Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ângelo, Cristina Aparecida Pimenta dos Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Luciana Gomes da Luz, Arruda, Dyego de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/39519
Resumo: This article aims to analyze critical race literacy practices that emerge from the performance of black female workers in the Administrative Technician in Education (ATE) career at the Federal University of Minas Gerais (UFMG). In methodological terms, the research was structured from the "escrevivências" of five black female workers from the ATE career at UFMG who were interviewed throughout the year 2021. In addition, these "escrevivências", in methodological terms, were compared with the experiences of the co-authors of this article, also black women and ATE career workers. In summary, we noted, throughout the research, that there is a vast repertoire of pedagogical and political practices that emerge from black female ATE workers at UFMG and configure critical race literacy initiatives. These actions, in addition to fighting the logic of racism and coloniality, also encourage other socially invisible groups to organize, (re)exist and fight for recognition in the various spaces of social life.
id UFMG-24_5e4964d22698f645189f1a502c21980f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39519
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMGTrabajadoras negras y el letramiento racial crítico en la universidad : una mirada desde la UFMGTrabalhadoras negras e o letramento racial crítico na universidade: um olhar a partir da UFMG letramento racial críticomulheres negrasescrevivênciaantirracismoletramiento racial críticomujeres negras"escrevivência"anti-racismocritical race literacyblack women"escrevivência"anti-racismThis article aims to analyze critical race literacy practices that emerge from the performance of black female workers in the Administrative Technician in Education (ATE) career at the Federal University of Minas Gerais (UFMG). In methodological terms, the research was structured from the "escrevivências" of five black female workers from the ATE career at UFMG who were interviewed throughout the year 2021. In addition, these "escrevivências", in methodological terms, were compared with the experiences of the co-authors of this article, also black women and ATE career workers. In summary, we noted, throughout the research, that there is a vast repertoire of pedagogical and political practices that emerge from black female ATE workers at UFMG and configure critical race literacy initiatives. These actions, in addition to fighting the logic of racism and coloniality, also encourage other socially invisible groups to organize, (re)exist and fight for recognition in the various spaces of social life.Este artículo tiene como objetivo analizar prácticas de letramiento racial crítico que emergen del desempeño de trabajadoras negras en la carrera de Técnico Administrativo en Educación (TAE) de la Universidad Federal de Minas Gerais (UFMG). En términos metodológicos, la investigación se estructuró a partir de las "escrevivências" de cinco trabajadoras negras de la carrera de TAE de la UFMG que fueron entrevistadas a lo largo del año 2021. Además, estas "escrevivências" fueron contrastadas con las experiencias de las coautoras de este artículo, también mujeres negras y trabajadoras de la carrera TAE. En suma, fue posible percibir, a lo largo de la investigación, que existe un vasto repertorio de prácticas pedagógicas y políticas que emergen de las trabajadoras negras TAE de la UFMG y configuran iniciativas de letramiento racial crítico. Estas acciones, además de combatir la lógica del racismo y la colonialidad, también alientan otros grupos socialmente invisibilizados a organizarse, (re)existir y luchar por reconocimiento en los diversos espacios de la vida social.Este artigo objetiva analisar práticas de letramento racial crítico que emergem da atuação de trabalhadoras negras da carreira de Técnico-Administrativo em Educação (TAE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Em termos metodológicos, a pesquisa foi estruturada a partir das escrevivências de cinco trabalhadoras negras da carreira TAE da UFMG que foram entrevistadas ao longo do ano de 2021. Além disso, essas escrevivências, em termos metodológicos, foram cotejadas com as experiências das coautoras deste artigo, também mulheres negras e trabalhadoras da carreira TAE. Em suma, foi possível perceber, ao longo da pesquisa, que há um repertório vasto de práticas pedagógicas e políticas que emergem das trabalhadoras TAEs negras na UFMG e configuram iniciativas de letramento racial crítico. Essas ações, além de tensionarem a lógica do racismo e da colonialidade, também estimulam outros grupos socialmente invisibilizados a se organizarem, (re)existirem e lutarem por reconhecimento nos vários espaços da vida social.Universidade Federal de Minas Gerais2022-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3951910.35699/2237-5864.2022.39519Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-182237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/39519/31832Copyright (c) 2022 Cristina Aparecida Pimenta dos Santos Ângelo, Luciana Gomes da Luz Silva, Dyego de Oliveira Arrudahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Ângelo, Cristina Aparecida Pimenta dos SantosSilva, Luciana Gomes da Luz Arruda, Dyego de Oliveira2023-02-16T18:09:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39519Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-16T18:09:07Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG
Trabajadoras negras y el letramiento racial crítico en la universidad : una mirada desde la UFMG
Trabalhadoras negras e o letramento racial crítico na universidade: um olhar a partir da UFMG
title Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG
spellingShingle Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG
Ângelo, Cristina Aparecida Pimenta dos Santos
letramento racial crítico
mulheres negras
escrevivência
antirracismo
letramiento racial crítico
mujeres negras
"escrevivência"
anti-racismo
critical race literacy
black women
"escrevivência"
anti-racism
title_short Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG
title_full Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG
title_fullStr Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG
title_full_unstemmed Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG
title_sort Black female workers and critical race literacy at the university: a look from UFMG
author Ângelo, Cristina Aparecida Pimenta dos Santos
author_facet Ângelo, Cristina Aparecida Pimenta dos Santos
Silva, Luciana Gomes da Luz
Arruda, Dyego de Oliveira
author_role author
author2 Silva, Luciana Gomes da Luz
Arruda, Dyego de Oliveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ângelo, Cristina Aparecida Pimenta dos Santos
Silva, Luciana Gomes da Luz
Arruda, Dyego de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv letramento racial crítico
mulheres negras
escrevivência
antirracismo
letramiento racial crítico
mujeres negras
"escrevivência"
anti-racismo
critical race literacy
black women
"escrevivência"
anti-racism
topic letramento racial crítico
mulheres negras
escrevivência
antirracismo
letramiento racial crítico
mujeres negras
"escrevivência"
anti-racismo
critical race literacy
black women
"escrevivência"
anti-racism
description This article aims to analyze critical race literacy practices that emerge from the performance of black female workers in the Administrative Technician in Education (ATE) career at the Federal University of Minas Gerais (UFMG). In methodological terms, the research was structured from the "escrevivências" of five black female workers from the ATE career at UFMG who were interviewed throughout the year 2021. In addition, these "escrevivências", in methodological terms, were compared with the experiences of the co-authors of this article, also black women and ATE career workers. In summary, we noted, throughout the research, that there is a vast repertoire of pedagogical and political practices that emerge from black female ATE workers at UFMG and configure critical race literacy initiatives. These actions, in addition to fighting the logic of racism and coloniality, also encourage other socially invisible groups to organize, (re)exist and fight for recognition in the various spaces of social life.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/39519
10.35699/2237-5864.2022.39519
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/39519
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.39519
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/39519/31832
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-18
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174636467716096