbolic order – with the purpose of promoting an approaching to its meaning. |
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Linguagem no Discurso de Roma: programa de leitura da psicanáliseLanguage in the Rome Discourse: program to read psychoanalysisEpistemologia da PsicanálisePsicanálise lacanianaLinguagemThe most characteristic lacanian program of reading psychoanalysis – the one which claims a return to Freud – is paradigmatically announced in 1953 in the Rome Discourse. In this capital conference, psychoanalysis is submitted to a "translation" based on very specific instruments, mainly those which come from Kojève's and Heidegger's philosophies and from Lévi-Strauss's anthropology. With an internal analysis of this text, we will try to follow some components of this program – specially those related to the opposition empty speech/full speech, the intersubjectivity and the symbolic order – with the purpose of promoting an approaching to its meaning.O mais característico programa lacaniano de leitura da psicanálise - aquele que conclama retornar a Freud - é paradigmaticamente anunciado em 1953 no Discurso de Roma. Nessa conferência capital, a psicanálise é submetida a uma "tradução" baseada em instrumentais bastante específicos, notadamente, nos que provêm das filosofias de Kojève e de Heidegger e da antropologia de Lévi-Strauss. Com uma análise interna desse texto, buscaremos acompanhar alguns componentes desse programa - especialmente os que se relacionam aos temas da oposição fala vazia/fala plena, da intersubjetividade e da ordem simbólica - com o intuito de promover uma aproximação de seu sentido.2013-04-12T17:53:28Z2013-04-12T17:53:28Z2004info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSALES, L. S. Linguagem no Discurso de Roma: programa de leitura da psicanálise. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 20, n. 1, jan./abr. 2004.0102-3772http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/402Sales, Léa Silveiraporreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-12T17:53:46Zoai:localhost:1/402Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2013-04-12T17:53:46Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
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The most characteristic lacanian program of reading psychoanalysis – the one which claims a return to Freud – is paradigmatically announced in 1953 in the Rome Discourse. In this capital conference, psychoanalysis is submitted to a "translation" based on very specific instruments, mainly those which come from Kojève's and Heidegger's philosophies and from Lévi-Strauss's anthropology. With an internal analysis of this text, we will try to follow some components of this program – specially those related to the opposition empty speech/full speech, the intersubjectivity and the symbolic order – with the purpose of promoting an approaching to its meaning. |
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