“Planet of colors”: the faces of a digital project

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leitão, Ana
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pereira, Ana Paula Marques Sampaio, Gonçalves, Ana Cristina, Santos, Fernando Luís, Nogueira, Rosa Helena de Pernambuco, Rézio, Sofia, Torres, Zélia Leandro Sequeira Belo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24714
Resumo: As part of pedagogical experience, first-year student from the Professional Master's in Basic Education, based on children's books, organized different playful, diversified and appealing activities for children to explore according to their age group, in a perspective of significant learning. The transdisciplinary project took place during the second semester of the academic year 2019/2020 (online, during the Covid-19 pandemic). The objective was to develop digital didactic resources to be explored at home by the parents, and also by the population in general, interested in recreational activities such as reinforcement, encouragement and exploration of the different types of learning. Each activity is rich not only in educational content, but also in pedagogical and didactic content. In addition, they help to make everyone aware of their cultural heritage. This experience created examples of pedagogical isomorphism and the creation of a learning community.
id UFMG-24_d0aabbf96fc9037a9b9844d2b523c50f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/24714
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling “Planet of colors”: the faces of a digital project“El planeta de los colores”: los rostros de un proyecto digital“Planeta das cores”: as faces de um projeto digitalComunidade de aprendizagemCo-criação de conteúdos digitaisIsomorfismo pedagógicoRecursos didáticosLearning communityCo-creation of digital contentPedagogical isomorphismDidatic resourcesComunidad de aprendizajeCo-creación de contenidos digitalesIsomorfismo pedagógicoRecursos didácticosAs part of pedagogical experience, first-year student from the Professional Master's in Basic Education, based on children's books, organized different playful, diversified and appealing activities for children to explore according to their age group, in a perspective of significant learning. The transdisciplinary project took place during the second semester of the academic year 2019/2020 (online, during the Covid-19 pandemic). The objective was to develop digital didactic resources to be explored at home by the parents, and also by the population in general, interested in recreational activities such as reinforcement, encouragement and exploration of the different types of learning. Each activity is rich not only in educational content, but also in pedagogical and didactic content. In addition, they help to make everyone aware of their cultural heritage. This experience created examples of pedagogical isomorphism and the creation of a learning community.Enmarcado en una experiencia pedagógica, estudiantes de primer año de Maestría Profesional en Educación Básica, basados en libros infantiles, organizaron actividades pedagógicas, diversificadas y lúdicas para que los niños/ estudiantes explorarán según el grupo de edad al que pertenecen, en una perspectiva transdisciplinar de aprendizajes significativos. El Proyecto se desarrolló durante el segundo semestre de 2019/2020 de forma online debido a la pandemia Covid-19. El objetivo fue crear un cuaderno digital con recursos didácticos para ser explorados en casa por los padres de los niños y por la población en general, interesada en este tipo de actividades lúdicas como refuerzo e incentivo para practicar y explorar la diversidad de aprendizajes. Cada actividad es rica en contenidos, no solo educativos, sino con perspectivas pedagógicas y didácticas y formativas para personas conscientes de su patrimonio cultural. Esta experiencia creó ejemplos de isomorfismo pedagógico y la creación de una comunidad de aprendizaje.Enquadrado numa experiência pedagógica, estudantes do primeiro ano do Mestrado Profissionalizante em Educação Básica, baseados em livros infantis, organizaram atividades pedagógicas, diversificadas e lúdicas para crianças/alunos explorarem de acordo com a faixa etária a que pertencem, numa perspetiva transdisciplinar de aprendizagens significativas. O Projeto decorreu durante o segundo semestre do ano letivo 2019/2020 em modalidade online devido à pandemia da Covid-19. O objetivo foi a criação de um caderno digital com recursos didáticos para serem explorados pelos encarregados de educação e pela população em geral, interessada em atividades lúdicas como reforço e incentivo à prática e exploração das diversas aprendizagens. Cada atividade é rica não só em conteúdos educativos, como em dimensões pedagógicas, didáticas e de formação de pessoas conscientes do seu património cultural. Esta experiência criou exemplos de isomorfismo pedagógico e de criação de uma comunidade de aprendizagem.Universidade Federal de Minas Gerais2020-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2471410.35699/2237-5864.2020.24714Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-212237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24714/20291Copyright (c) 2020 Ana Leitão, Ana Paula Pereira, Cristina Gonçalves, Fernando L. Santos, Rosa Helena Nogueira, Sofia Rézio, Zélia Torreshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeitão, AnaPereira, Ana Paula Marques SampaioGonçalves, Ana CristinaSantos, Fernando LuísNogueira, Rosa Helena de PernambucoRézio, SofiaTorres, Zélia Leandro Sequeira Belo 2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/24714Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv “Planet of colors”: the faces of a digital project
“El planeta de los colores”: los rostros de un proyecto digital
“Planeta das cores”: as faces de um projeto digital
title “Planet of colors”: the faces of a digital project
spellingShingle “Planet of colors”: the faces of a digital project
Leitão, Ana
Comunidade de aprendizagem
Co-criação de conteúdos digitais
Isomorfismo pedagógico
Recursos didáticos
Learning community
Co-creation of digital content
Pedagogical isomorphism
Didatic resources
Comunidad de aprendizaje
Co-creación de contenidos digitales
Isomorfismo pedagógico
Recursos didácticos
title_short “Planet of colors”: the faces of a digital project
title_full “Planet of colors”: the faces of a digital project
title_fullStr “Planet of colors”: the faces of a digital project
title_full_unstemmed “Planet of colors”: the faces of a digital project
title_sort “Planet of colors”: the faces of a digital project
author Leitão, Ana
author_facet Leitão, Ana
Pereira, Ana Paula Marques Sampaio
Gonçalves, Ana Cristina
Santos, Fernando Luís
Nogueira, Rosa Helena de Pernambuco
Rézio, Sofia
Torres, Zélia Leandro Sequeira Belo
author_role author
author2 Pereira, Ana Paula Marques Sampaio
Gonçalves, Ana Cristina
Santos, Fernando Luís
Nogueira, Rosa Helena de Pernambuco
Rézio, Sofia
Torres, Zélia Leandro Sequeira Belo
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leitão, Ana
Pereira, Ana Paula Marques Sampaio
Gonçalves, Ana Cristina
Santos, Fernando Luís
Nogueira, Rosa Helena de Pernambuco
Rézio, Sofia
Torres, Zélia Leandro Sequeira Belo
dc.subject.por.fl_str_mv Comunidade de aprendizagem
Co-criação de conteúdos digitais
Isomorfismo pedagógico
Recursos didáticos
Learning community
Co-creation of digital content
Pedagogical isomorphism
Didatic resources
Comunidad de aprendizaje
Co-creación de contenidos digitales
Isomorfismo pedagógico
Recursos didácticos
topic Comunidade de aprendizagem
Co-criação de conteúdos digitais
Isomorfismo pedagógico
Recursos didáticos
Learning community
Co-creation of digital content
Pedagogical isomorphism
Didatic resources
Comunidad de aprendizaje
Co-creación de contenidos digitales
Isomorfismo pedagógico
Recursos didácticos
description As part of pedagogical experience, first-year student from the Professional Master's in Basic Education, based on children's books, organized different playful, diversified and appealing activities for children to explore according to their age group, in a perspective of significant learning. The transdisciplinary project took place during the second semester of the academic year 2019/2020 (online, during the Covid-19 pandemic). The objective was to develop digital didactic resources to be explored at home by the parents, and also by the population in general, interested in recreational activities such as reinforcement, encouragement and exploration of the different types of learning. Each activity is rich not only in educational content, but also in pedagogical and didactic content. In addition, they help to make everyone aware of their cultural heritage. This experience created examples of pedagogical isomorphism and the creation of a learning community.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24714
10.35699/2237-5864.2020.24714
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24714
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.24714
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24714/20291
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21
Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-21
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635965448192