Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39725 |
Resumo: | This article deals with the modeling of the compositional system used by the Brazilian composer Camargo Guarnieri (1907-1993) for the creation of the Ponteio Nº12 , from the Second book of his series for piano called Ponteios. This modeling was accomplished through a detailed observation of the behavior of several musical parameters used in this work by the composer. Based on quantitative and qualitative observations of how the various structural units of this piece interrelate, progress, and change in the course of musical time, it was proposed a compositional system that was used in a second phase, for the compositional planning of Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2, for piano. |
id |
UFMG-3_8a28700cd77c708f22c4d0a13e92da85 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39725 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12Procedimientos de composición utilizados en Ponteio Nº2 de Pedro Miguel de la modelización de Ponteio Nº12 de Camargo GuarnieriProcedimentos composicionais utilizados no Ponteio Nº2 de Pedro Miguel a partir da modelagem do Ponteio Nº12 de Camargo GuarnieriCamargo GuarnieriPonteio N.º12Music compositional systemsCamargo GuarnieriPonteio N.º12Sistemas composicionais de músicaCamargo GuarnieriPonteio N.º12Sistemas compositivos de la músicaThis article deals with the modeling of the compositional system used by the Brazilian composer Camargo Guarnieri (1907-1993) for the creation of the Ponteio Nº12 , from the Second book of his series for piano called Ponteios. This modeling was accomplished through a detailed observation of the behavior of several musical parameters used in this work by the composer. Based on quantitative and qualitative observations of how the various structural units of this piece interrelate, progress, and change in the course of musical time, it was proposed a compositional system that was used in a second phase, for the compositional planning of Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2, for piano.Este artículo trata de la modelización del sistema compositivo utilizado por el compositor Camargo Guarnieri (1907 - 1993) en la creación de Ponteio Nº12, del segundo cuaderno de su serie pianística llamada Ponteios. Esta modelización se realizó a partir de la observación detallada del comportamiento de varios parámetros musicales utilizados por el autor en en este trabajo. A partir de la observación cuantitativa y cualitativa de cómo se interrelacionan las distintas unidades estructurales de la obra, el progreso y relacionados, progresan y se transforman en el transcurso del tiempo musical, se propuso, en una segunda fase, un sistema compositivo utilizado en la planificación compositiva del Ponteio Nº 2, para piano, de Pedro Miguel.Este artigo trata da modelagem do sistema composicional utilizado pelo compositor Camargo Guarnieri (1907-1993), na criação do Ponteio Nº12, do Segundo caderno de sua série para piano denominada Ponteios. Esta modelagem foi realizada a partir da observação detalhada do comportamento de diversos parâmetros musicais utilizados pelo autor nessa obra. Com base na observação quantitativa e qualitativa de como as diversas unidades estruturais da obra se inter-relacionam, progridem e se transformam no decorrer do tempo musical, foi proposto, em uma segunda fase, um sistema composicional utilizado no planejamento composicional do Ponteio Nº 2, para piano, de Pedro Miguel.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2013-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39725Per Musi; No. 27 (2013): General Topics; 1-14Per Musi; Núm. 27 (2013): General Topics; 1-14Per Musi; n. 27 (2013): General Topics; 1-142317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39725/30481http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Pedro Miguel de Castro, Gustavo dePitombeira , Liduino 2022-06-03T19:21:42Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39725Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:21:42Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12 Procedimientos de composición utilizados en Ponteio Nº2 de Pedro Miguel de la modelización de Ponteio Nº12 de Camargo Guarnieri Procedimentos composicionais utilizados no Ponteio Nº2 de Pedro Miguel a partir da modelagem do Ponteio Nº12 de Camargo Guarnieri |
title |
Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12 |
spellingShingle |
Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12 Moraes, Pedro Miguel de Camargo Guarnieri Ponteio N.º12 Music compositional systems Camargo Guarnieri Ponteio N.º12 Sistemas composicionais de música Camargo Guarnieri Ponteio N.º12 Sistemas compositivos de la música |
title_short |
Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12 |
title_full |
Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12 |
title_fullStr |
Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12 |
title_full_unstemmed |
Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12 |
title_sort |
Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12 |
author |
Moraes, Pedro Miguel de |
author_facet |
Moraes, Pedro Miguel de Castro, Gustavo de Pitombeira , Liduino |
author_role |
author |
author2 |
Castro, Gustavo de Pitombeira , Liduino |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Pedro Miguel de Castro, Gustavo de Pitombeira , Liduino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Camargo Guarnieri Ponteio N.º12 Music compositional systems Camargo Guarnieri Ponteio N.º12 Sistemas composicionais de música Camargo Guarnieri Ponteio N.º12 Sistemas compositivos de la música |
topic |
Camargo Guarnieri Ponteio N.º12 Music compositional systems Camargo Guarnieri Ponteio N.º12 Sistemas composicionais de música Camargo Guarnieri Ponteio N.º12 Sistemas compositivos de la música |
description |
This article deals with the modeling of the compositional system used by the Brazilian composer Camargo Guarnieri (1907-1993) for the creation of the Ponteio Nº12 , from the Second book of his series for piano called Ponteios. This modeling was accomplished through a detailed observation of the behavior of several musical parameters used in this work by the composer. Based on quantitative and qualitative observations of how the various structural units of this piece interrelate, progress, and change in the course of musical time, it was proposed a compositional system that was used in a second phase, for the compositional planning of Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2, for piano. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39725 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39725 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39725/30481 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 27 (2013): General Topics; 1-14 Per Musi; Núm. 27 (2013): General Topics; 1-14 Per Musi; n. 27 (2013): General Topics; 1-14 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236769710080 |