Social representations of the students of a degree nursing course about assessment in the teaching-learning process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Dener Carlos dos
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Matos, Selme Silqueira de, Prado, Marta Lenise do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50804
Resumo: This is a descriptive, qualitative study on the point-of-view of students in a Nursing degree course in the State of Minas Gerais in order to identify and to analyze the social representations on assessment by teachers in the teaching-learning process. We used analytical categories and discussed teaching concepts. The results showed the use of assessment in the teaching-learning process had two functions: one negative: "content reproduction" to "measure knowledge", valuing mistakes, among others. On the other hand, the positive function: "participant", procedural, building knowledge. These representations by the students come close to current tendencies in the field of evaluation in education. However, there is a need for reflection on concrete practices of evaluation that come from a traditional pedagogic conception in the students' representations.
id UFMG-27_01e2bf2068bc15e0a941764f3e05aac1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50804
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Social representations of the students of a degree nursing course about assessment in the teaching-learning processLas representaciones sociales del académico de un curso del grado de enfermería sobre la valoración en el proceso de enseñanza-aprendizajeRepresentações sociais dos discentes de um curso de graduação em enfermagem sobre avaliação no processo ensino-aprendizagemEducação em enfermagemAvaliaçãoEducação SuperiorAprendizagemEducación en Enfermería;Evaluación Educación SuperiorAprendizageEducationNursingEvaluationHigherLearningThis is a descriptive, qualitative study on the point-of-view of students in a Nursing degree course in the State of Minas Gerais in order to identify and to analyze the social representations on assessment by teachers in the teaching-learning process. We used analytical categories and discussed teaching concepts. The results showed the use of assessment in the teaching-learning process had two functions: one negative: "content reproduction" to "measure knowledge", valuing mistakes, among others. On the other hand, the positive function: "participant", procedural, building knowledge. These representations by the students come close to current tendencies in the field of evaluation in education. However, there is a need for reflection on concrete practices of evaluation that come from a traditional pedagogic conception in the students' representations.Se trata de un estudio descriptivo con enfoque cualitativo sobre la visión de los discentes de un curso de graduación en enfermería en el Estado de Minas Gerais. Su objeto ha sido identificar y analizar las representaciones sociales acerca de evaluaciones llevadas a cabo por docentes en el proceso enseñanza-aprendizaje de los discentes. Los resultados indican que el uso de la evaluación en el proceso enseñanza aprendizaje tiene doble finalidad. La funcionalidad negativa: "reproducción de contenido", "medida del conocimiento", "valoración del error", entre otros. Por otra parte, la evaluación con funcionalidad positiva "participativa", "procesal", "integrante de la construcción de conocimiento". Estas representaciones discentes parecen acercarse bastante a las actuales tendencias en el campo de evaluación educativa. Sin embargo, ha quedado evidente la necesidad de reflexionar sobre las prácticas concretas de evaluación que en las representaciones discentes se muestran dentro de una concepción pedagógica tradicional.Estudo descritivo, com abordagem qualitativa, sobre a visão dos discentes de um curso de Graduação em Enfermagem de Minas Gerais. O objetivo foi identificar e analisar as Representações Sociais sobre avaliação feita pelos docentes no processo de ensino-aprendizagem dos discentes. Os resultados apontaram a utilização da avaliação no processo ensino-aprendizagem com dupla funcionalidade. Sendo uma ênfase na funcionalidade negativa: "reprodução de conteúdo", "medida do conhecimento", "valorização do erro" entre outras. Em contraponto a avaliação com uma funcionalidade positiva, qual seja, "participativa", "processual", "integrante da construção de conhecimento". Essas representações discentes parecem ter grande aproximação com as atuais tendências no campo da avaliação educacional. Entretanto, evidenciou-se a necessidade de reflexão das práticas concretas de avaliação que nas representações discentes se mostram dentro de uma concepção pedagógica tradicional.Universidade Federal de Minas Gerais2005-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50804REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 9 No. 4 (2005)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 9 Núm. 4 (2005)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 9 n. 4 (2005)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50804/42780https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50804/42781Copyright (c) 2005 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessReis, Dener Carlos dosMatos, Selme Silqueira dePrado, Marta Lenise do2024-01-24T19:52:03Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50804Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T19:52:03Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Social representations of the students of a degree nursing course about assessment in the teaching-learning process
Las representaciones sociales del académico de un curso del grado de enfermería sobre la valoración en el proceso de enseñanza-aprendizaje
Representações sociais dos discentes de um curso de graduação em enfermagem sobre avaliação no processo ensino-aprendizagem
title Social representations of the students of a degree nursing course about assessment in the teaching-learning process
spellingShingle Social representations of the students of a degree nursing course about assessment in the teaching-learning process
Reis, Dener Carlos dos
Educação em enfermagem
Avaliação
Educação Superior
Aprendizagem
Educación en Enfermería;
Evaluación Educación Superior
Aprendizage
Education
Nursing
Evaluation
Higher
Learning
title_short Social representations of the students of a degree nursing course about assessment in the teaching-learning process
title_full Social representations of the students of a degree nursing course about assessment in the teaching-learning process
title_fullStr Social representations of the students of a degree nursing course about assessment in the teaching-learning process
title_full_unstemmed Social representations of the students of a degree nursing course about assessment in the teaching-learning process
title_sort Social representations of the students of a degree nursing course about assessment in the teaching-learning process
author Reis, Dener Carlos dos
author_facet Reis, Dener Carlos dos
Matos, Selme Silqueira de
Prado, Marta Lenise do
author_role author
author2 Matos, Selme Silqueira de
Prado, Marta Lenise do
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Dener Carlos dos
Matos, Selme Silqueira de
Prado, Marta Lenise do
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em enfermagem
Avaliação
Educação Superior
Aprendizagem
Educación en Enfermería;
Evaluación Educación Superior
Aprendizage
Education
Nursing
Evaluation
Higher
Learning
topic Educação em enfermagem
Avaliação
Educação Superior
Aprendizagem
Educación en Enfermería;
Evaluación Educación Superior
Aprendizage
Education
Nursing
Evaluation
Higher
Learning
description This is a descriptive, qualitative study on the point-of-view of students in a Nursing degree course in the State of Minas Gerais in order to identify and to analyze the social representations on assessment by teachers in the teaching-learning process. We used analytical categories and discussed teaching concepts. The results showed the use of assessment in the teaching-learning process had two functions: one negative: "content reproduction" to "measure knowledge", valuing mistakes, among others. On the other hand, the positive function: "participant", procedural, building knowledge. These representations by the students come close to current tendencies in the field of evaluation in education. However, there is a need for reflection on concrete practices of evaluation that come from a traditional pedagogic conception in the students' representations.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50804
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50804
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50804/42780
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50804/42781
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2005 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2005 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 9 No. 4 (2005)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 9 Núm. 4 (2005)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 9 n. 4 (2005)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041910314958848