WHO GENERATE THE GENERATOR THEME? THE NECESSARY STUDENT PROTAGONISM IN THE CONTRUCTION OF GENERATOR THEME IN RURAL SCHOOL: QUEM GERA O TEMA GERADOR? O NECESSÁRIO PROTAGONISMO ESTUDANTIL NA CONSTRUÇÃO DE TEMAS GERADORES NA ESCOLA DO CAMPO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Muscardi, Dalana Campos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Arnholz, Erineti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42089
Resumo: This article is about paths taken to the collective construction in a methodology of obtaining of theme generator for the teaching of Biology in a rural school. It is about the process starred by students and the research professor, based on the thematic investigation of reality and in the own pedagogic working of the alternation pedagogy: the study plan. As investigation methods, they were used techniques of focal group, interviews and the drawing up of socioenvironmental maps. The data obtained were categorized by students for the identification of theme generators. Among them, “The young people stay in the rural zone by means of increment of technology use” it was selected to critical analysis in the study plan. The developed process allowed to conclude that the investigation of reality to obtaining of theme generators promotes the awakening of leading role played by students and the promotion of critical education of students.
id UFMG-11_f9772a1523e5e8b339f49294c9224646
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/42089
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling WHO GENERATE THE GENERATOR THEME? THE NECESSARY STUDENT PROTAGONISM IN THE CONTRUCTION OF GENERATOR THEME IN RURAL SCHOOL: QUEM GERA O TEMA GERADOR? O NECESSÁRIO PROTAGONISMO ESTUDANTIL NA CONSTRUÇÃO DE TEMAS GERADORES NA ESCOLA DO CAMPOAbordagem temática freirianaEnsino investigativoEducação do CampoThematic research on reality; Investigative teaching; Rural education.Investigación temática de la realidad; Enseñanza investigativa; Educación rural.This article is about paths taken to the collective construction in a methodology of obtaining of theme generator for the teaching of Biology in a rural school. It is about the process starred by students and the research professor, based on the thematic investigation of reality and in the own pedagogic working of the alternation pedagogy: the study plan. As investigation methods, they were used techniques of focal group, interviews and the drawing up of socioenvironmental maps. The data obtained were categorized by students for the identification of theme generators. Among them, “The young people stay in the rural zone by means of increment of technology use” it was selected to critical analysis in the study plan. The developed process allowed to conclude that the investigation of reality to obtaining of theme generators promotes the awakening of leading role played by students and the promotion of critical education of students.Este artículo discute los caminos tomados para la construcción colectiva de una metodología para la obtención de temas generadores para la enseñanza de la Biología en una escuela rural. Es un proceso liderado por los estudiantes y el docente-investigador, basado en la investigación temática de la realidad y en la mediación pedagógica propia de la pedagogía de la alternancia: el plan de estudios. Como métodos de investigación se utilizó la técnica de grupos focales, entrevistas y mapas socioambientales. Los datos obtenidos fueron categorizados por los estudiantes para identificar los temas generadores. Entre estos, se seleccionó para problematizar en el plan de estudios “La permanencia de los jóvenes en el campo mediante el incremento en el uso de la tecnología”. El proceso desarrollado permitió concluir que la investigación de la realidad para obtener temas generadores favorece el despertar del protagonismo estudiantil y la promoción de la formación crítica de los estudiantes.Este artigo debate a forma de obtenção dos temas geradores para o ensino em escolas do campo, apontando a necessidade e relevância da participação das(os) estudantes neste processo. Para tanto, discorre sobre os caminhos percorridos para a construção coletiva de uma metodologia de obtenção de temas geradores para o ensino de biologia em uma realidade camponesa, analisando aproximações e distanciamentos entre os temas geradores obtidos a partir da comunidade e a partir da(o)s estudantes. As técnicas usadas foram grupo focal, entrevistas e mapas socioambientais. Os temas gerados pelos diferentes grupos foram congruentes e apresentaram ancoragem na realidade, sobretudo os temas gerados pela(o)s estudantes, expressando as contradições socioculturais existentes na comunidade em que vivem. A participação estudantil no processo de construção de temas geradores é fundamental, pois a investigação da realidade favorece o despertar da curiosidade epistemológica e do protagonismo estudantil, promovendo uma formação ético-crítica a partir de um currículo contra-hegemônico.CECIMIG-FaE-UFMG2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4208910.1590/1983-21172022240164Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42089/39559Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMuscardi, Dalana CamposArnholz, Erineti2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42089Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv WHO GENERATE THE GENERATOR THEME? THE NECESSARY STUDENT PROTAGONISM IN THE CONTRUCTION OF GENERATOR THEME IN RURAL SCHOOL: QUEM GERA O TEMA GERADOR? O NECESSÁRIO PROTAGONISMO ESTUDANTIL NA CONSTRUÇÃO DE TEMAS GERADORES NA ESCOLA DO CAMPO
title WHO GENERATE THE GENERATOR THEME? THE NECESSARY STUDENT PROTAGONISM IN THE CONTRUCTION OF GENERATOR THEME IN RURAL SCHOOL: QUEM GERA O TEMA GERADOR? O NECESSÁRIO PROTAGONISMO ESTUDANTIL NA CONSTRUÇÃO DE TEMAS GERADORES NA ESCOLA DO CAMPO
spellingShingle WHO GENERATE THE GENERATOR THEME? THE NECESSARY STUDENT PROTAGONISM IN THE CONTRUCTION OF GENERATOR THEME IN RURAL SCHOOL: QUEM GERA O TEMA GERADOR? O NECESSÁRIO PROTAGONISMO ESTUDANTIL NA CONSTRUÇÃO DE TEMAS GERADORES NA ESCOLA DO CAMPO
Muscardi, Dalana Campos
Abordagem temática freiriana
Ensino investigativo
Educação do Campo
Thematic research on reality; Investigative teaching; Rural education.
Investigación temática de la realidad; Enseñanza investigativa; Educación rural.
title_short WHO GENERATE THE GENERATOR THEME? THE NECESSARY STUDENT PROTAGONISM IN THE CONTRUCTION OF GENERATOR THEME IN RURAL SCHOOL: QUEM GERA O TEMA GERADOR? O NECESSÁRIO PROTAGONISMO ESTUDANTIL NA CONSTRUÇÃO DE TEMAS GERADORES NA ESCOLA DO CAMPO
title_full WHO GENERATE THE GENERATOR THEME? THE NECESSARY STUDENT PROTAGONISM IN THE CONTRUCTION OF GENERATOR THEME IN RURAL SCHOOL: QUEM GERA O TEMA GERADOR? O NECESSÁRIO PROTAGONISMO ESTUDANTIL NA CONSTRUÇÃO DE TEMAS GERADORES NA ESCOLA DO CAMPO
title_fullStr WHO GENERATE THE GENERATOR THEME? THE NECESSARY STUDENT PROTAGONISM IN THE CONTRUCTION OF GENERATOR THEME IN RURAL SCHOOL: QUEM GERA O TEMA GERADOR? O NECESSÁRIO PROTAGONISMO ESTUDANTIL NA CONSTRUÇÃO DE TEMAS GERADORES NA ESCOLA DO CAMPO
title_full_unstemmed WHO GENERATE THE GENERATOR THEME? THE NECESSARY STUDENT PROTAGONISM IN THE CONTRUCTION OF GENERATOR THEME IN RURAL SCHOOL: QUEM GERA O TEMA GERADOR? O NECESSÁRIO PROTAGONISMO ESTUDANTIL NA CONSTRUÇÃO DE TEMAS GERADORES NA ESCOLA DO CAMPO
title_sort WHO GENERATE THE GENERATOR THEME? THE NECESSARY STUDENT PROTAGONISM IN THE CONTRUCTION OF GENERATOR THEME IN RURAL SCHOOL: QUEM GERA O TEMA GERADOR? O NECESSÁRIO PROTAGONISMO ESTUDANTIL NA CONSTRUÇÃO DE TEMAS GERADORES NA ESCOLA DO CAMPO
author Muscardi, Dalana Campos
author_facet Muscardi, Dalana Campos
Arnholz, Erineti
author_role author
author2 Arnholz, Erineti
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Muscardi, Dalana Campos
Arnholz, Erineti
dc.subject.por.fl_str_mv Abordagem temática freiriana
Ensino investigativo
Educação do Campo
Thematic research on reality; Investigative teaching; Rural education.
Investigación temática de la realidad; Enseñanza investigativa; Educación rural.
topic Abordagem temática freiriana
Ensino investigativo
Educação do Campo
Thematic research on reality; Investigative teaching; Rural education.
Investigación temática de la realidad; Enseñanza investigativa; Educación rural.
description This article is about paths taken to the collective construction in a methodology of obtaining of theme generator for the teaching of Biology in a rural school. It is about the process starred by students and the research professor, based on the thematic investigation of reality and in the own pedagogic working of the alternation pedagogy: the study plan. As investigation methods, they were used techniques of focal group, interviews and the drawing up of socioenvironmental maps. The data obtained were categorized by students for the identification of theme generators. Among them, “The young people stay in the rural zone by means of increment of technology use” it was selected to critical analysis in the study plan. The developed process allowed to conclude that the investigation of reality to obtaining of theme generators promotes the awakening of leading role played by students and the promotion of critical education of students.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42089
10.1590/1983-21172022240164
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42089
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172022240164
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/42089/39559
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711162012532736