The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Shigunov, Gustavo Henrique
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temporalidades
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39515
Resumo: The present work intends to realize a study on the films Cornered (1945) and The house on 92nd street 92 (1945). With the entrance of the United States in World War II cinematographic productions have expanded exponentially. Seeking support for civil mobilization, the US government sought in Hollywood a unique source to unite the world of entertainment and propaganda, fostering productions aimed at enhancing patriotism, militarism and the American way of life. In the opposite direction, the films noirs through their subversive narrative, behind the screen of movie theaters, visions critical and alternative as to the consequences of the world conflict for the civil society. Included in this category, we intend to demonstrate how Cornered and The House on 92nd Street intend to demonstrate the events of World War II and also suggest the postwar US and world scene.
id UFMG-14_b1e7b800660a9e674cf2be15469a909c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39515
network_acronym_str UFMG-14
network_name_str Temporalidades
repository_id_str
spelling The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundialEl género sin nombre: el cine noir al final de la Segunda Guerra Mundial: o filme noir no final da segunda guerra mundialO gênero sem nome: : o filme noir no final da segunda guerra mundialThe present work intends to realize a study on the films Cornered (1945) and The house on 92nd street 92 (1945). With the entrance of the United States in World War II cinematographic productions have expanded exponentially. Seeking support for civil mobilization, the US government sought in Hollywood a unique source to unite the world of entertainment and propaganda, fostering productions aimed at enhancing patriotism, militarism and the American way of life. In the opposite direction, the films noirs through their subversive narrative, behind the screen of movie theaters, visions critical and alternative as to the consequences of the world conflict for the civil society. Included in this category, we intend to demonstrate how Cornered and The House on 92nd Street intend to demonstrate the events of World War II and also suggest the postwar US and world scene.O presente trabalho pretende realizar um estudo sobre os filmes Acossado (1945) e A casa da rua 92 (1945). Com a entrada dos Estados Unidos na Segunda Guerra Mundial, as produções cinematográficas expandiram-se de maneira exponencial. Procurando apoio para a mobilização civil, o governo estadunidense buscou em Hollywood uma fonte a fim de unir o mundo do entretenimento e o da propaganda, fomentando produções cinematográficas que visavam a valorização do patriotismo, militarismo e o American way of life. Em sentido oposto, os filmes noirs por meio de suas narrativas subversivas, trouxe as telas do cinema visões críticas e alternativas quanto às consequências do conflito mundial para a sociedade. Inserido nessa categoria, pretendemos demonstrar como Acossado e A casa da rua 92 tensionam os eventos da guerra e também sugerem o cenário pós-guerra estadunidense e global.  Programa de Pós Graduação em História - UFMG2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39515Temporalidades; Vol. 14 No. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 112-136Temporalidades; v. 14 n. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 112-1361984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39515/31234Copyright (c) 2022 Gustavo Henrique Shigunovhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessShigunov, Gustavo Henrique2022-09-05T15:32:36Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39515Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2022-09-05T15:32:36Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial
El género sin nombre: el cine noir al final de la Segunda Guerra Mundial: o filme noir no final da segunda guerra mundial
O gênero sem nome: : o filme noir no final da segunda guerra mundial
title The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial
spellingShingle The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial
Shigunov, Gustavo Henrique
title_short The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial
title_full The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial
title_fullStr The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial
title_full_unstemmed The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial
title_sort The unnamed genre: film noir at the end of world war II: o filme noir no final da segunda guerra mundial
author Shigunov, Gustavo Henrique
author_facet Shigunov, Gustavo Henrique
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Shigunov, Gustavo Henrique
description The present work intends to realize a study on the films Cornered (1945) and The house on 92nd street 92 (1945). With the entrance of the United States in World War II cinematographic productions have expanded exponentially. Seeking support for civil mobilization, the US government sought in Hollywood a unique source to unite the world of entertainment and propaganda, fostering productions aimed at enhancing patriotism, militarism and the American way of life. In the opposite direction, the films noirs through their subversive narrative, behind the screen of movie theaters, visions critical and alternative as to the consequences of the world conflict for the civil society. Included in this category, we intend to demonstrate how Cornered and The House on 92nd Street intend to demonstrate the events of World War II and also suggest the postwar US and world scene.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39515
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39515
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39515/31234
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Gustavo Henrique Shigunov
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Gustavo Henrique Shigunov
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós Graduação em História - UFMG
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós Graduação em História - UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Temporalidades; Vol. 14 No. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 112-136
Temporalidades; v. 14 n. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 112-136
1984-6150
reponame:Temporalidades
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Temporalidades
collection Temporalidades
repository.name.fl_str_mv Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||temporalidades@gmail.com
_version_ 1798675384019976192