História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa Barros, Leonardo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temporalidades
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/40281
Resumo: This article proposes to analyze the social and historical representations present in the film Amistad (1997), directed by director Steven Sepielberg. The scenes, scenarios and narratives constructed by the feature film will be analyzed. It is intended to understand how the events, the historical context, the characters, the social hierarchies and values ​​of the 19th century are represented. The relationships between historical and fictional facts will also be analyzed, identifying the limits and potential of cinema as a historical source. Thus, this article intends to reinforce the importance of cinema as a historical document and producer of representations about the past, in addition to seeking to understand the values, stereotypes and worldview of filmmakers, in the period in which the film was produced.  
id UFMG-14_f16306a51da2cc415707442012d8dccb
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/40281
network_acronym_str UFMG-14
network_name_str Temporalidades
repository_id_str
spelling História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997.This article proposes to analyze the social and historical representations present in the film Amistad (1997), directed by director Steven Sepielberg. The scenes, scenarios and narratives constructed by the feature film will be analyzed. It is intended to understand how the events, the historical context, the characters, the social hierarchies and values ​​of the 19th century are represented. The relationships between historical and fictional facts will also be analyzed, identifying the limits and potential of cinema as a historical source. Thus, this article intends to reinforce the importance of cinema as a historical document and producer of representations about the past, in addition to seeking to understand the values, stereotypes and worldview of filmmakers, in the period in which the film was produced.  Este artigo se propõe a fazer uma análise das representações sociais e históricas presentes no filme Amistad (1997), dirigido pelo diretor Steven Sepielberg. Serão analisadas as cenas, os cenários e narrativas construídas pelo longa-metragem. Pretende-se entender como são representados os acontecimentos, o contexto histórico, os personagens, as hierarquias sociais e valores do século XIX. Serão analisadas também as relações entre fatos históricos e os ficcionais presentes, identificando os limites e as potencialidades do cinema como fonte histórica. Nesse sentido, esse artigo pretende reforçar a importância do cinema como documento histórico e produtor de representações sobre o passado, além de buscar entender os valores, estereótipos e visão de mundo dos cineastas, no período em que o filme foi produzido.Programa de Pós Graduação em História - UFMG2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/40281Temporalidades; Vol. 14 No. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 89-111Temporalidades; v. 14 n. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 89-1111984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/40281/31233Copyright (c) 2022 Leonardo Barbosa Barroshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa Barros, Leonardo2022-09-05T15:32:25Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40281Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2022-09-05T15:32:25Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997.
title História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997.
spellingShingle História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997.
Barbosa Barros, Leonardo
title_short História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997.
title_full História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997.
title_fullStr História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997.
title_full_unstemmed História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997.
title_sort História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997.
author Barbosa Barros, Leonardo
author_facet Barbosa Barros, Leonardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa Barros, Leonardo
description This article proposes to analyze the social and historical representations present in the film Amistad (1997), directed by director Steven Sepielberg. The scenes, scenarios and narratives constructed by the feature film will be analyzed. It is intended to understand how the events, the historical context, the characters, the social hierarchies and values ​​of the 19th century are represented. The relationships between historical and fictional facts will also be analyzed, identifying the limits and potential of cinema as a historical source. Thus, this article intends to reinforce the importance of cinema as a historical document and producer of representations about the past, in addition to seeking to understand the values, stereotypes and worldview of filmmakers, in the period in which the film was produced.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/40281
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/40281
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/40281/31233
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Leonardo Barbosa Barros
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Leonardo Barbosa Barros
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós Graduação em História - UFMG
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós Graduação em História - UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Temporalidades; Vol. 14 No. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 89-111
Temporalidades; v. 14 n. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 89-111
1984-6150
reponame:Temporalidades
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Temporalidades
collection Temporalidades
repository.name.fl_str_mv Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||temporalidades@gmail.com
_version_ 1798675384022073344