THE NATURE OF REPRESENTATION BASED ON BAS VAN FRAASSEN’S FRAMEWORK AND THE ATTRIBUTION OF MEANING TO SCHOOL CHEMICAL KNOWLEDGE: A Natureza da representação a partir do referencial de Bas van Fraassen e a atribuição de sentido ao conhecimento químico escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Marcelo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Machado, Juliana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42326
Resumo: Initially, aspects of the problem of the nature of representation in teaching are presented, highlighting the disconnection between the meanings attributed by teachers and students to representative models of school scientific knowledge, based on examples originating from the teaching of Chemistry. Then, aspects of Bas van Fraassen's pragmatist conception are rescued and discussed. By comparing those examples with categories of thought from this framework, it was possible to show that the challenges that arise in learning chemistry related to representations are not solved by introducing more complex theories and, therefore, “closer to reality”, but constitute inherent challenges. to the representation relationship itself. In particular, it was possible to point out essential constitutive aspects of the representation: its relational character, its intentional character when attributing predicates, its virtuous interruption and the asymmetry in its relationship with the represented. We conclude that a reflection on these aspects can contribute to deepening the understanding of the nature of chemical representations, from the perspective of an approach that aims to prioritize the construction of meaning to chemical knowledge.    
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By comparing those examples with categories of thought from this framework, it was possible to show that the challenges that arise in learning chemistry related to representations are not solved by introducing more complex theories and, therefore, “closer to reality”, but constitute inherent challenges. to the representation relationship itself. In particular, it was possible to point out essential constitutive aspects of the representation: its relational character, its intentional character when attributing predicates, its virtuous interruption and the asymmetry in its relationship with the represented. We conclude that a reflection on these aspects can contribute to deepening the understanding of the nature of chemical representations, from the perspective of an approach that aims to prioritize the construction of meaning to chemical knowledge.    Inicialmente, se presentan aspectos del problema de la naturaleza de la representación en la enseñanza, destacando la desconexión entre los significados atribuidos por profesores y alumnos a los modelos representativos del saber científico escolar, a partir de ejemplos provenientes de la enseñanza de la Química. Luego, se rescatan y discuten aspectos de la concepción pragmatista de Bas van Fraassen. Al comparar esos ejemplos con categorías de pensamiento de este marco, fue posible mostrar que los desafíos que surgen en el aprendizaje de la química relacionada con las representaciones no se resuelven introduciendo teorías más complejas y, por lo tanto, más “cercanas a la realidad”, sino que constituyen inherentes desafíos a la propia relación de representación. En particular, fue posible señalar aspectos constitutivos esenciales de la representación: su carácter relacional, su carácter intencional al atribuir predicados, su interrupción virtuosa y la asimetría en su relación con el representado. Concluimos que una reflexión sobre estos aspectos puede contribuir a profundizar en la comprensión de la naturaleza de las representaciones químicas, desde la perspectiva de un abordaje que pretende priorizar la construcción de sentido al conocimiento químico.    Inicialmente apresentam-se aspectos da problemática da natureza da representação no ensino, evidenciando a desconexão entre os sentidos atribuídos pelos professores e pelos alunos aos modelos representativos de conhecimentos científicos escolares, a partir de exemplos oriundos do ensino de Química. Em seguida, são resgatados e discutidos aspectos da concepção pragmatista de Bas van Fraassen. Ao cotejar aqueles exemplos com categorias de pensamento desse referencial, foi possível evidenciar que os desafios que surgem na aprendizagem da Química relacionados às representações não são solucionados pela introdução de teorias mais complexas e, portanto, mais “próximas da realidade”, mas constituem desafios inerentes à própria relação de representação. Em particular, foi possível apontar aspectos constitutivos essenciais da representação: seu caráter relacional, seu caráter intencional ao atribuir predicados, sua distorção virtuosa e a assimetria em sua relação com o representado. Concluímos que a reflexão sobre esses aspectos pode contribuir para o aprofundamento da compreensão da natureza das representações químicas, na perspectiva de uma abordagem que vise priorizar a construção de sentido ao conhecimento químico.    CECIMIG-FaE-UFMG2023-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4232610.1590/1983-21172022240154Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. 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