Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Assunção, Maria Madalena Silva de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42668
Resumo: In this article a reflexion is proposed about the gaps and tensions present in the several courses concerning the formation of bachelors and licenciates. For such approach I'd take the Course of Psychology as an example and I hope that, starting it from other courses can be thought in order to break the dichotomy between the courses and the graduation institutes. Such reflexions are supported by the structuration of Psychology Course, the structuration of licenciateship, the role of the Psychology of Education and the criticism about it in the formation of teachers and the expectations of the bachelors in Psychology, in relation to teaching.
id UFMG-5_806c540bf299003d9b4fc811ce499a74
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/42668
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciaturaPsicologiaPsicologia da EducaçãoEnsino de PsicologiaIn this article a reflexion is proposed about the gaps and tensions present in the several courses concerning the formation of bachelors and licenciates. For such approach I'd take the Course of Psychology as an example and I hope that, starting it from other courses can be thought in order to break the dichotomy between the courses and the graduation institutes. Such reflexions are supported by the structuration of Psychology Course, the structuration of licenciateship, the role of the Psychology of Education and the criticism about it in the formation of teachers and the expectations of the bachelors in Psychology, in relation to teaching.Neste artigo propôe-se uma reflexão sobre as lacunas e tensões existentes nos diversos cursos no que diz respeito à formação de bacharéis e licenciados. Para tal abordagem toma-se o Curso de Psicologia como exemplo e espera-se que, a partir desse, outros possam ser pensados de modo a romper com a dicotomia existente entre os cursos e institutos formadores. Sustentaram tais reflexões: a estruturação do Curso de Psicologia, a estruturação da licenciatura, o papel da Psicologia e as críticas feitas à Psicologia da Edcação na formação de professores(as) e as expectativas dos bacharéis em Psicologia, em relação à docência.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42668Educação em Revista ; v. 15 n. 29 (1999): Edição 121982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42668/32547Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAssunção, Maria Madalena Silva de2023-05-29T13:42:14Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42668Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:42:14Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura
title Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura
spellingShingle Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura
Assunção, Maria Madalena Silva de
Psicologia
Psicologia da Educação
Ensino de Psicologia
title_short Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura
title_full Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura
title_fullStr Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura
title_full_unstemmed Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura
title_sort Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura
author Assunção, Maria Madalena Silva de
author_facet Assunção, Maria Madalena Silva de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Assunção, Maria Madalena Silva de
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia
Psicologia da Educação
Ensino de Psicologia
topic Psicologia
Psicologia da Educação
Ensino de Psicologia
description In this article a reflexion is proposed about the gaps and tensions present in the several courses concerning the formation of bachelors and licenciates. For such approach I'd take the Course of Psychology as an example and I hope that, starting it from other courses can be thought in order to break the dichotomy between the courses and the graduation institutes. Such reflexions are supported by the structuration of Psychology Course, the structuration of licenciateship, the role of the Psychology of Education and the criticism about it in the formation of teachers and the expectations of the bachelors in Psychology, in relation to teaching.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42668
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42668
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42668/32547
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 15 n. 29 (1999): Edição 12
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711125684617216