A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Betlinski, Carlos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Kaloczi, Juliana da Silva Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/58804
Resumo: This article is the result of qualitative research on the subject of neoliberal rationality in education. The bibliographic worked -The new way of the world: on neoliberal societyby Christian Laval and Pierre Dardot (2016) and The hermeneutics of the subjectby Michel Foucault (2004) allowed answering the following investigative problem: what foundations does neoliberal rationality propose for the constitution of neo-subjects in the context of school education?The proposed objectives were the characterization of a new subject model created from the emergence of the political-economic current known as neoliberal and the identification of behaviors and attitudes of this neo-subject within the educational institution that is configured as a company. It was concluded that school education has been guided by this new rationality that adopts devices and mechanisms aimed at the subjectivation of neo-subjects according to the perspectives of market totalitarianism.
id UFLA_75fd84591254118e105240ab45b2980f
oai_identifier_str oai:localhost:1/58804
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educaçãoNeoliberal rationality and subjectivity of the neo-subject in educationRacionalidade técnicaEducaçãoLógica mercadológicaTechnical rationalityEducationMarketing logicThis article is the result of qualitative research on the subject of neoliberal rationality in education. The bibliographic worked -The new way of the world: on neoliberal societyby Christian Laval and Pierre Dardot (2016) and The hermeneutics of the subjectby Michel Foucault (2004) allowed answering the following investigative problem: what foundations does neoliberal rationality propose for the constitution of neo-subjects in the context of school education?The proposed objectives were the characterization of a new subject model created from the emergence of the political-economic current known as neoliberal and the identification of behaviors and attitudes of this neo-subject within the educational institution that is configured as a company. It was concluded that school education has been guided by this new rationality that adopts devices and mechanisms aimed at the subjectivation of neo-subjects according to the perspectives of market totalitarianism.O presente artigo é resultado de pesquisa qualitativa sobre o tema da racionalidade neoliberal na educação. As obras bibliográficas A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal de Christian Laval e Pierre Dardot (2016) e A hermenêutica do sujeito de Michel Foucault (2004) permitiram responder ao seguinte problema investigativo: que fundamentos a racionalidade neoliberal propõe para a constituição de neossujeitos no contexto da educação escolar?Os objetivos propostos foram a caracterização de um novo modelo de sujeito criado a partir do surgimento da corrente político-econômica conhecida como neoliberal e a identificação de comportamentos e atitudes desse neossujeito no interior da instituição educacional que se configura como empresa. Concluiu-se que a educação escolar vem sendo orientada por essa nova racionalidade que adota dispositivos e mecanismos direcionados para a subjetivação dos neossujeitos de acordo com as perspectivas do totalitarismo de mercado.Universidade Regional Blumenau2024-01-22T17:46:48Z2024-01-22T17:46:48Z2023-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBETLINSKI, C.; KALOCZI, J. da S. L. A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação. Atos de Pesquisa em Educação, [S.l.], v. 18, abr. 2023.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/58804Atos de Pesquisa em Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBetlinski, CarlosKaloczi, Juliana da Silva Lopespor2024-09-19T20:17:03Zoai:localhost:1/58804Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2024-09-19T20:17:03Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação
Neoliberal rationality and subjectivity of the neo-subject in education
title A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação
spellingShingle A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação
Betlinski, Carlos
Racionalidade técnica
Educação
Lógica mercadológica
Technical rationality
Education
Marketing logic
title_short A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação
title_full A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação
title_fullStr A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação
title_full_unstemmed A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação
title_sort A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação
author Betlinski, Carlos
author_facet Betlinski, Carlos
Kaloczi, Juliana da Silva Lopes
author_role author
author2 Kaloczi, Juliana da Silva Lopes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Betlinski, Carlos
Kaloczi, Juliana da Silva Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Racionalidade técnica
Educação
Lógica mercadológica
Technical rationality
Education
Marketing logic
topic Racionalidade técnica
Educação
Lógica mercadológica
Technical rationality
Education
Marketing logic
description This article is the result of qualitative research on the subject of neoliberal rationality in education. The bibliographic worked -The new way of the world: on neoliberal societyby Christian Laval and Pierre Dardot (2016) and The hermeneutics of the subjectby Michel Foucault (2004) allowed answering the following investigative problem: what foundations does neoliberal rationality propose for the constitution of neo-subjects in the context of school education?The proposed objectives were the characterization of a new subject model created from the emergence of the political-economic current known as neoliberal and the identification of behaviors and attitudes of this neo-subject within the educational institution that is configured as a company. It was concluded that school education has been guided by this new rationality that adopts devices and mechanisms aimed at the subjectivation of neo-subjects according to the perspectives of market totalitarianism.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04
2024-01-22T17:46:48Z
2024-01-22T17:46:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BETLINSKI, C.; KALOCZI, J. da S. L. A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação. Atos de Pesquisa em Educação, [S.l.], v. 18, abr. 2023.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/58804
identifier_str_mv BETLINSKI, C.; KALOCZI, J. da S. L. A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação. Atos de Pesquisa em Educação, [S.l.], v. 18, abr. 2023.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/58804
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Regional Blumenau
publisher.none.fl_str_mv Universidade Regional Blumenau
dc.source.none.fl_str_mv Atos de Pesquisa em Educação
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815438932182040576