Análise do macrocampo Esporte e Lazer em um programa de Educação Integral e(m) Tempo Integral
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42510 |
Resumo: | The article analyzes the presence of the macro-field Sport e Leisure within the scope of a Comprehensive Education and (in) Full Time program carried out in a school institution in the state of Minas Gerais, located in the municipality of Lavras/MG. It is a research under the qualitative assumption, of an exploratory nature, who’s high point, was the immersion in the investigated (public) school unit. Two methodological instruments were used, in addition to the literature review: i) observation in loco and ii) semi-structured questionnaire for conducting interviews. In general lines, it can be inferred that the infrastructural restrictions, added to the scarcity of resources for the development of educational activities, as well as the conflicting relationship with the proposed pedagogical actions, although they may have been mitigated due to the formative quality and the protagonism of teaching work, even so, they did not fill the formative gaps resulting from restrictions on the right of access to sport and leisure, as contents (macro field) contained in the guidelines of Integral Education and (in) Full Time. |
id |
UFLA_6fa758e2bdec6e9b63e3a17c6a817b06 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/42510 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise do macrocampo Esporte e Lazer em um programa de Educação Integral e(m) Tempo IntegralAnalysis of the Sport and Leisure macro-field in an Integral Education and (in) Full Time programEducação integralEsporte e lazerEscola públicaFull educationSports and leisurePublic schoolThe article analyzes the presence of the macro-field Sport e Leisure within the scope of a Comprehensive Education and (in) Full Time program carried out in a school institution in the state of Minas Gerais, located in the municipality of Lavras/MG. It is a research under the qualitative assumption, of an exploratory nature, who’s high point, was the immersion in the investigated (public) school unit. Two methodological instruments were used, in addition to the literature review: i) observation in loco and ii) semi-structured questionnaire for conducting interviews. In general lines, it can be inferred that the infrastructural restrictions, added to the scarcity of resources for the development of educational activities, as well as the conflicting relationship with the proposed pedagogical actions, although they may have been mitigated due to the formative quality and the protagonism of teaching work, even so, they did not fill the formative gaps resulting from restrictions on the right of access to sport and leisure, as contents (macro field) contained in the guidelines of Integral Education and (in) Full Time.O artigo analisa a presença do macrocampo Esporte e Lazer no âmbito de um programa de Educação Integral e(m) Tempo Integral realizado por uma instituição escolar da rede estadual de Minas Gerais, situada no município de Lavras/MG. Trata-se de uma pesquisa sob o pressuposto qualitativo, de natureza exploratória, cujo ponto alto é a imersão na unidade escolar (pública) investigada. Foram utilizados dois instrumentos metodológicos, além da revisão de literatura: i) a observação in lócus e ii) questionário semiestruturado para a realização de entrevistas. Em linhas gerais, pode-se inferir que as restrições infraestruturais, somadas à escassez de recursos para o desenvolvimento das atividades educacionais, bem como à relação conflituosa com as ações pedagógicas propostas, embora possam ser mitigadas em virtude da qualidade formativa e do protagonismo docente por aqueles que ministram as oficinas, ainda assim, conduzem ao comprometimento da qualidade e a restrições ao direito de acesso ao esporte e ao lazer, enquanto conteúdos (macrocampo) contidos nas diretrizes de Educação Integral e(m) Tempo Integral.Universidade Estácio de Sá2020-08-20T19:03:56Z2020-08-20T19:03:56Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARNEIRO, K. T. et al. Análise do macrocampo Esporte e Lazer em um programa de Educação Integral e(m) Tempo Integral. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 17, n. 47, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5935/2238-1279.20200005.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42510Revista Educação e Cultura Contemporânea (REEDUC)reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Kleber TuxenSilva, Bruno Adriano Rodrigues daReis, Fábio Pinto Gonçalves dosGuilarducci, Raphael Henrique Motapor2023-05-02T10:45:46Zoai:localhost:1/42510Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-02T10:45:46Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise do macrocampo Esporte e Lazer em um programa de Educação Integral e(m) Tempo Integral Analysis of the Sport and Leisure macro-field in an Integral Education and (in) Full Time program |
title |
Análise do macrocampo Esporte e Lazer em um programa de Educação Integral e(m) Tempo Integral |
spellingShingle |
Análise do macrocampo Esporte e Lazer em um programa de Educação Integral e(m) Tempo Integral Carneiro, Kleber Tuxen Educação integral Esporte e lazer Escola pública Full education Sports and leisure Public school |
title_short |
Análise do macrocampo Esporte e Lazer em um programa de Educação Integral e(m) Tempo Integral |
title_full |
Análise do macrocampo Esporte e Lazer em um programa de Educação Integral e(m) Tempo Integral |
title_fullStr |
Análise do macrocampo Esporte e Lazer em um programa de Educação Integral e(m) Tempo Integral |
title_full_unstemmed |
Análise do macrocampo Esporte e Lazer em um programa de Educação Integral e(m) Tempo Integral |
title_sort |
Análise do macrocampo Esporte e Lazer em um programa de Educação Integral e(m) Tempo Integral |
author |
Carneiro, Kleber Tuxen |
author_facet |
Carneiro, Kleber Tuxen Silva, Bruno Adriano Rodrigues da Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos Guilarducci, Raphael Henrique Mota |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Bruno Adriano Rodrigues da Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos Guilarducci, Raphael Henrique Mota |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carneiro, Kleber Tuxen Silva, Bruno Adriano Rodrigues da Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos Guilarducci, Raphael Henrique Mota |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação integral Esporte e lazer Escola pública Full education Sports and leisure Public school |
topic |
Educação integral Esporte e lazer Escola pública Full education Sports and leisure Public school |
description |
The article analyzes the presence of the macro-field Sport e Leisure within the scope of a Comprehensive Education and (in) Full Time program carried out in a school institution in the state of Minas Gerais, located in the municipality of Lavras/MG. It is a research under the qualitative assumption, of an exploratory nature, who’s high point, was the immersion in the investigated (public) school unit. Two methodological instruments were used, in addition to the literature review: i) observation in loco and ii) semi-structured questionnaire for conducting interviews. In general lines, it can be inferred that the infrastructural restrictions, added to the scarcity of resources for the development of educational activities, as well as the conflicting relationship with the proposed pedagogical actions, although they may have been mitigated due to the formative quality and the protagonism of teaching work, even so, they did not fill the formative gaps resulting from restrictions on the right of access to sport and leisure, as contents (macro field) contained in the guidelines of Integral Education and (in) Full Time. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-20T19:03:56Z 2020-08-20T19:03:56Z 2020 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CARNEIRO, K. T. et al. Análise do macrocampo Esporte e Lazer em um programa de Educação Integral e(m) Tempo Integral. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 17, n. 47, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5935/2238-1279.20200005. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42510 |
identifier_str_mv |
CARNEIRO, K. T. et al. Análise do macrocampo Esporte e Lazer em um programa de Educação Integral e(m) Tempo Integral. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 17, n. 47, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5935/2238-1279.20200005. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42510 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estácio de Sá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estácio de Sá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Cultura Contemporânea (REEDUC) reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439312828760064 |