Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/39519 |
Resumo: | This article aims to analyze critical race literacy practices that emerge from the performance of black female workers in the Administrative Technician in Education (ATE) career at the Federal University of Minas Gerais (UFMG). In methodological terms, the research was structured from the "escrevivências" of five black female workers from the ATE career at UFMG who were interviewed throughout the year 2021. In addition, these "escrevivências", in methodological terms, were compared with the experiences of the co-authors of this article, also black women and ATE career workers. In summary, we noted, throughout the research, that there is a vast repertoire of pedagogical and political practices that emerge from black female ATE workers at UFMG and configure critical race literacy initiatives. These actions, in addition to fighting the logic of racism and coloniality, also encourage other socially invisible groups to organize, (re)exist and fight for recognition in the various spaces of social life. |
id |
UFMG-24_5e4964d22698f645189f1a502c21980f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39519 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMGTrabajadoras negras y el letramiento racial crítico en la universidad : una mirada desde la UFMGTrabalhadoras negras e o letramento racial crítico na universidade: um olhar a partir da UFMG letramento racial críticomulheres negrasescrevivênciaantirracismoletramiento racial críticomujeres negras"escrevivência"anti-racismocritical race literacyblack women"escrevivência"anti-racismThis article aims to analyze critical race literacy practices that emerge from the performance of black female workers in the Administrative Technician in Education (ATE) career at the Federal University of Minas Gerais (UFMG). In methodological terms, the research was structured from the "escrevivências" of five black female workers from the ATE career at UFMG who were interviewed throughout the year 2021. In addition, these "escrevivências", in methodological terms, were compared with the experiences of the co-authors of this article, also black women and ATE career workers. In summary, we noted, throughout the research, that there is a vast repertoire of pedagogical and political practices that emerge from black female ATE workers at UFMG and configure critical race literacy initiatives. These actions, in addition to fighting the logic of racism and coloniality, also encourage other socially invisible groups to organize, (re)exist and fight for recognition in the various spaces of social life.Este artículo tiene como objetivo analizar prácticas de letramiento racial crítico que emergen del desempeño de trabajadoras negras en la carrera de Técnico Administrativo en Educación (TAE) de la Universidad Federal de Minas Gerais (UFMG). En términos metodológicos, la investigación se estructuró a partir de las "escrevivências" de cinco trabajadoras negras de la carrera de TAE de la UFMG que fueron entrevistadas a lo largo del año 2021. Además, estas "escrevivências" fueron contrastadas con las experiencias de las coautoras de este artículo, también mujeres negras y trabajadoras de la carrera TAE. En suma, fue posible percibir, a lo largo de la investigación, que existe un vasto repertorio de prácticas pedagógicas y políticas que emergen de las trabajadoras negras TAE de la UFMG y configuran iniciativas de letramiento racial crítico. Estas acciones, además de combatir la lógica del racismo y la colonialidad, también alientan otros grupos socialmente invisibilizados a organizarse, (re)existir y luchar por reconocimiento en los diversos espacios de la vida social.Este artigo objetiva analisar práticas de letramento racial crítico que emergem da atuação de trabalhadoras negras da carreira de Técnico-Administrativo em Educação (TAE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Em termos metodológicos, a pesquisa foi estruturada a partir das escrevivências de cinco trabalhadoras negras da carreira TAE da UFMG que foram entrevistadas ao longo do ano de 2021. Além disso, essas escrevivências, em termos metodológicos, foram cotejadas com as experiências das coautoras deste artigo, também mulheres negras e trabalhadoras da carreira TAE. Em suma, foi possível perceber, ao longo da pesquisa, que há um repertório vasto de práticas pedagógicas e políticas que emergem das trabalhadoras TAEs negras na UFMG e configuram iniciativas de letramento racial crítico. Essas ações, além de tensionarem a lógica do racismo e da colonialidade, também estimulam outros grupos socialmente invisibilizados a se organizarem, (re)existirem e lutarem por reconhecimento nos vários espaços da vida social.Universidade Federal de Minas Gerais2022-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3951910.35699/2237-5864.2022.39519Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-182237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/39519/31832Copyright (c) 2022 Cristina Aparecida Pimenta dos Santos Ângelo, Luciana Gomes da Luz Silva, Dyego de Oliveira Arrudahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Ângelo, Cristina Aparecida Pimenta dos SantosSilva, Luciana Gomes da Luz Arruda, Dyego de Oliveira2022-12-14T17:05:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39519Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2022-12-14T17:05:34Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG Trabajadoras negras y el letramiento racial crítico en la universidad : una mirada desde la UFMG Trabalhadoras negras e o letramento racial crítico na universidade: um olhar a partir da UFMG |
title |
Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG |
spellingShingle |
Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG Ângelo, Cristina Aparecida Pimenta dos Santos letramento racial crítico mulheres negras escrevivência antirracismo letramiento racial crítico mujeres negras "escrevivência" anti-racismo critical race literacy black women "escrevivência" anti-racism |
title_short |
Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG |
title_full |
Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG |
title_fullStr |
Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG |
title_full_unstemmed |
Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG |
title_sort |
Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG |
author |
Ângelo, Cristina Aparecida Pimenta dos Santos |
author_facet |
Ângelo, Cristina Aparecida Pimenta dos Santos Silva, Luciana Gomes da Luz Arruda, Dyego de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Luciana Gomes da Luz Arruda, Dyego de Oliveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ângelo, Cristina Aparecida Pimenta dos Santos Silva, Luciana Gomes da Luz Arruda, Dyego de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
letramento racial crítico mulheres negras escrevivência antirracismo letramiento racial crítico mujeres negras "escrevivência" anti-racismo critical race literacy black women "escrevivência" anti-racism |
topic |
letramento racial crítico mulheres negras escrevivência antirracismo letramiento racial crítico mujeres negras "escrevivência" anti-racismo critical race literacy black women "escrevivência" anti-racism |
description |
This article aims to analyze critical race literacy practices that emerge from the performance of black female workers in the Administrative Technician in Education (ATE) career at the Federal University of Minas Gerais (UFMG). In methodological terms, the research was structured from the "escrevivências" of five black female workers from the ATE career at UFMG who were interviewed throughout the year 2021. In addition, these "escrevivências", in methodological terms, were compared with the experiences of the co-authors of this article, also black women and ATE career workers. In summary, we noted, throughout the research, that there is a vast repertoire of pedagogical and political practices that emerge from black female ATE workers at UFMG and configure critical race literacy initiatives. These actions, in addition to fighting the logic of racism and coloniality, also encourage other socially invisible groups to organize, (re)exist and fight for recognition in the various spaces of social life. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/39519 10.35699/2237-5864.2022.39519 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/39519 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2022.39519 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/39519/31832 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18 Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-18 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1754831895257939968 |