Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29908 |
Resumo: | Scholar interdisciplinarity and educators education are the central issue in this investigation. One aim is to reflexively describe the experiences within the scholar and classroom scopes in the Scholarship Institutional Program for Initiation to teaching PIBID/UFLA in the interdisciplinary Universidade Federal de Lavras’ subproject established in 2014 and 2015. The subproject took place in two basic education municipal schools and it aimed to highlight the strategies used by the team in order to evolve activities using the Information and Communication Technologies (TICs). The methodological approach is based on the qualitative research according to Minayo (2010) and Triviños (1987) in the form of literature review and experience report through the Logbook developed in the Virtual Learning Environment (AVA) in the Moodle plataform. After the experiences in projects like this one, it’s possible to consider that they allow the communication between working basic education professionals and teaching graduates, collaborating to the strengthening of actions towards the development of interdisciplinarity. |
id |
UFLA_7e23b3a0bc79cd3e701f09ef9223a590 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/29908 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA)The pillars of interdisciplinarity in subproject of interdisciplinary pibid in Lavras’ Federal University- UFLAFormação de educadores/asTecnologias da informaçãoComunicaçãoCírculo de culturaEducators educationCommunicationScholar interdisciplinarity and educators education are the central issue in this investigation. One aim is to reflexively describe the experiences within the scholar and classroom scopes in the Scholarship Institutional Program for Initiation to teaching PIBID/UFLA in the interdisciplinary Universidade Federal de Lavras’ subproject established in 2014 and 2015. The subproject took place in two basic education municipal schools and it aimed to highlight the strategies used by the team in order to evolve activities using the Information and Communication Technologies (TICs). The methodological approach is based on the qualitative research according to Minayo (2010) and Triviños (1987) in the form of literature review and experience report through the Logbook developed in the Virtual Learning Environment (AVA) in the Moodle plataform. After the experiences in projects like this one, it’s possible to consider that they allow the communication between working basic education professionals and teaching graduates, collaborating to the strengthening of actions towards the development of interdisciplinarity.A interdisciplinaridade escolar e a formação de educadores/as constituem-se como temática central desta investigação. Objetiva-se descrever reflexivamente as experiências vivenciadas no âmbito da escola e da sala de aula dentro do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência PIBID/UFLA, no subprojeto Interdisciplinar da Universidade Federal de Lavras durante os anos de 2014 e 2015. O subprojeto foi realizado em duas escolas municipais de educação básica e buscou evidenciar as estratégias utilizadas pela equipe para o desenvolvimento das atividades com o uso das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs). A abordagem metodológica respalda-se na pesquisa qualitativa, em revisão de literatura e relato de experiência por meio de Diário de Bordo construído em Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA), na plataforma Moodle. Pode-se perceber que a vivência de projetos que, como este, permitem a interlocução entre profissionais que atuam na educação básica e licenciandos/as em processo de formação, colaboram para o fortalecimento de ações voltadas para a construção da interdisciplinaridade.Pontífice Universidade Católica de São Paulo2018-08-07T19:34:27Z2018-08-07T19:34:27Z2017-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFRADE, E. das G.; RESENDE, J. L. P. de; BORGES, L. A. C. Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA). Revista Interdisciplinaridade, [S.l.], n. 10, 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29908Revista Interdisciplinaridadereponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFrade, Elaine das GraçasResende, José Luiz Pereira deBorges, Luís Antônio Coimbrapor2018-08-07T19:36:55Zoai:localhost:1/29908Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2018-08-07T19:36:55Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA) The pillars of interdisciplinarity in subproject of interdisciplinary pibid in Lavras’ Federal University- UFLA |
title |
Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
spellingShingle |
Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA) Frade, Elaine das Graças Formação de educadores/as Tecnologias da informação Comunicação Círculo de cultura Educators education Communication |
title_short |
Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
title_full |
Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
title_fullStr |
Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
title_full_unstemmed |
Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
title_sort |
Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
author |
Frade, Elaine das Graças |
author_facet |
Frade, Elaine das Graças Resende, José Luiz Pereira de Borges, Luís Antônio Coimbra |
author_role |
author |
author2 |
Resende, José Luiz Pereira de Borges, Luís Antônio Coimbra |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Frade, Elaine das Graças Resende, José Luiz Pereira de Borges, Luís Antônio Coimbra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de educadores/as Tecnologias da informação Comunicação Círculo de cultura Educators education Communication |
topic |
Formação de educadores/as Tecnologias da informação Comunicação Círculo de cultura Educators education Communication |
description |
Scholar interdisciplinarity and educators education are the central issue in this investigation. One aim is to reflexively describe the experiences within the scholar and classroom scopes in the Scholarship Institutional Program for Initiation to teaching PIBID/UFLA in the interdisciplinary Universidade Federal de Lavras’ subproject established in 2014 and 2015. The subproject took place in two basic education municipal schools and it aimed to highlight the strategies used by the team in order to evolve activities using the Information and Communication Technologies (TICs). The methodological approach is based on the qualitative research according to Minayo (2010) and Triviños (1987) in the form of literature review and experience report through the Logbook developed in the Virtual Learning Environment (AVA) in the Moodle plataform. After the experiences in projects like this one, it’s possible to consider that they allow the communication between working basic education professionals and teaching graduates, collaborating to the strengthening of actions towards the development of interdisciplinarity. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04 2018-08-07T19:34:27Z 2018-08-07T19:34:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FRADE, E. das G.; RESENDE, J. L. P. de; BORGES, L. A. C. Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA). Revista Interdisciplinaridade, [S.l.], n. 10, 2017. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29908 |
identifier_str_mv |
FRADE, E. das G.; RESENDE, J. L. P. de; BORGES, L. A. C. Os pilares da interdisciplinaridade no subprojeto do PIBID Interdisciplinar na Universidade Federal de Lavras (UFLA). Revista Interdisciplinaridade, [S.l.], n. 10, 2017. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29908 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontífice Universidade Católica de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontífice Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Interdisciplinaridade reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835056689905664 |