Veni Sancte Spiritus: a motet by José Mauricio Nunes Garcia
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40544 |
Resumo: | Sacred musical production had important representatives in the period of colonial and imperial Brazil, among which stands out Father José Maurício Nunes Garcia, in charge of music at the Royal Chapel in Rio de Janeiro before and after the arrival of the royal family in 1808. His vast output resisted time through autograph manuscripts or copies, which have been the target of intense study, especially the pioneering research of Cleofe Person de Mattos. Yet, currently, only part of his work is restored from the musicological point of view in what regards performance. Thus, this study aims to comment on the musicological transcription of a motet entitled Veni Sancte Spiritus, for small orchestra of strings, two flutes and a four-voice choir. |
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Veni Sancte Spiritus: a motet by José Mauricio Nunes GarciaVeni Sancte Spiritus: un motete de José Maurício Nunes GarciaVeni Sancte Spiritus: um moteto de José Maurício Nunes GarciaJosé Maurício Nunes GarciaBrazilian colonial musicHistorical musicologyMotet Veni Sancte SpiritusJosé Maurício Nunes GarciaMúsica colonial brasileiraMusicologia históricaMoteto Veni Sancte SpiritusJosé Maurício Nunes Garciaúsica colonial brasileñaMusicología históricaMotete Veni Sancte SpiritusSacred musical production had important representatives in the period of colonial and imperial Brazil, among which stands out Father José Maurício Nunes Garcia, in charge of music at the Royal Chapel in Rio de Janeiro before and after the arrival of the royal family in 1808. His vast output resisted time through autograph manuscripts or copies, which have been the target of intense study, especially the pioneering research of Cleofe Person de Mattos. Yet, currently, only part of his work is restored from the musicological point of view in what regards performance. Thus, this study aims to comment on the musicological transcription of a motet entitled Veni Sancte Spiritus, for small orchestra of strings, two flutes and a four-voice choir.La producción musical en el género sacro tuvo importantes representantes en el período colonial e imperial de Brasil, entre los que destaca el padre José Maurício Nunes Garcia, responsable de la música de la sede imperial de Río de Janeiro antes y después de la llegada de la familia real en 1808. Su vasta producción ha resistido al tiempo a través de manuscritos, autógrafos o no, que han sido objeto de intensos estudios, destacando las investigaciones pioneras de Cleofe Person de Mattos. Aun así, en la actualidad, sólo una parte de su obra está restaurada desde el punto de vista musicológico con vistas a su interpretación. Así, este estudio pretende comentar la transcripción musicológica de un motete de Fatura, titulado Veni Sancte Spiritus, para pequeña orquesta de cuerda, dos flautas y coro a cuatro voces.A produção musical no gênero sacro teve importantes representantes no período do Brasil Colônia e Imperial, entre os quais se destaca o Padre José Maurício Nunes Garcia, responsável pela música da Sé Imperial do Rio de Janeiro antes e após a chegada da família real em 1808. Sua vasta produção resistiu ao tempo através de manuscritos autógrafos ou não, os quais têm sido alvo de intensos estudos, com destaque para as pesquisas pioneiras de Cleofe Person de Mattos. Mesmo assim, atualmente, apenas parte de sua obra encontra-se restaurada do ponto de vista musicológico com vistas à perfomance. Desta forma, este estudo visa comentar a transcrição musicológica de um moteto de exemplar fatura, intitulado Veni Sancte Spiritus, para pequena orquestra de cordas, duas flautas e coro a quatro vozes.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2011-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40544Per Musi; No. 24 (2011): General Topics; 1-5Per Musi; Núm. 24 (2011): General Topics; 1-5Per Musi; n. 24 (2011): General Topics; 1-52317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40544/30936http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVirmond, Marcos da Cunha LopesNogueira, Lenita Waldige Mendes2022-08-31T22:02:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40544Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-08-31T22:02:09Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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