El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Emancipação |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21474 |
Resumo: | The article aims to present the implications of Freire's being more ontological perspective on teaching. Based on a bibliographic research in Paulo Freire's works and in publications of specialists related to the theme, we found that the Freirian ontological perspective of being more has implications in teaching. By means of a bibliographic review and dialogue among authors, ideas, and conceptualizations, a debate on the theoretical-epistemic scope of Freire's being more is proposed, considering the possibility of its understanding as an ontological foundation of being a teacher, including different dimensions that permeate the formation of the professional who works in the field of education. With this study, we hope to rescue and continue the Freirian propositions about being a teacher, based on his vocation to be more. |
id |
UFMA-3_b2c4ff603bfd50bcfa686499a9af7fb3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21474 |
network_acronym_str |
UFMA-3 |
network_name_str |
Revista Educação e Emancipação |
repository_id_str |
|
spelling |
El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docenteFreirian being more and its ontological perspectives: implications on being a teacherO ser mais freiriano e suas perspectivas ontológicas: implicações no ser docentebeing a teacherbeing more Freireanontologyser docenteser más freirianoontologiaser docenteser mais freirianoontologiaThe article aims to present the implications of Freire's being more ontological perspective on teaching. Based on a bibliographic research in Paulo Freire's works and in publications of specialists related to the theme, we found that the Freirian ontological perspective of being more has implications in teaching. By means of a bibliographic review and dialogue among authors, ideas, and conceptualizations, a debate on the theoretical-epistemic scope of Freire's being more is proposed, considering the possibility of its understanding as an ontological foundation of being a teacher, including different dimensions that permeate the formation of the professional who works in the field of education. With this study, we hope to rescue and continue the Freirian propositions about being a teacher, based on his vocation to be more.El artículo tiene como objetivo presentar las implicaciones de la perspectiva ontológica freireana del ser más en la enseñanza. A partir de una investigación bibliográfica en obras de Paulo Freire y en publicaciones de especialistas relacionadas con el tema, encontramos que la perspectiva ontológica freiriana del ser más tiene implicaciones en la enseñanza. A través de una revisión bibliográfica y del diálogo entre autores, ideas y conceptos, se propone un debate sobre el alcance teórico y epistémico del ser más de Freire, considerando la posibilidad de su comprensión como fundamento ontológico del ser docente, incluyendo diferentes dimensiones que permean la formación de los profesionales que actúan en la educación. Con este estudio, se espera el rescate y continuidad de las proposiciones freirianas al ser docente, desde su vocación de ser más.O artigo visa apresentar as implicações do ser mais freiriano e suas perspectivas ontológicas no ser docente. Com base em uma pesquisa bibliográfica em obras de Paulo Freire e em publicações de especialistas afins à temática, constatamos que a perspectiva ontológica freiriana do ser mais tem implicações na docência. Propõe-se, por meio de uma revisão bibliográfica e da dialogia entre autores, ideias e conceituações, um debate sobre a envergadura teórico-epistêmica do ser mais freiriano, considerando-se a possibilidade de sua compreensão como fundamento ontológico do ser docente, compreendendo diferentes dimensões que permeiam a formação do profissional que atua no âmbito da educação. Espera-se, com este estudo, o resgate e a continuidade das proposições freirianas ao ser docente, a partir da sua vocação do ser mais.Universidade Federal do Maranhão2024-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2147410.18764/2358-4319v17n1.2024.7Revista Educação e Emancipação; v. 17, n. 1, jan./abr. 2024; 129-1482358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21474/12554Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Gilvan Charles Cerqueira deSousa, Carlos Ângelo de Meneses 2024-04-09T12:59:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21474Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2024-04-09T12:59:24Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente Freirian being more and its ontological perspectives: implications on being a teacher O ser mais freiriano e suas perspectivas ontológicas: implicações no ser docente |
title |
El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente |
spellingShingle |
El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de being a teacher being more Freirean ontology ser docente ser más freiriano ontologia ser docente ser mais freiriano ontologia |
title_short |
El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente |
title_full |
El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente |
title_fullStr |
El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente |
title_full_unstemmed |
El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente |
title_sort |
El ser más freiriano y sus perspectivas ontológicas: implicaciones en el ser docente |
author |
Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de |
author_facet |
Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de Sousa, Carlos Ângelo de Meneses |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Carlos Ângelo de Meneses |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de Sousa, Carlos Ângelo de Meneses |
dc.subject.por.fl_str_mv |
being a teacher being more Freirean ontology ser docente ser más freiriano ontologia ser docente ser mais freiriano ontologia |
topic |
being a teacher being more Freirean ontology ser docente ser más freiriano ontologia ser docente ser mais freiriano ontologia |
description |
The article aims to present the implications of Freire's being more ontological perspective on teaching. Based on a bibliographic research in Paulo Freire's works and in publications of specialists related to the theme, we found that the Freirian ontological perspective of being more has implications in teaching. By means of a bibliographic review and dialogue among authors, ideas, and conceptualizations, a debate on the theoretical-epistemic scope of Freire's being more is proposed, considering the possibility of its understanding as an ontological foundation of being a teacher, including different dimensions that permeate the formation of the professional who works in the field of education. With this study, we hope to rescue and continue the Freirian propositions about being a teacher, based on his vocation to be more. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21474 10.18764/2358-4319v17n1.2024.7 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21474 |
identifier_str_mv |
10.18764/2358-4319v17n1.2024.7 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21474/12554 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipação http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipação http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação; v. 17, n. 1, jan./abr. 2024; 129-148 2358-4319 1677-6097 reponame:Revista Educação e Emancipação instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Revista Educação e Emancipação |
collection |
Revista Educação e Emancipação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeduc.emancipação@ufma.br |
_version_ |
1799711319397498880 |