El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Emancipação |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21763 |
Resumo: | This article aims to socialize a pedagogical-philosophical experience among students of Youth and Adult Education (EJA) in a State Public School located in the city of Maceió/AL. We outlined a praxis in which the theme of Love (Philia) was possible to unfold as a philosophical and didactic resource for the subjects involved. The participation of the School's student subjects was effective, allowing us to relate the culture of affections with epistemological theories about Love, aiming at an emancipatory Education (Rajanell, 2012; Schwartz, 2012; Freire, 1997). With this methodology focused on Education Basic, which we call Aesthetic medodology, we were able to trace an affective or amorous teleology, keeping the didactic content aligned with an innovative pegagogical practice in line with the etymological root of Philosophy, namely: the love of wisdom. |
id |
UFMA-3_58dd2373180008db660351d2b20d59b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21763 |
network_acronym_str |
UFMA-3 |
network_name_str |
Revista Educação e Emancipação |
repository_id_str |
|
spelling |
El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL)The love as a theoretical and practical resource in a pedagogical-philosophical experience in EJA (Maceió/AL)O amor como recurso teórico e prático numa experiência pedagógico-filosófica na EJA (Maceió/AL)philosophyEJAdidacticsfilosofiaEJAdidáticafilosofíaEJAdidácticaThis article aims to socialize a pedagogical-philosophical experience among students of Youth and Adult Education (EJA) in a State Public School located in the city of Maceió/AL. We outlined a praxis in which the theme of Love (Philia) was possible to unfold as a philosophical and didactic resource for the subjects involved. The participation of the School's student subjects was effective, allowing us to relate the culture of affections with epistemological theories about Love, aiming at an emancipatory Education (Rajanell, 2012; Schwartz, 2012; Freire, 1997). With this methodology focused on Education Basic, which we call Aesthetic medodology, we were able to trace an affective or amorous teleology, keeping the didactic content aligned with an innovative pegagogical practice in line with the etymological root of Philosophy, namely: the love of wisdom.Este artículo tiene como objetivo socializar una experiencia pedagógico-filosófica entre estudiantes de Educación de Jóvenes y Adultos (EJA) de una Escuela Pública Estatal ubicada en la ciudad de Maceió/AL. Esbozamos una praxis en la que el tema del Amor (Philia) fue posible desplegarse como recurso filosófico y didáctico para los sujetos involucrados. La participación de los alumnos de la Escuela fue efectiva, permitiéndonos relacionar la cultura de los afectos con las teorías epistemológicas sobre el Amor, apuntando a una Educación emancipadora (Rajanell, 2012; Schwartz, 2012; Freire, 1997). Con esta metodología enfocada a la Educación Básica, que llamamos medodología estética, pudimos rastrear una teleología afectiva o amorosa, manteniendo el contenido didáctico alineado con una práctica pegagógica innovadora acorde con la raíz etimológica de la Filosofía, a saber: el amor a la sabiduría.O presente artigo tem como objetivo socializar uma experiência pedagógico-filosófica entre alunos/as da Educação de Jovens e Adultos (EJA) em uma Escola Pública Estadual situada na cidade de Maceió/AL. Traçamos uma práxis na qual o tema do Amor (Philia) fosse possível se desdobrar como recurso filosófico e didático aos sujeitos envolvidos. A participação dos sujeitos-estudantes da Escola foi efetiva, nos proporcionando relacionar a cultura das afecções com as teorias epistemológicas sobre o Amor, visando uma Educação emancipadora (Rajanell, 2012; Schwartz, 2012; Freire, 1997).Com essa metodologia voltada à Educação Básica, a qual chamamos de medodologia Estética, conseguimos traçar uma teleologia afetiva ou de amorosidade, mantendo o conteúdo didático alinhado a uma prática pegagógica inovadora em consonância com a raiz etimológica da Filosofia, a saber: o amor pela sabedoria.Universidade Federal do Maranhão2024-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2176310.18764/2358-4319v17n1.2024.2Revista Educação e Emancipação; v. 17, n. 1, jan./abr. 2024; 32-532358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21763/12547Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Yvisson Gomes dos Freitas, Marinaide Lima de QueirozLima, Walter Matias 2024-04-09T12:59:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21763Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2024-04-09T12:59:24Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL) The love as a theoretical and practical resource in a pedagogical-philosophical experience in EJA (Maceió/AL) O amor como recurso teórico e prático numa experiência pedagógico-filosófica na EJA (Maceió/AL) |
title |
El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL) |
spellingShingle |
El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL) Santos, Yvisson Gomes dos philosophy EJA didactics filosofia EJA didática filosofía EJA didáctica |
title_short |
El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL) |
title_full |
El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL) |
title_fullStr |
El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL) |
title_full_unstemmed |
El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL) |
title_sort |
El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL) |
author |
Santos, Yvisson Gomes dos |
author_facet |
Santos, Yvisson Gomes dos Freitas, Marinaide Lima de Queiroz Lima, Walter Matias |
author_role |
author |
author2 |
Freitas, Marinaide Lima de Queiroz Lima, Walter Matias |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Yvisson Gomes dos Freitas, Marinaide Lima de Queiroz Lima, Walter Matias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
philosophy EJA didactics filosofia EJA didática filosofía EJA didáctica |
topic |
philosophy EJA didactics filosofia EJA didática filosofía EJA didáctica |
description |
This article aims to socialize a pedagogical-philosophical experience among students of Youth and Adult Education (EJA) in a State Public School located in the city of Maceió/AL. We outlined a praxis in which the theme of Love (Philia) was possible to unfold as a philosophical and didactic resource for the subjects involved. The participation of the School's student subjects was effective, allowing us to relate the culture of affections with epistemological theories about Love, aiming at an emancipatory Education (Rajanell, 2012; Schwartz, 2012; Freire, 1997). With this methodology focused on Education Basic, which we call Aesthetic medodology, we were able to trace an affective or amorous teleology, keeping the didactic content aligned with an innovative pegagogical practice in line with the etymological root of Philosophy, namely: the love of wisdom. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21763 10.18764/2358-4319v17n1.2024.2 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21763 |
identifier_str_mv |
10.18764/2358-4319v17n1.2024.2 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21763/12547 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipação http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipação http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação; v. 17, n. 1, jan./abr. 2024; 32-53 2358-4319 1677-6097 reponame:Revista Educação e Emancipação instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Revista Educação e Emancipação |
collection |
Revista Educação e Emancipação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeduc.emancipação@ufma.br |
_version_ |
1799711319412178944 |