Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frade, Elaine das Graças
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Resende, José Luiz Pereira de, Borges, Luís Antônio Coimbra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29908
Resumo: Scholar interdisciplinarity and educators education are the central issue in this investigation. One aim is to reflexively describe the experiences within the scholar and classroom scopes in the Scholarship Institutional Program for Initiation to teaching PIBID/UFLA in the interdisciplinary Universidade Federal de Lavras’ subproject established in 2014 and 2015. The subproject took place in two basic education municipal schools and it aimed to highlight the strategies used by the team in order to evolve activities using the Information and Communication Technologies (TICs). The methodological approach is based on the qualitative research according to Minayo (2010) and Triviños (1987) in the form of literature review and experience report through the Logbook developed in the Virtual Learning Environment (AVA) in the Moodle plataform. After the experiences in projects like this one, it’s possible to consider that they allow the communication between working basic education professionals and teaching graduates, collaborating to the strengthening of actions towards the development of interdisciplinarity.
id UFLA_7e23b3a0bc79cd3e701f09ef9223a590
oai_identifier_str oai:localhost:1/29908
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA)The pillars of interdisciplinarity in subproject of interdisciplinary pibid in Lavras’ Federal University- UFLAFormação de educadores/asTecnologias da informaçãoComunicaçãoCírculo de culturaEducators educationCommunicationScholar interdisciplinarity and educators education are the central issue in this investigation. One aim is to reflexively describe the experiences within the scholar and classroom scopes in the Scholarship Institutional Program for Initiation to teaching PIBID/UFLA in the interdisciplinary Universidade Federal de Lavras’ subproject established in 2014 and 2015. The subproject took place in two basic education municipal schools and it aimed to highlight the strategies used by the team in order to evolve activities using the Information and Communication Technologies (TICs). The methodological approach is based on the qualitative research according to Minayo (2010) and Triviños (1987) in the form of literature review and experience report through the Logbook developed in the Virtual Learning Environment (AVA) in the Moodle plataform. After the experiences in projects like this one, it’s possible to consider that they allow the communication between working basic education professionals and teaching graduates, collaborating to the strengthening of actions towards the development of interdisciplinarity.A interdisciplinaridade escolar e a formação de educadores/as constituem-se como temática central desta investigação. Objetiva-se descrever reflexivamente as experiências vivenciadas no âmbito da escola e da sala de aula dentro do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência PIBID/UFLA, no subprojeto Interdisciplinar da Universidade Federal de Lavras durante os anos de 2014 e 2015. O subprojeto foi realizado em duas escolas municipais de educação básica e buscou evidenciar as estratégias utilizadas pela equipe para o desenvolvimento das atividades com o uso das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs). A abordagem metodológica respalda-se na pesquisa qualitativa, em revisão de literatura e relato de experiência por meio de Diário de Bordo construído em Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA), na plataforma Moodle. Pode-se perceber que a vivência de projetos que, como este, permitem a interlocução entre profissionais que atuam na educação básica e licenciandos/as em processo de formação, colaboram para o fortalecimento de ações voltadas para a construção da interdisciplinaridade.Pontífice Universidade Católica de São Paulo2018-08-07T19:34:27Z2018-08-07T19:34:27Z2017-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFRADE, E. das G.; RESENDE, J. L. P. de; BORGES, L. A. C. Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA). Revista Interdisciplinaridade, [S.l.], n. 10, 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29908Revista Interdisciplinaridadereponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFrade, Elaine das GraçasResende, José Luiz Pereira deBorges, Luís Antônio Coimbrapor2018-08-07T19:36:55Zoai:localhost:1/29908Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2018-08-07T19:36:55Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA)
The pillars of interdisciplinarity in subproject of interdisciplinary pibid in Lavras’ Federal University- UFLA
title Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA)
spellingShingle Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA)
Frade, Elaine das Graças
Formação de educadores/as
Tecnologias da informação
Comunicação
Círculo de cultura
Educators education
Communication
title_short Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA)
title_full Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA)
title_fullStr Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA)
title_full_unstemmed Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA)
title_sort Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA)
author Frade, Elaine das Graças
author_facet Frade, Elaine das Graças
Resende, José Luiz Pereira de
Borges, Luís Antônio Coimbra
author_role author
author2 Resende, José Luiz Pereira de
Borges, Luís Antônio Coimbra
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frade, Elaine das Graças
Resende, José Luiz Pereira de
Borges, Luís Antônio Coimbra
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de educadores/as
Tecnologias da informação
Comunicação
Círculo de cultura
Educators education
Communication
topic Formação de educadores/as
Tecnologias da informação
Comunicação
Círculo de cultura
Educators education
Communication
description Scholar interdisciplinarity and educators education are the central issue in this investigation. One aim is to reflexively describe the experiences within the scholar and classroom scopes in the Scholarship Institutional Program for Initiation to teaching PIBID/UFLA in the interdisciplinary Universidade Federal de Lavras’ subproject established in 2014 and 2015. The subproject took place in two basic education municipal schools and it aimed to highlight the strategies used by the team in order to evolve activities using the Information and Communication Technologies (TICs). The methodological approach is based on the qualitative research according to Minayo (2010) and Triviños (1987) in the form of literature review and experience report through the Logbook developed in the Virtual Learning Environment (AVA) in the Moodle plataform. After the experiences in projects like this one, it’s possible to consider that they allow the communication between working basic education professionals and teaching graduates, collaborating to the strengthening of actions towards the development of interdisciplinarity.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04
2018-08-07T19:34:27Z
2018-08-07T19:34:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FRADE, E. das G.; RESENDE, J. L. P. de; BORGES, L. A. C. Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA). Revista Interdisciplinaridade, [S.l.], n. 10, 2017.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29908
identifier_str_mv FRADE, E. das G.; RESENDE, J. L. P. de; BORGES, L. A. C. Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA). Revista Interdisciplinaridade, [S.l.], n. 10, 2017.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29908
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontífice Universidade Católica de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontífice Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Revista Interdisciplinaridade
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835056689905664