The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temporalidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39515 |
Resumo: | The present work intends to realize a study on the films Cornered (1945) and The house on 92nd street 92 (1945). With the entrance of the United States in World War II cinematographic productions have expanded exponentially. Seeking support for civil mobilization, the US government sought in Hollywood a unique source to unite the world of entertainment and propaganda, fostering productions aimed at enhancing patriotism, militarism and the American way of life. In the opposite direction, the films noirs through their subversive narrative, behind the screen of movie theaters, visions critical and alternative as to the consequences of the world conflict for the civil society. Included in this category, we intend to demonstrate how Cornered and The House on 92nd Street intend to demonstrate the events of World War II and also suggest the postwar US and world scene. |
id |
UFMG-14_b1e7b800660a9e674cf2be15469a909c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39515 |
network_acronym_str |
UFMG-14 |
network_name_str |
Temporalidades |
repository_id_str |
|
spelling |
The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundialEl género sin nombre: el cine noir al final de la Segunda Guerra Mundial: o filme noir no final da segunda guerra mundialO gênero sem nome: : o filme noir no final da segunda guerra mundialThe present work intends to realize a study on the films Cornered (1945) and The house on 92nd street 92 (1945). With the entrance of the United States in World War II cinematographic productions have expanded exponentially. Seeking support for civil mobilization, the US government sought in Hollywood a unique source to unite the world of entertainment and propaganda, fostering productions aimed at enhancing patriotism, militarism and the American way of life. In the opposite direction, the films noirs through their subversive narrative, behind the screen of movie theaters, visions critical and alternative as to the consequences of the world conflict for the civil society. Included in this category, we intend to demonstrate how Cornered and The House on 92nd Street intend to demonstrate the events of World War II and also suggest the postwar US and world scene.O presente trabalho pretende realizar um estudo sobre os filmes Acossado (1945) e A casa da rua 92 (1945). Com a entrada dos Estados Unidos na Segunda Guerra Mundial, as produções cinematográficas expandiram-se de maneira exponencial. Procurando apoio para a mobilização civil, o governo estadunidense buscou em Hollywood uma fonte a fim de unir o mundo do entretenimento e o da propaganda, fomentando produções cinematográficas que visavam a valorização do patriotismo, militarismo e o American way of life. Em sentido oposto, os filmes noirs por meio de suas narrativas subversivas, trouxe as telas do cinema visões críticas e alternativas quanto às consequências do conflito mundial para a sociedade. Inserido nessa categoria, pretendemos demonstrar como Acossado e A casa da rua 92 tensionam os eventos da guerra e também sugerem o cenário pós-guerra estadunidense e global. Programa de Pós Graduação em História - UFMG2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39515Temporalidades; Vol. 14 No. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 112-136Temporalidades; v. 14 n. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 112-1361984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39515/31234Copyright (c) 2022 Gustavo Henrique Shigunovhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessShigunov, Gustavo Henrique2022-09-05T15:32:36Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39515Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2022-09-05T15:32:36Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial El género sin nombre: el cine noir al final de la Segunda Guerra Mundial: o filme noir no final da segunda guerra mundial O gênero sem nome: : o filme noir no final da segunda guerra mundial |
title |
The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial |
spellingShingle |
The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial Shigunov, Gustavo Henrique |
title_short |
The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial |
title_full |
The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial |
title_fullStr |
The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial |
title_full_unstemmed |
The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial |
title_sort |
The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial |
author |
Shigunov, Gustavo Henrique |
author_facet |
Shigunov, Gustavo Henrique |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Shigunov, Gustavo Henrique |
description |
The present work intends to realize a study on the films Cornered (1945) and The house on 92nd street 92 (1945). With the entrance of the United States in World War II cinematographic productions have expanded exponentially. Seeking support for civil mobilization, the US government sought in Hollywood a unique source to unite the world of entertainment and propaganda, fostering productions aimed at enhancing patriotism, militarism and the American way of life. In the opposite direction, the films noirs through their subversive narrative, behind the screen of movie theaters, visions critical and alternative as to the consequences of the world conflict for the civil society. Included in this category, we intend to demonstrate how Cornered and The House on 92nd Street intend to demonstrate the events of World War II and also suggest the postwar US and world scene. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39515 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39515 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39515/31234 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Gustavo Henrique Shigunov http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Gustavo Henrique Shigunov http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Temporalidades; Vol. 14 No. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 112-136 Temporalidades; v. 14 n. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 112-136 1984-6150 reponame:Temporalidades instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Temporalidades |
collection |
Temporalidades |
repository.name.fl_str_mv |
Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||temporalidades@gmail.com |
_version_ |
1798675384019976192 |