El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Sousa, Carlos Ângelo de Meneses
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Emancipação
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21474
Resumo: The article aims to present the implications of Freire's being more ontological perspective on teaching. Based on a bibliographic research in Paulo Freire's works and in publications of specialists related to the theme, we found that the Freirian ontological perspective of being more has implications in teaching. By means of a bibliographic review and dialogue among authors, ideas, and conceptualizations, a debate on the theoretical-epistemic scope of Freire's being more is proposed, considering the possibility of its understanding as an ontological foundation of being a teacher, including different dimensions that permeate the formation of the professional who works in the field of education. With this study, we hope to rescue and continue the Freirian propositions about being a teacher, based on his vocation to be more.
id UFMA-3_b2c4ff603bfd50bcfa686499a9af7fb3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21474
network_acronym_str UFMA-3
network_name_str Revista Educação e Emancipação
repository_id_str
spelling El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docenteFreirian being more and its ontological perspectives: implications on being a teacherO ser mais freiriano e suas perspectivas ontológicas: implicações no ser docentebeing a teacherbeing more Freireanontologyser docenteser más freirianoontologiaser docenteser mais freirianoontologiaThe article aims to present the implications of Freire's being more ontological perspective on teaching. Based on a bibliographic research in Paulo Freire's works and in publications of specialists related to the theme, we found that the Freirian ontological perspective of being more has implications in teaching. By means of a bibliographic review and dialogue among authors, ideas, and conceptualizations, a debate on the theoretical-epistemic scope of Freire's being more is proposed, considering the possibility of its understanding as an ontological foundation of being a teacher, including different dimensions that permeate the formation of the professional who works in the field of education. With this study, we hope to rescue and continue the Freirian propositions about being a teacher, based on his vocation to be more.El artículo tiene como objetivo presentar las implicaciones de la perspectiva ontológica freireana del ser más en la enseñanza. A partir de una investigación bibliográfica en obras de Paulo Freire y en publicaciones de especialistas relacionadas con el tema, encontramos que la perspectiva ontológica freiriana del ser más tiene implicaciones en la enseñanza. A través de una revisión bibliográfica y del diálogo entre autores, ideas y conceptos, se propone un debate sobre el alcance teórico y epistémico del ser más de Freire, considerando la posibilidad de su comprensión como fundamento ontológico del ser docente, incluyendo diferentes dimensiones que permean la formación de los profesionales que actúan en la educación. Con este estudio, se espera el rescate y continuidad de las proposiciones freirianas al ser docente, desde su vocación de ser más.O artigo visa apresentar as implicações do ser mais freiriano e suas perspectivas ontológicas no ser docente. Com base em uma pesquisa bibliográfica em obras de Paulo Freire e em publicações de especialistas afins à temática, constatamos que a perspectiva ontológica freiriana do ser mais tem implicações na docência. Propõe-se, por meio de uma revisão bibliográfica e da dialogia entre autores, ideias e conceituações, um debate sobre a envergadura teórico-epistêmica do ser mais freiriano, considerando-se a possibilidade de sua compreensão como fundamento ontológico do ser docente, compreendendo diferentes dimensões que permeiam a formação do profissional que atua no âmbito da educação. Espera-se, com este estudo, o resgate e a continuidade das proposições freirianas ao ser docente, a partir da sua vocação do ser mais.Universidade Federal do Maranhão2024-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2147410.18764/2358-4319v17n1.2024.7Revista Educação e Emancipação; v. 17, n. 1, jan./abr. 2024; 129-1482358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21474/12554Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Gilvan Charles Cerqueira deSousa, Carlos Ângelo de Meneses 2024-04-09T12:59:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21474Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2024-04-09T12:59:24Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
dc.title.none.fl_str_mv El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente
Freirian being more and its ontological perspectives: implications on being a teacher
O ser mais freiriano e suas perspectivas ontológicas: implicações no ser docente
title El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente
spellingShingle El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente
Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de
being a teacher
being more Freirean
ontology
ser docente
ser más freiriano
ontologia
ser docente
ser mais freiriano
ontologia
title_short El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente
title_full El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente
title_fullStr El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente
title_full_unstemmed El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente
title_sort El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente
author Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de
author_facet Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de
Sousa, Carlos Ângelo de Meneses
author_role author
author2 Sousa, Carlos Ângelo de Meneses
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de
Sousa, Carlos Ângelo de Meneses
dc.subject.por.fl_str_mv being a teacher
being more Freirean
ontology
ser docente
ser más freiriano
ontologia
ser docente
ser mais freiriano
ontologia
topic being a teacher
being more Freirean
ontology
ser docente
ser más freiriano
ontologia
ser docente
ser mais freiriano
ontologia
description The article aims to present the implications of Freire's being more ontological perspective on teaching. Based on a bibliographic research in Paulo Freire's works and in publications of specialists related to the theme, we found that the Freirian ontological perspective of being more has implications in teaching. By means of a bibliographic review and dialogue among authors, ideas, and conceptualizations, a debate on the theoretical-epistemic scope of Freire's being more is proposed, considering the possibility of its understanding as an ontological foundation of being a teacher, including different dimensions that permeate the formation of the professional who works in the field of education. With this study, we hope to rescue and continue the Freirian propositions about being a teacher, based on his vocation to be more.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21474
10.18764/2358-4319v17n1.2024.7
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21474
identifier_str_mv 10.18764/2358-4319v17n1.2024.7
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21474/12554
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação; v. 17, n. 1, jan./abr. 2024; 129-148
2358-4319
1677-6097
reponame:Revista Educação e Emancipação
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Revista Educação e Emancipação
collection Revista Educação e Emancipação
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeduc.emancipação@ufma.br
_version_ 1799711319397498880