História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temporalidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/40281 |
Resumo: | This article proposes to analyze the social and historical representations present in the film Amistad (1997), directed by director Steven Sepielberg. The scenes, scenarios and narratives constructed by the feature film will be analyzed. It is intended to understand how the events, the historical context, the characters, the social hierarchies and values of the 19th century are represented. The relationships between historical and fictional facts will also be analyzed, identifying the limits and potential of cinema as a historical source. Thus, this article intends to reinforce the importance of cinema as a historical document and producer of representations about the past, in addition to seeking to understand the values, stereotypes and worldview of filmmakers, in the period in which the film was produced. |
id |
UFMG-14_f16306a51da2cc415707442012d8dccb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/40281 |
network_acronym_str |
UFMG-14 |
network_name_str |
Temporalidades |
repository_id_str |
|
spelling |
História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997.This article proposes to analyze the social and historical representations present in the film Amistad (1997), directed by director Steven Sepielberg. The scenes, scenarios and narratives constructed by the feature film will be analyzed. It is intended to understand how the events, the historical context, the characters, the social hierarchies and values of the 19th century are represented. The relationships between historical and fictional facts will also be analyzed, identifying the limits and potential of cinema as a historical source. Thus, this article intends to reinforce the importance of cinema as a historical document and producer of representations about the past, in addition to seeking to understand the values, stereotypes and worldview of filmmakers, in the period in which the film was produced. Este artigo se propõe a fazer uma análise das representações sociais e históricas presentes no filme Amistad (1997), dirigido pelo diretor Steven Sepielberg. Serão analisadas as cenas, os cenários e narrativas construídas pelo longa-metragem. Pretende-se entender como são representados os acontecimentos, o contexto histórico, os personagens, as hierarquias sociais e valores do século XIX. Serão analisadas também as relações entre fatos históricos e os ficcionais presentes, identificando os limites e as potencialidades do cinema como fonte histórica. Nesse sentido, esse artigo pretende reforçar a importância do cinema como documento histórico e produtor de representações sobre o passado, além de buscar entender os valores, estereótipos e visão de mundo dos cineastas, no período em que o filme foi produzido.Programa de Pós Graduação em História - UFMG2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/40281Temporalidades; Vol. 14 No. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 89-111Temporalidades; v. 14 n. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 89-1111984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/40281/31233Copyright (c) 2022 Leonardo Barbosa Barroshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa Barros, Leonardo2022-09-05T15:32:25Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40281Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2022-09-05T15:32:25Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997. |
title |
História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997. |
spellingShingle |
História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997. Barbosa Barros, Leonardo |
title_short |
História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997. |
title_full |
História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997. |
title_fullStr |
História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997. |
title_full_unstemmed |
História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997. |
title_sort |
História e cinema: As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997. |
author |
Barbosa Barros, Leonardo |
author_facet |
Barbosa Barros, Leonardo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa Barros, Leonardo |
description |
This article proposes to analyze the social and historical representations present in the film Amistad (1997), directed by director Steven Sepielberg. The scenes, scenarios and narratives constructed by the feature film will be analyzed. It is intended to understand how the events, the historical context, the characters, the social hierarchies and values of the 19th century are represented. The relationships between historical and fictional facts will also be analyzed, identifying the limits and potential of cinema as a historical source. Thus, this article intends to reinforce the importance of cinema as a historical document and producer of representations about the past, in addition to seeking to understand the values, stereotypes and worldview of filmmakers, in the period in which the film was produced. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/40281 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/40281 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/40281/31233 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Leonardo Barbosa Barros http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Leonardo Barbosa Barros http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Temporalidades; Vol. 14 No. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 89-111 Temporalidades; v. 14 n. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 89-111 1984-6150 reponame:Temporalidades instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Temporalidades |
collection |
Temporalidades |
repository.name.fl_str_mv |
Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||temporalidades@gmail.com |
_version_ |
1798675384022073344 |