A COLEÇÃO DE ABELARDO RODRIGUES: ENTRE ACERVOS, DISPUTAS E REPRESENTAÇÕES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15707 |
Resumo: | In 1972, with the death of the artist and collector Abelardo Rodrigues, opened a dispute between the governments of Pernambuco and Bahia for possession of about five hundred pieces of religious art from the collection of Rodrigues. The dispute, which led both governments to court in 1973 had only resolved with the decision of the Brazilian Supreme Court, in August 1975, in favor of the government of Bahia. As a way to repair this suffering and property damage, the State of Pernambuco acquired the remaining collection of Rodrigues in 1982 and spent some of it to the Museum of Contemporary Art in Olinda. This process of division and reframing reached a collection formed for forty years by Rodrigues. |
id |
UFMG-12_d484f8ad507f8e5754714d6b3c416724 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/15707 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A COLEÇÃO DE ABELARDO RODRIGUES: ENTRE ACERVOS, DISPUTAS E REPRESENTAÇÕESArte sacra brasileiraColeção privadaInstituições museológicasBrazilian religious artPrivate collectionMuseum institutionsIn 1972, with the death of the artist and collector Abelardo Rodrigues, opened a dispute between the governments of Pernambuco and Bahia for possession of about five hundred pieces of religious art from the collection of Rodrigues. The dispute, which led both governments to court in 1973 had only resolved with the decision of the Brazilian Supreme Court, in August 1975, in favor of the government of Bahia. As a way to repair this suffering and property damage, the State of Pernambuco acquired the remaining collection of Rodrigues in 1982 and spent some of it to the Museum of Contemporary Art in Olinda. This process of division and reframing reached a collection formed for forty years by Rodrigues.Em 1972, com a morte do artista plástico e colecionador Abelardo Rodrigues, abriu-se uma disputa entre os governos de Pernambuco e Bahia pela posse de peças de arte sacra pertencentes à coleção de Rodrigues. O litígio só fora resolvido com a decisão do Supremo Tribunal Federal brasileiro, em agosto de 1975, em favor do governo da Bahia. Como forma de reparar esse dano moral e patrimonial, o Estado de Pernambuco adquiriu o restante da coleção de Rodrigues em 1982 e destinou parte dela ao acervo do Museu de Arte Contemporânea em Olinda. O presente trabalho busca mapear o desdobramento desta disputa e da divisão da coleção original entre dois museus brasileirosUniversidade Federal de Minas Gerais2017-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15707PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.7, N.13: may.2017 - oct.2017; 80-100PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.7, N.13: may.2017 - oct.2017; 80-100PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.7, N.13: mai.2017 - oct.2017; 80-1002238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15707/pdf_1Oliveira, Emerson Dionisio Gomes deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T18:38:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15707Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2020-08-11T18:38:04Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A COLEÇÃO DE ABELARDO RODRIGUES: ENTRE ACERVOS, DISPUTAS E REPRESENTAÇÕES |
title |
A COLEÇÃO DE ABELARDO RODRIGUES: ENTRE ACERVOS, DISPUTAS E REPRESENTAÇÕES |
spellingShingle |
A COLEÇÃO DE ABELARDO RODRIGUES: ENTRE ACERVOS, DISPUTAS E REPRESENTAÇÕES Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de Arte sacra brasileira Coleção privada Instituições museológicas Brazilian religious art Private collection Museum institutions |
title_short |
A COLEÇÃO DE ABELARDO RODRIGUES: ENTRE ACERVOS, DISPUTAS E REPRESENTAÇÕES |
title_full |
A COLEÇÃO DE ABELARDO RODRIGUES: ENTRE ACERVOS, DISPUTAS E REPRESENTAÇÕES |
title_fullStr |
A COLEÇÃO DE ABELARDO RODRIGUES: ENTRE ACERVOS, DISPUTAS E REPRESENTAÇÕES |
title_full_unstemmed |
A COLEÇÃO DE ABELARDO RODRIGUES: ENTRE ACERVOS, DISPUTAS E REPRESENTAÇÕES |
title_sort |
A COLEÇÃO DE ABELARDO RODRIGUES: ENTRE ACERVOS, DISPUTAS E REPRESENTAÇÕES |
author |
Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de |
author_facet |
Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte sacra brasileira Coleção privada Instituições museológicas Brazilian religious art Private collection Museum institutions |
topic |
Arte sacra brasileira Coleção privada Instituições museológicas Brazilian religious art Private collection Museum institutions |
description |
In 1972, with the death of the artist and collector Abelardo Rodrigues, opened a dispute between the governments of Pernambuco and Bahia for possession of about five hundred pieces of religious art from the collection of Rodrigues. The dispute, which led both governments to court in 1973 had only resolved with the decision of the Brazilian Supreme Court, in August 1975, in favor of the government of Bahia. As a way to repair this suffering and property damage, the State of Pernambuco acquired the remaining collection of Rodrigues in 1982 and spent some of it to the Museum of Contemporary Art in Olinda. This process of division and reframing reached a collection formed for forty years by Rodrigues. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15707 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15707 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15707/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.7, N.13: may.2017 - oct.2017; 80-100 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.7, N.13: may.2017 - oct.2017; 80-100 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.7, N.13: mai.2017 - oct.2017; 80-100 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049081306021888 |