The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40645 |
Resumo: | This research aims to understand how school contexts influence on building Science/Biology teachers’ experiential knowledge. Based on Werscth's studies on mediated action, we consider that experiential knowledge is built in the tension between subjects and in the cultural tools they apply. We produced data through narratives from a focus group in which teachers discussed aspects related to planning, practice and assessment of teaching work. The results show that aspects such as planning time organization, resources availability and bureaucracy interfere in the possibility of producing interdisciplinary work and shared reflections; in the constant adaptation of what will be taught; and in the development of teaching autonomy. Finally, we suggest that mobilizing this knowledge in teacher training programs contributes to building teaching professionality. |
id |
UFMG-11_b1a0257894f7d91a64c988448461a7e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/40645 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIALa influencia de los contextos escolares en la construcción del conocimiento experimental de los profesores de Ciencias/Biologia: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIATHE INFLUENCE OF SCHOOL CONTEXTS ON BUILDING SCIENCE/ BIOLOGY TEACHERS’ EXPERIENTIAL KNOWLEDGE: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIAFormação de professoresSaberes experenciaisação mediadaTeacher trainingexperential knowledgeMediated ActionFormación docenteconocimiento experencialacción mediadaThis research aims to understand how school contexts influence on building Science/Biology teachers’ experiential knowledge. Based on Werscth's studies on mediated action, we consider that experiential knowledge is built in the tension between subjects and in the cultural tools they apply. We produced data through narratives from a focus group in which teachers discussed aspects related to planning, practice and assessment of teaching work. The results show that aspects such as planning time organization, resources availability and bureaucracy interfere in the possibility of producing interdisciplinary work and shared reflections; in the constant adaptation of what will be taught; and in the development of teaching autonomy. Finally, we suggest that mobilizing this knowledge in teacher training programs contributes to building teaching professionality.Esta investigación tiene como objetivo comprender cómo los contextos escolares influyen en la construcción de los conocimientos experienciales de enseñanza de los profesores de Ciencias/Biología. Teniendo como base los estudios de Werscth sobre la acción mediada, consideramos que el conocimiento experiencial se construye a partir de la tensión entre los sujetos y las herramientas culturales que emplean. Los datos fueron producidos a través de narrativas de un grupo focal en el que los profesores discutieron aspectos relacionados con la planificación, la práctica y la evaluación del trabajo docente. Los resultados muestran que aspectos como la organización del tiempo de planificación, la disponibilidad de recursos y la burocracia interfieren en la posibilidad de producir trabajos interdisciplinarios y reflexiones compartidas; en la constante adaptación de lo que se enseñará; y en el desarrollo de la autonomía docente. Finalmente, señalamos que movilizar esos conocimientos en los programas de formación docente contribuye a la construcción de la profesionalidad de los profesores.Esta pesquisa tem como objetivo compreender como os contextos escolares influenciam a construção dos saberes experienciais docentes de professores de Ciências/Biologia. Baseando-nos nos estudos de Wertsch sobre a ação mediada, consideramos que os saberes experienciais são construídos na tensão entre os sujeitos e as ferramentas culturais por eles empregadas. Produzimos os dados por meio de narrativas de um grupo focal em que os professores discutiram aspectos relacionados ao planejamento, à prática e à avaliação do trabalho docente. Os resultados evidenciam que aspectos tais como organização do tempo de planejamento, disponibilidade de recursos e burocracia interferem na possibilidade de produção de trabalhos interdisciplinares e de reflexões compartilhadas; na adaptação constante do que será ensinado; e no desenvolvimento da autonomia docente. Por fim, sugerimos que mobilizar esses saberes em programas de formação de professores contribui para a construção de uma profissionalidade docente.CECIMIG-FaE-UFMG2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4064510.1590/1983-21172022240141Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40645/37430https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40645/37431Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessDonateli Gatti, MarianaFreguglia, Junia 2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40645Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA La influencia de los contextos escolares en la construcción del conocimiento experimental de los profesores de Ciencias/Biologia: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA THE INFLUENCE OF SCHOOL CONTEXTS ON BUILDING SCIENCE/ BIOLOGY TEACHERS’ EXPERIENTIAL KNOWLEDGE: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA |
title |
The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA |
spellingShingle |
The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA Donateli Gatti, Mariana Formação de professores Saberes experenciais ação mediada Teacher training experential knowledge Mediated Action Formación docente conocimiento experencial acción mediada |
title_short |
The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA |
title_full |
The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA |
title_fullStr |
The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA |
title_full_unstemmed |
The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA |
title_sort |
The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge: A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA |
author |
Donateli Gatti, Mariana |
author_facet |
Donateli Gatti, Mariana Freguglia, Junia |
author_role |
author |
author2 |
Freguglia, Junia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Donateli Gatti, Mariana Freguglia, Junia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Saberes experenciais ação mediada Teacher training experential knowledge Mediated Action Formación docente conocimiento experencial acción mediada |
topic |
Formação de professores Saberes experenciais ação mediada Teacher training experential knowledge Mediated Action Formación docente conocimiento experencial acción mediada |
description |
This research aims to understand how school contexts influence on building Science/Biology teachers’ experiential knowledge. Based on Werscth's studies on mediated action, we consider that experiential knowledge is built in the tension between subjects and in the cultural tools they apply. We produced data through narratives from a focus group in which teachers discussed aspects related to planning, practice and assessment of teaching work. The results show that aspects such as planning time organization, resources availability and bureaucracy interfere in the possibility of producing interdisciplinary work and shared reflections; in the constant adaptation of what will be taught; and in the development of teaching autonomy. Finally, we suggest that mobilizing this knowledge in teacher training programs contributes to building teaching professionality. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40645 10.1590/1983-21172022240141 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40645 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172022240141 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40645/37430 https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40645/37431 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711162003095552 |