El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Yvisson Gomes dos
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Freitas, Marinaide Lima de Queiroz, Lima, Walter Matias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Emancipação
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21763
Resumo: This article aims to socialize a pedagogical-philosophical experience among students of Youth and Adult Education (EJA) in a State Public School located in the city of Maceió/AL. We outlined a praxis in which the theme of Love (Philia) was possible to unfold as a philosophical and didactic resource for the subjects involved. The participation of the School's student subjects was effective, allowing us to relate the culture of affections with epistemological theories about Love, aiming at an emancipatory Education (Rajanell, 2012; Schwartz, 2012; Freire, 1997). With this methodology focused on Education Basic, which we call Aesthetic medodology, we were able to trace an affective or amorous teleology, keeping the didactic content aligned with an innovative pegagogical practice in line with the etymological root of Philosophy, namely: the love of wisdom.
id UFMA-3_58dd2373180008db660351d2b20d59b5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21763
network_acronym_str UFMA-3
network_name_str Revista Educação e Emancipação
repository_id_str
spelling El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL)The love as a theoretical and practical resource in a pedagogical-philosophical experience in EJA (Maceió/AL)O amor como recurso teórico e prático numa experiência pedagógico-filosófica na EJA (Maceió/AL)philosophyEJAdidacticsfilosofiaEJAdidáticafilosofíaEJAdidácticaThis article aims to socialize a pedagogical-philosophical experience among students of Youth and Adult Education (EJA) in a State Public School located in the city of Maceió/AL. We outlined a praxis in which the theme of Love (Philia) was possible to unfold as a philosophical and didactic resource for the subjects involved. The participation of the School's student subjects was effective, allowing us to relate the culture of affections with epistemological theories about Love, aiming at an emancipatory Education (Rajanell, 2012; Schwartz, 2012; Freire, 1997). With this methodology focused on Education Basic, which we call Aesthetic medodology, we were able to trace an affective or amorous teleology, keeping the didactic content aligned with an innovative pegagogical practice in line with the etymological root of Philosophy, namely: the love of wisdom.Este artículo tiene como objetivo socializar una experiencia pedagógico-filosófica entre estudiantes de Educación de Jóvenes y Adultos (EJA) de una Escuela Pública Estatal ubicada en la ciudad de Maceió/AL. Esbozamos una praxis en la que el tema del Amor (Philia) fue posible desplegarse como recurso filosófico y didáctico para los sujetos involucrados. La participación de los alumnos de la Escuela fue efectiva, permitiéndonos relacionar la cultura de los afectos con las teorías epistemológicas sobre el Amor, apuntando a una Educación emancipadora (Rajanell, 2012; Schwartz, 2012; Freire, 1997). Con esta metodología enfocada a la Educación Básica, que llamamos medodología estética, pudimos rastrear una teleología afectiva o amorosa, manteniendo el contenido didáctico alineado con una práctica pegagógica innovadora acorde con la raíz etimológica de la Filosofía, a saber: el amor a la sabiduría.O presente artigo tem como objetivo socializar uma experiência pedagógico-filosófica entre alunos/as da Educação de Jovens e Adultos (EJA) em uma Escola Pública Estadual situada na cidade de Maceió/AL. Traçamos uma práxis na qual o tema do Amor (Philia) fosse possível se desdobrar como recurso filosófico e didático aos sujeitos envolvidos. A participação dos sujeitos-estudantes da Escola foi efetiva, nos proporcionando relacionar a cultura das afecções com as teorias epistemológicas sobre o Amor, visando uma Educação emancipadora (Rajanell, 2012; Schwartz, 2012; Freire, 1997).Com essa metodologia voltada à Educação Básica, a qual chamamos de medodologia Estética, conseguimos traçar uma teleologia afetiva ou de amorosidade, mantendo o conteúdo didático alinhado a uma prática pegagógica inovadora em consonância com a raiz etimológica da Filosofia, a saber: o amor pela sabedoria.Universidade Federal do Maranhão2024-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2176310.18764/2358-4319v17n1.2024.2Revista Educação e Emancipação; v. 17, n. 1, jan./abr. 2024; 32-532358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21763/12547Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Yvisson Gomes dos Freitas, Marinaide Lima de QueirozLima, Walter Matias 2024-04-09T12:59:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21763Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2024-04-09T12:59:24Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
dc.title.none.fl_str_mv El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL)
The love as a theoretical and practical resource in a pedagogical-philosophical experience in EJA (Maceió/AL)
O amor como recurso teórico e prático numa experiência pedagógico-filosófica na EJA (Maceió/AL)
title El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL)
spellingShingle El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL)
Santos, Yvisson Gomes dos
philosophy
EJA
didactics
filosofia
EJA
didática
filosofía
EJA
didáctica
title_short El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL)
title_full El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL)
title_fullStr El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL)
title_full_unstemmed El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL)
title_sort El amor como recurso teórico y práctico en una experiencia pedagógico-filosófica en EJA (Maceió/AL)
author Santos, Yvisson Gomes dos
author_facet Santos, Yvisson Gomes dos
Freitas, Marinaide Lima de Queiroz
Lima, Walter Matias
author_role author
author2 Freitas, Marinaide Lima de Queiroz
Lima, Walter Matias
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Yvisson Gomes dos
Freitas, Marinaide Lima de Queiroz
Lima, Walter Matias
dc.subject.por.fl_str_mv philosophy
EJA
didactics
filosofia
EJA
didática
filosofía
EJA
didáctica
topic philosophy
EJA
didactics
filosofia
EJA
didática
filosofía
EJA
didáctica
description This article aims to socialize a pedagogical-philosophical experience among students of Youth and Adult Education (EJA) in a State Public School located in the city of Maceió/AL. We outlined a praxis in which the theme of Love (Philia) was possible to unfold as a philosophical and didactic resource for the subjects involved. The participation of the School's student subjects was effective, allowing us to relate the culture of affections with epistemological theories about Love, aiming at an emancipatory Education (Rajanell, 2012; Schwartz, 2012; Freire, 1997). With this methodology focused on Education Basic, which we call Aesthetic medodology, we were able to trace an affective or amorous teleology, keeping the didactic content aligned with an innovative pegagogical practice in line with the etymological root of Philosophy, namely: the love of wisdom.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21763
10.18764/2358-4319v17n1.2024.2
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21763
identifier_str_mv 10.18764/2358-4319v17n1.2024.2
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21763/12547
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação; v. 17, n. 1, jan./abr. 2024; 32-53
2358-4319
1677-6097
reponame:Revista Educação e Emancipação
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Revista Educação e Emancipação
collection Revista Educação e Emancipação
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeduc.emancipação@ufma.br
_version_ 1799711319412178944