HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ANDRADE DE LIMA E SOUZA, RENATA
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: MOLL, JAQUELINE
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37500
Resumo: This text is part of the research that analyzes the profile of public school students whoentered the Federal Rural University of Pernambuco through the Quotas Policy. The objective is topresent, from reports collected through interviews, how these newly enrolled students in the two mostcompetitive courses in 2018 present the challenges for academic literacy, which is influenced by thehabitus, in its school trajectory and the perspectives of these young people for the diploma. In order todo so, we follow a qualitative approach and carry out a theoretical discussion about the concepts ofhabitus, thinking that this is constituted from a colonial imagery that the dimension politics contributesto de-structuring
id UFMG-5_e3493f8d7c9a16f3bf744373c6e152ec
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/37500
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARYHABITUS Y DECOLONIALIDAD: POLÍTICAS DE CUOTAS DEEL ACCESO A LA ENSEÑANZA SUPERIOR PARA DECONSTRUCCIÓN DEL IMAGINARIO COLONIALHABITUS E DECOLONIALIDADE: POLÍTICAS DE COTAS NO ACESSO AO ENSINO SUPERIOR PARA DESCONSTRUÇÃO DO IMAGINÁRIO COLONIALpolítica de cotasuniversidadeensino superiorhabitusQuotas PolicyUniversityHigher EducationPolítica de CuotasUniversidadEnseñanza SuperiorThis text is part of the research that analyzes the profile of public school students whoentered the Federal Rural University of Pernambuco through the Quotas Policy. The objective is topresent, from reports collected through interviews, how these newly enrolled students in the two mostcompetitive courses in 2018 present the challenges for academic literacy, which is influenced by thehabitus, in its school trajectory and the perspectives of these young people for the diploma. In order todo so, we follow a qualitative approach and carry out a theoretical discussion about the concepts ofhabitus, thinking that this is constituted from a colonial imagery that the dimension politics contributesto de-structuringEste texto forma parte de la investigación que analiza el perfil de los estudiantesegresadosde escuelas públicas que ingresaron en la Universidad Federal Rural de Pernambuco porintermedio de la Política de Cuotas. El objetivo es presentar, a partir de relatos recolectados porintermedio de entrevistas, como esos estudiantes recién ingresados en los dos cursos más concurridosen 2018, presentan los desafíos para el literal académico, que es influenciado por el habitus, en sutrayectoria escolar y las perspectivas de estos jóvenes para la diplomación. Para ello, seguimos unabordaje cualitativo y realizamos una discusión teórica sobre los conceptos de habitus, pensando queéste se constituye a partir de un imaginario colonial que la política de cuotas contribuye adesestructurar.Este texto constitui parte da pesquisa que analisa o perfil dos estudantes egressos deescolas públicas que ingressaram na Universidade Federal Rural de Pernambuco por intermédio dapolítica de cotas. O objetivo é apresentar, a partir de relatos coletados através de entrevistas, essesestudantes recém-ingressantes nos dois cursos mais concorridos em 2018, seus desafios para oletramento acadêmico, que é influenciado pelo habitus, na sua trajetória escolar e as perspectivas dessesjovens para a diplomação. Para tanto, seguimos uma abordagem qualitativa e realizamos uma discussãoteórica sobre os conceitos de habitus, pensando na sua constituição a partir de um imaginário colonialque a política de cotas contribui para desestruturar.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37500Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37500/29226https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessANDRADE DE LIMA E SOUZA, RENATA MOLL, JAQUELINE2021-12-15T17:51:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37500Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2021-12-15T17:51:27Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY
HABITUS Y DECOLONIALIDAD: POLÍTICAS DE CUOTAS DEEL ACCESO A LA ENSEÑANZA SUPERIOR PARA DECONSTRUCCIÓN DEL IMAGINARIO COLONIAL
HABITUS E DECOLONIALIDADE: POLÍTICAS DE COTAS NO ACESSO AO ENSINO SUPERIOR PARA DESCONSTRUÇÃO DO IMAGINÁRIO COLONIAL
title HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY
spellingShingle HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY
ANDRADE DE LIMA E SOUZA, RENATA
política de cotas
universidade
ensino superior
habitus
Quotas Policy
University
Higher Education
Política de Cuotas
Universidad
Enseñanza Superior
title_short HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY
title_full HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY
title_fullStr HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY
title_full_unstemmed HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY
title_sort HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY
author ANDRADE DE LIMA E SOUZA, RENATA
author_facet ANDRADE DE LIMA E SOUZA, RENATA
MOLL, JAQUELINE
author_role author
author2 MOLL, JAQUELINE
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv ANDRADE DE LIMA E SOUZA, RENATA
MOLL, JAQUELINE
dc.subject.por.fl_str_mv política de cotas
universidade
ensino superior
habitus
Quotas Policy
University
Higher Education
Política de Cuotas
Universidad
Enseñanza Superior
topic política de cotas
universidade
ensino superior
habitus
Quotas Policy
University
Higher Education
Política de Cuotas
Universidad
Enseñanza Superior
description This text is part of the research that analyzes the profile of public school students whoentered the Federal Rural University of Pernambuco through the Quotas Policy. The objective is topresent, from reports collected through interviews, how these newly enrolled students in the two mostcompetitive courses in 2018 present the challenges for academic literacy, which is influenced by thehabitus, in its school trajectory and the perspectives of these young people for the diploma. In order todo so, we follow a qualitative approach and carry out a theoretical discussion about the concepts ofhabitus, thinking that this is constituted from a colonial imagery that the dimension politics contributesto de-structuring
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37500
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37500
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37500/29226
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123658768384