A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/58804 |
Resumo: | This article is the result of qualitative research on the subject of neoliberal rationality in education. The bibliographic worked -The new way of the world: on neoliberal societyby Christian Laval and Pierre Dardot (2016) and The hermeneutics of the subjectby Michel Foucault (2004) allowed answering the following investigative problem: what foundations does neoliberal rationality propose for the constitution of neo-subjects in the context of school education?The proposed objectives were the characterization of a new subject model created from the emergence of the political-economic current known as neoliberal and the identification of behaviors and attitudes of this neo-subject within the educational institution that is configured as a company. It was concluded that school education has been guided by this new rationality that adopts devices and mechanisms aimed at the subjectivation of neo-subjects according to the perspectives of market totalitarianism. |
id |
UFLA_75fd84591254118e105240ab45b2980f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/58804 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educaçãoNeoliberal rationality and subjectivity of the neo-subject in educationRacionalidade técnicaEducaçãoLógica mercadológicaTechnical rationalityEducationMarketing logicThis article is the result of qualitative research on the subject of neoliberal rationality in education. The bibliographic worked -The new way of the world: on neoliberal societyby Christian Laval and Pierre Dardot (2016) and The hermeneutics of the subjectby Michel Foucault (2004) allowed answering the following investigative problem: what foundations does neoliberal rationality propose for the constitution of neo-subjects in the context of school education?The proposed objectives were the characterization of a new subject model created from the emergence of the political-economic current known as neoliberal and the identification of behaviors and attitudes of this neo-subject within the educational institution that is configured as a company. It was concluded that school education has been guided by this new rationality that adopts devices and mechanisms aimed at the subjectivation of neo-subjects according to the perspectives of market totalitarianism.O presente artigo é resultado de pesquisa qualitativa sobre o tema da racionalidade neoliberal na educação. As obras bibliográficas A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal de Christian Laval e Pierre Dardot (2016) e A hermenêutica do sujeito de Michel Foucault (2004) permitiram responder ao seguinte problema investigativo: que fundamentos a racionalidade neoliberal propõe para a constituição de neossujeitos no contexto da educação escolar?Os objetivos propostos foram a caracterização de um novo modelo de sujeito criado a partir do surgimento da corrente político-econômica conhecida como neoliberal e a identificação de comportamentos e atitudes desse neossujeito no interior da instituição educacional que se configura como empresa. Concluiu-se que a educação escolar vem sendo orientada por essa nova racionalidade que adota dispositivos e mecanismos direcionados para a subjetivação dos neossujeitos de acordo com as perspectivas do totalitarismo de mercado.Universidade Regional Blumenau2024-01-22T17:46:48Z2024-01-22T17:46:48Z2023-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBETLINSKI, C.; KALOCZI, J. da S. L. A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação. Atos de Pesquisa em Educação, [S.l.], v. 18, abr. 2023.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/58804Atos de Pesquisa em Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBetlinski, CarlosKaloczi, Juliana da Silva Lopespor2024-09-19T20:17:03Zoai:localhost:1/58804Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2024-09-19T20:17:03Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação Neoliberal rationality and subjectivity of the neo-subject in education |
title |
A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação |
spellingShingle |
A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação Betlinski, Carlos Racionalidade técnica Educação Lógica mercadológica Technical rationality Education Marketing logic |
title_short |
A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação |
title_full |
A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação |
title_fullStr |
A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação |
title_full_unstemmed |
A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação |
title_sort |
A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação |
author |
Betlinski, Carlos |
author_facet |
Betlinski, Carlos Kaloczi, Juliana da Silva Lopes |
author_role |
author |
author2 |
Kaloczi, Juliana da Silva Lopes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Betlinski, Carlos Kaloczi, Juliana da Silva Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Racionalidade técnica Educação Lógica mercadológica Technical rationality Education Marketing logic |
topic |
Racionalidade técnica Educação Lógica mercadológica Technical rationality Education Marketing logic |
description |
This article is the result of qualitative research on the subject of neoliberal rationality in education. The bibliographic worked -The new way of the world: on neoliberal societyby Christian Laval and Pierre Dardot (2016) and The hermeneutics of the subjectby Michel Foucault (2004) allowed answering the following investigative problem: what foundations does neoliberal rationality propose for the constitution of neo-subjects in the context of school education?The proposed objectives were the characterization of a new subject model created from the emergence of the political-economic current known as neoliberal and the identification of behaviors and attitudes of this neo-subject within the educational institution that is configured as a company. It was concluded that school education has been guided by this new rationality that adopts devices and mechanisms aimed at the subjectivation of neo-subjects according to the perspectives of market totalitarianism. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04 2024-01-22T17:46:48Z 2024-01-22T17:46:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BETLINSKI, C.; KALOCZI, J. da S. L. A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação. Atos de Pesquisa em Educação, [S.l.], v. 18, abr. 2023. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/58804 |
identifier_str_mv |
BETLINSKI, C.; KALOCZI, J. da S. L. A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação. Atos de Pesquisa em Educação, [S.l.], v. 18, abr. 2023. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/58804 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Regional Blumenau |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Regional Blumenau |
dc.source.none.fl_str_mv |
Atos de Pesquisa em Educação reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815438932182040576 |