Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33706 |
Resumo: | The National Common Curricular Base (BNCC) is a document of guiding the regulatory character of the curriculum teaching systems and networks, as well as pedagogical proposals of all public and private schools of basic education of all Brazil. In this article we propose is to reflect on the meaning attributed to literacy in the final version approved the BNCC, in order to discuss the legal aspects imposed by descriptions document, highlighting the elements that remain or differ in relation to other official documents on the topic. To this end, it develops a descriptive research, qualitative measures, based on analysis of the official document in the guidelines regarding BNCC and literacy, based on studies of the process of reading comprehension and writing Bajard (2006) and Vygotsky (2000), the design of reading as social practice of production of senses of Chartier (1990; 1996) and Goulemot (1996). |
id |
UFLA_db62e36d1932835c9547ee9215a0b819 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/33706 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafiosDifferent perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challengesBase Nacional Comum Curricular (BNCC)AlfabetizaçãoLeitura e escritaPolíticas de alfabetizaçãoNational Common Curricular BaseLiteracyReading and writingLiteracy policiesThe National Common Curricular Base (BNCC) is a document of guiding the regulatory character of the curriculum teaching systems and networks, as well as pedagogical proposals of all public and private schools of basic education of all Brazil. In this article we propose is to reflect on the meaning attributed to literacy in the final version approved the BNCC, in order to discuss the legal aspects imposed by descriptions document, highlighting the elements that remain or differ in relation to other official documents on the topic. To this end, it develops a descriptive research, qualitative measures, based on analysis of the official document in the guidelines regarding BNCC and literacy, based on studies of the process of reading comprehension and writing Bajard (2006) and Vygotsky (2000), the design of reading as social practice of production of senses of Chartier (1990; 1996) and Goulemot (1996).A Base Nacional Comum Curricular (BNCC) se constitui como um documento de caráter normativo norteador dos currículos dos sistemas e redes de ensino, bem como das propostas pedagógicas de todas as escolas públicas e privadas de Educação Básica de todo o Brasil. Neste artigo, nossa proposta é a de refletir sobre o sentido atribuído à alfabetização na versão final aprovada da BNCC, com intuito de problematizar as descrições de aspectos legais instituídos pelo documento, com destaque aos elementos que permanecem ou diferem-se em relação aos demais documentos oficiais sobre o tema. Para tanto, desenvolve-se uma pesquisa descritiva, de cunho qualitativo, apoiada na análise do documento oficial da BNCC e nas orientações a respeito da alfabetização, com base nos estudos do processo de compreensão da leitura e escrita de Bajard (2006) e Vygotsky (2000), da concepção de leitura como prática social de produção de sentidos de Chartier (1990; 1996) e Goulemot (1996).Universidade Federal de Uberlândia2019-04-23T13:30:51Z2019-04-23T13:30:51Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBORTOLANZA, A. M. E.; GOULART, I do C. V.; CABRAL. G. R. Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios. Ensino Em Re-Vista, Uberlândia, v. 25, p. 958-983, 2018. Número especial.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33706Ensino Em Re-Vistareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBortolanza, Ana Maria EstevesGoulart, Ilsa do Carmo VieiraCabral, Giovanna Rodriguespor2023-05-08T13:07:15Zoai:localhost:1/33706Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:07:15Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges |
title |
Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios |
spellingShingle |
Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios Bortolanza, Ana Maria Esteves Base Nacional Comum Curricular (BNCC) Alfabetização Leitura e escrita Políticas de alfabetização National Common Curricular Base Literacy Reading and writing Literacy policies |
title_short |
Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios |
title_full |
Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios |
title_fullStr |
Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios |
title_full_unstemmed |
Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios |
title_sort |
Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios |
author |
Bortolanza, Ana Maria Esteves |
author_facet |
Bortolanza, Ana Maria Esteves Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Cabral, Giovanna Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Cabral, Giovanna Rodrigues |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bortolanza, Ana Maria Esteves Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Cabral, Giovanna Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Base Nacional Comum Curricular (BNCC) Alfabetização Leitura e escrita Políticas de alfabetização National Common Curricular Base Literacy Reading and writing Literacy policies |
topic |
Base Nacional Comum Curricular (BNCC) Alfabetização Leitura e escrita Políticas de alfabetização National Common Curricular Base Literacy Reading and writing Literacy policies |
description |
The National Common Curricular Base (BNCC) is a document of guiding the regulatory character of the curriculum teaching systems and networks, as well as pedagogical proposals of all public and private schools of basic education of all Brazil. In this article we propose is to reflect on the meaning attributed to literacy in the final version approved the BNCC, in order to discuss the legal aspects imposed by descriptions document, highlighting the elements that remain or differ in relation to other official documents on the topic. To this end, it develops a descriptive research, qualitative measures, based on analysis of the official document in the guidelines regarding BNCC and literacy, based on studies of the process of reading comprehension and writing Bajard (2006) and Vygotsky (2000), the design of reading as social practice of production of senses of Chartier (1990; 1996) and Goulemot (1996). |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2019-04-23T13:30:51Z 2019-04-23T13:30:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BORTOLANZA, A. M. E.; GOULART, I do C. V.; CABRAL. G. R. Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios. Ensino Em Re-Vista, Uberlândia, v. 25, p. 958-983, 2018. Número especial. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33706 |
identifier_str_mv |
BORTOLANZA, A. M. E.; GOULART, I do C. V.; CABRAL. G. R. Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios. Ensino Em Re-Vista, Uberlândia, v. 25, p. 958-983, 2018. Número especial. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33706 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino Em Re-Vista reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439186061164544 |