The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Donateli Gatti, Mariana
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Freguglia, Junia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40645
Resumo: This research aims to understand how school contexts influence on building Science/Biology teachers’ experiential knowledge. Based on Werscth's studies on mediated action, we consider that experiential knowledge is built in the tension between subjects and in the cultural tools they apply. We produced data through narratives from a focus group in which teachers discussed aspects related to planning, practice and assessment of teaching work. The results show that aspects such as planning time organization, resources availability and bureaucracy interfere in the possibility of producing interdisciplinary work and shared reflections; in the constant adaptation of what will be taught; and in the development of teaching autonomy. Finally, we suggest that mobilizing this knowledge in teacher training programs contributes to building teaching professionality.
id UFMG-11_b1a0257894f7d91a64c988448461a7e8
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/40645
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIALa influencia de los contextos escolares en la construcción del conocimiento experimental de los profesores de Ciencias/Biologia: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIATHE INFLUENCE OF SCHOOL CONTEXTS ON BUILDING SCIENCE/ BIOLOGY TEACHERS’ EXPERIENTIAL KNOWLEDGE: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIAFormação de professoresSaberes experenciaisação mediadaTeacher trainingexperential knowledgeMediated ActionFormación docenteconocimiento experencialacción mediadaThis research aims to understand how school contexts influence on building Science/Biology teachers’ experiential knowledge. Based on Werscth's studies on mediated action, we consider that experiential knowledge is built in the tension between subjects and in the cultural tools they apply. We produced data through narratives from a focus group in which teachers discussed aspects related to planning, practice and assessment of teaching work. The results show that aspects such as planning time organization, resources availability and bureaucracy interfere in the possibility of producing interdisciplinary work and shared reflections; in the constant adaptation of what will be taught; and in the development of teaching autonomy. Finally, we suggest that mobilizing this knowledge in teacher training programs contributes to building teaching professionality.Esta investigación tiene como objetivo comprender cómo los contextos escolares influyen en la construcción de los conocimientos experienciales de enseñanza de los profesores de Ciencias/Biología. Teniendo como base los estudios de Werscth sobre la acción mediada, consideramos que el conocimiento experiencial se construye a partir de la tensión entre los sujetos y las herramientas culturales que emplean. Los datos fueron producidos a través de narrativas de un grupo focal en el que los profesores discutieron aspectos relacionados con la planificación, la práctica y la evaluación del trabajo docente. Los resultados muestran que aspectos como la organización del tiempo de planificación, la disponibilidad de recursos y la burocracia interfieren en la posibilidad de producir trabajos interdisciplinarios y reflexiones compartidas; en la constante adaptación de lo que se enseñará; y en el desarrollo de la autonomía docente. Finalmente, señalamos que movilizar esos conocimientos en los programas de formación docente contribuye a la construcción de la profesionalidad de los profesores.Esta pesquisa tem como objetivo compreender como os contextos escolares influenciam a construção dos saberes experienciais docentes de professores de Ciências/Biologia. Baseando-nos nos estudos de Wertsch sobre a ação mediada, consideramos que os saberes experienciais são construídos na tensão entre os sujeitos e as ferramentas culturais por eles empregadas. Produzimos os dados por meio de narrativas de um grupo focal em que os professores discutiram aspectos relacionados ao planejamento, à prática e à avaliação do trabalho docente. Os resultados evidenciam que aspectos tais como organização do tempo de planejamento, disponibilidade de recursos e burocracia interferem na possibilidade de produção de trabalhos interdisciplinares e de reflexões compartilhadas; na adaptação constante do que será ensinado; e no desenvolvimento da autonomia docente. Por fim, sugerimos que mobilizar esses saberes em programas de formação de professores contribui para a construção de uma profissionalidade docente.CECIMIG-FaE-UFMG2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4064510.1590/1983-21172022240141Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40645/37430https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40645/37431Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessDonateli Gatti, MarianaFreguglia, Junia 2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40645Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA
La influencia de los contextos escolares en la construcción del conocimiento experimental de los profesores de Ciencias/Biologia: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA
THE INFLUENCE OF SCHOOL CONTEXTS ON BUILDING SCIENCE/ BIOLOGY TEACHERS’ EXPERIENTIAL KNOWLEDGE: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA
title The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA
spellingShingle The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA
Donateli Gatti, Mariana
Formação de professores
Saberes experenciais
ação mediada
Teacher training
experential knowledge
Mediated Action
Formación docente
conocimiento experencial
acción mediada
title_short The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA
title_full The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA
title_fullStr The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA
title_full_unstemmed The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA
title_sort The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA
author Donateli Gatti, Mariana
author_facet Donateli Gatti, Mariana
Freguglia, Junia
author_role author
author2 Freguglia, Junia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Donateli Gatti, Mariana
Freguglia, Junia
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Saberes experenciais
ação mediada
Teacher training
experential knowledge
Mediated Action
Formación docente
conocimiento experencial
acción mediada
topic Formação de professores
Saberes experenciais
ação mediada
Teacher training
experential knowledge
Mediated Action
Formación docente
conocimiento experencial
acción mediada
description This research aims to understand how school contexts influence on building Science/Biology teachers’ experiential knowledge. Based on Werscth's studies on mediated action, we consider that experiential knowledge is built in the tension between subjects and in the cultural tools they apply. We produced data through narratives from a focus group in which teachers discussed aspects related to planning, practice and assessment of teaching work. The results show that aspects such as planning time organization, resources availability and bureaucracy interfere in the possibility of producing interdisciplinary work and shared reflections; in the constant adaptation of what will be taught; and in the development of teaching autonomy. Finally, we suggest that mobilizing this knowledge in teacher training programs contributes to building teaching professionality.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40645
10.1590/1983-21172022240141
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40645
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172022240141
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40645/37430
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40645/37431
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711162003095552