Social personas: portraits from the Vladimiro Zatz Collection
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41778 |
Resumo: | This paper narrates the assembly of a database with 360 portraits extroverted from the archives of a photo studio in Belo Horizonte, in what was called Vladimiro Zatz Collection project. The text goes through chosen portraits in this collection to analyze clothes, hairs, earrings, necklaces, among other visual information. In these elements, it detects useful signs in locating styles and tastes of groups and subgroups to which the portrayed people would have belonged, in the complex social landscape of Belo Horizonte in the 1950s. The paper concludes stating that, although these portraits present themselves as “identities”, they are far from being so, since the biographies of these people are inaccessible, in addition to being fluid and elusive. |
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Social personas: portraits from the Vladimiro Zatz CollectionPersonas sociales: los retratos de la Colección Vladimiro ZatzPersonas sociais: os retratos da Coleção Vladimiro ZatzFotografia vernáculaRetratos para documentosAcervo fotográficoFotografia vernáculaRetratos para documentosColección fotográficaVernacular photographyPortrait-photosPhotographic collectionThis paper narrates the assembly of a database with 360 portraits extroverted from the archives of a photo studio in Belo Horizonte, in what was called Vladimiro Zatz Collection project. The text goes through chosen portraits in this collection to analyze clothes, hairs, earrings, necklaces, among other visual information. In these elements, it detects useful signs in locating styles and tastes of groups and subgroups to which the portrayed people would have belonged, in the complex social landscape of Belo Horizonte in the 1950s. The paper concludes stating that, although these portraits present themselves as “identities”, they are far from being so, since the biographies of these people are inaccessible, in addition to being fluid and elusive.Este artículo narra el montaje de una base de datos con 360 retratos para documentos extrovertidos de los archivos de un estudio fotográfico en Belo Horizonte, en lo que se llamó proyecto Colección Vladimiro Zatz. El texto recorre esa colección para elegir siete imágenes en las que analiza ropa, cabello, aretes, collares, entre otras informaciones visuales. En esos elementos, detecta signos útiles para ubicar estilos y gustos de grupos y subgrupos a los que habrían pertenecido los fotografiados, en el complejo paisaje social de Belo Horizonte de la década de 1950. El artículo concluye declarando que, a pesar de que estos retratos se presentan como “identidades”, están lejos de serlo, ya que las biografías de estas personas son inaccesibles, además de fluidas y esquivas.Este artigo narra a montagem de um banco de dados com 360 retratos para documentos extrovertidos do acervo de um fotoestúdio de Belo Horizonte, naquilo que se configurou o projeto Coleção Vladimiro Zatz. O texto percorre essa coleção para escolher sete imagens nas quais analisa roupas, cabelos, brincos, colares, entre outras informações visuais. Nesses elementos, detecta signos úteis em localizar estilos e gostos de grupos e subgrupos a que os fotografados teriam pertencido, na complexa paisagem social belo-horizontina dos anos de 1950. O artigo conclui afirmando que, não obstante esses retratos se apresentarem como “identidades”, estão distantes de o serem, já que as biografias dessas pessoas resultam inacessíveis, além de fluidas e escapadiças.Universidade Federal de Minas Gerais2023-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4177810.35699/2237-5864.2023.41778PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 389-408PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 389-408PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 389-4082238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41778/37320Copyright (c) 2023 Paulo Roberto de Carvalho Barbosa, Karenhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Barbosa, Paulo Roberto de CarvalhoGomes, Karen Lommez2023-05-04T10:05:22Zoai:periodicos.ufmg.br:article/41778Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-05-04T10:05:22Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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