Open Educational Resources for Brazilian System of Open University: preliminar studies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Rosângela Schwarz
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Taga, Vitor, Vieira, Eleonora Milano Falcão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22455
Resumo: This research proposes the elaboration of a model structure and metadata description for Open Educational Repositories. The methodology is exploratory and descriptive, uses a review and documentation focus to the analytical treatment of the data. The survey was conducted in two complementary situations: a) the survey and analysis of the major metadata standards (MARC 21, Dublin Core, LOM / IEEE and ISO 19788-2), in order to define the key fields used descriptors Educational Repositories open and b) identification of descriptors used by SisUAB. Through analysis of the standards and the identification of fields descriptors used in the Systems Universidade Aberta do Brazil were found two scenarios: a) macro, characterized by the intra and extra-institutional Thematic and Institutional Repositories and b) micro, based on relationships between metadata descriptors of educational materials. There is interdependence between the macro and micro scenario, and the need of the use of standards and control mechanisms. The model propose the use of controlled vocabularies for the largest possible number of fields, creating Thematic Editorial Boards, the establishment of relationship of dependency between learning objects, courses, programs, authors and institutions, which allows the relationship and identify the origin of the objects, allowing contextualization.
id UFMG-2_1b2be80ba8870851b1c16882142d496f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/22455
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling Open Educational Resources for Brazilian System of Open University: preliminar studiesRepositórios educacionais para a Universidade Aberta do Brasil: estudos preliminaresMetadados. Repositórios Educacionais Abertos. Repositórios Institucionais. Repositórios Temáticos. Universidade Aberta do BrasilThis research proposes the elaboration of a model structure and metadata description for Open Educational Repositories. The methodology is exploratory and descriptive, uses a review and documentation focus to the analytical treatment of the data. The survey was conducted in two complementary situations: a) the survey and analysis of the major metadata standards (MARC 21, Dublin Core, LOM / IEEE and ISO 19788-2), in order to define the key fields used descriptors Educational Repositories open and b) identification of descriptors used by SisUAB. Through analysis of the standards and the identification of fields descriptors used in the Systems Universidade Aberta do Brazil were found two scenarios: a) macro, characterized by the intra and extra-institutional Thematic and Institutional Repositories and b) micro, based on relationships between metadata descriptors of educational materials. There is interdependence between the macro and micro scenario, and the need of the use of standards and control mechanisms. The model propose the use of controlled vocabularies for the largest possible number of fields, creating Thematic Editorial Boards, the establishment of relationship of dependency between learning objects, courses, programs, authors and institutions, which allows the relationship and identify the origin of the objects, allowing contextualization.A presente pesquisa tem como proposta a criação de um modelo de estruturação e catalogação dos metadados para Repositórios Educacionais Abertos. De caráter exploratório e descritivo, a pesquisa utiliza de revisão bibliográfica e documental pertinente para a fundamentação e o tratamento analítico do corpus do trabalho. A pesquisa foi realizada em duas situações complementares: a) o levantamento e a análise dos principais padrões de metadados (MARC 21, Dublin Core, LOM/IEEE e a ISO 19788-2), com o intuito de definir os principais campos descritores utilizados para Repositórios Educacionais Abertos; e b) identificação dos campos descritores utilizados no SisUAB. Por meio da análise dos padrões de metadados e da identificação dos campos descritores utilizados no Sistema Universidade Aberta do Brasil foram constatados dois cenários, o primeiro, macro, caracteriza-se pela relação intra e extra-institucional de Repositórios Temáticos e Institucionais. O segundo, micro, baseado nas relações entre metadados descritores dos materiais didáticos. Verifica-se a interdependência entre o cenário macro e micro, e a necessidade da utilização de mecanismos de padronização e controle. São propostas a uniformização no uso de vocabulários controlados para uso no maior número possível de campos, a criação de Conselhos Editoriais Temáticos, o estabelecimento de vínculos de dependência entre objetos de aprendizagem, disciplinas, cursos, autores e Instituições, o que torna possível a relação e identificação da origem dos objetos e permite sua contextualização.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2011-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo exploratório e descritivoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22455Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 No. 3 (2011); 181-207Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 3 (2011); 181-207Perspectivas em Ciência da Informação; v. 16 n. 3 (2011); 181-2071981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22455/18048Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Rosângela SchwarzTaga, VitorVieira, Eleonora Milano Falcão2020-06-25T18:22:20Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22455Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-25T18:22:20Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Open Educational Resources for Brazilian System of Open University: preliminar studies
Repositórios educacionais para a Universidade Aberta do Brasil: estudos preliminares
title Open Educational Resources for Brazilian System of Open University: preliminar studies
spellingShingle Open Educational Resources for Brazilian System of Open University: preliminar studies
Rodrigues, Rosângela Schwarz
Metadados. Repositórios Educacionais Abertos. Repositórios Institucionais. Repositórios Temáticos. Universidade Aberta do Brasil
title_short Open Educational Resources for Brazilian System of Open University: preliminar studies
title_full Open Educational Resources for Brazilian System of Open University: preliminar studies
title_fullStr Open Educational Resources for Brazilian System of Open University: preliminar studies
title_full_unstemmed Open Educational Resources for Brazilian System of Open University: preliminar studies
title_sort Open Educational Resources for Brazilian System of Open University: preliminar studies
author Rodrigues, Rosângela Schwarz
author_facet Rodrigues, Rosângela Schwarz
Taga, Vitor
Vieira, Eleonora Milano Falcão
author_role author
author2 Taga, Vitor
Vieira, Eleonora Milano Falcão
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Rosângela Schwarz
Taga, Vitor
Vieira, Eleonora Milano Falcão
dc.subject.por.fl_str_mv Metadados. Repositórios Educacionais Abertos. Repositórios Institucionais. Repositórios Temáticos. Universidade Aberta do Brasil
topic Metadados. Repositórios Educacionais Abertos. Repositórios Institucionais. Repositórios Temáticos. Universidade Aberta do Brasil
description This research proposes the elaboration of a model structure and metadata description for Open Educational Repositories. The methodology is exploratory and descriptive, uses a review and documentation focus to the analytical treatment of the data. The survey was conducted in two complementary situations: a) the survey and analysis of the major metadata standards (MARC 21, Dublin Core, LOM / IEEE and ISO 19788-2), in order to define the key fields used descriptors Educational Repositories open and b) identification of descriptors used by SisUAB. Through analysis of the standards and the identification of fields descriptors used in the Systems Universidade Aberta do Brazil were found two scenarios: a) macro, characterized by the intra and extra-institutional Thematic and Institutional Repositories and b) micro, based on relationships between metadata descriptors of educational materials. There is interdependence between the macro and micro scenario, and the need of the use of standards and control mechanisms. The model propose the use of controlled vocabularies for the largest possible number of fields, creating Thematic Editorial Boards, the establishment of relationship of dependency between learning objects, courses, programs, authors and institutions, which allows the relationship and identify the origin of the objects, allowing contextualization.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Estudo exploratório e descritivo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22455
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22455
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22455/18048
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 No. 3 (2011); 181-207
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 3 (2011); 181-207
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 16 n. 3 (2011); 181-207
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711079502184448