HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37500 |
Resumo: | This text is part of the research that analyzes the profile of public school students whoentered the Federal Rural University of Pernambuco through the Quotas Policy. The objective is topresent, from reports collected through interviews, how these newly enrolled students in the two mostcompetitive courses in 2018 present the challenges for academic literacy, which is influenced by thehabitus, in its school trajectory and the perspectives of these young people for the diploma. In order todo so, we follow a qualitative approach and carry out a theoretical discussion about the concepts ofhabitus, thinking that this is constituted from a colonial imagery that the dimension politics contributesto de-structuring |
id |
UFMG-5_e3493f8d7c9a16f3bf744373c6e152ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/37500 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARYHABITUS Y DECOLONIALIDAD: POLÍTICAS DE CUOTAS DEEL ACCESO A LA ENSEÑANZA SUPERIOR PARA DECONSTRUCCIÓN DEL IMAGINARIO COLONIALHABITUS E DECOLONIALIDADE: POLÍTICAS DE COTAS NO ACESSO AO ENSINO SUPERIOR PARA DESCONSTRUÇÃO DO IMAGINÁRIO COLONIALpolítica de cotasuniversidadeensino superiorhabitusQuotas PolicyUniversityHigher EducationPolítica de CuotasUniversidadEnseñanza SuperiorThis text is part of the research that analyzes the profile of public school students whoentered the Federal Rural University of Pernambuco through the Quotas Policy. The objective is topresent, from reports collected through interviews, how these newly enrolled students in the two mostcompetitive courses in 2018 present the challenges for academic literacy, which is influenced by thehabitus, in its school trajectory and the perspectives of these young people for the diploma. In order todo so, we follow a qualitative approach and carry out a theoretical discussion about the concepts ofhabitus, thinking that this is constituted from a colonial imagery that the dimension politics contributesto de-structuringEste texto forma parte de la investigación que analiza el perfil de los estudiantesegresadosde escuelas públicas que ingresaron en la Universidad Federal Rural de Pernambuco porintermedio de la Política de Cuotas. El objetivo es presentar, a partir de relatos recolectados porintermedio de entrevistas, como esos estudiantes recién ingresados en los dos cursos más concurridosen 2018, presentan los desafíos para el literal académico, que es influenciado por el habitus, en sutrayectoria escolar y las perspectivas de estos jóvenes para la diplomación. Para ello, seguimos unabordaje cualitativo y realizamos una discusión teórica sobre los conceptos de habitus, pensando queéste se constituye a partir de un imaginario colonial que la política de cuotas contribuye adesestructurar.Este texto constitui parte da pesquisa que analisa o perfil dos estudantes egressos deescolas públicas que ingressaram na Universidade Federal Rural de Pernambuco por intermédio dapolítica de cotas. O objetivo é apresentar, a partir de relatos coletados através de entrevistas, essesestudantes recém-ingressantes nos dois cursos mais concorridos em 2018, seus desafios para oletramento acadêmico, que é influenciado pelo habitus, na sua trajetória escolar e as perspectivas dessesjovens para a diplomação. Para tanto, seguimos uma abordagem qualitativa e realizamos uma discussãoteórica sobre os conceitos de habitus, pensando na sua constituição a partir de um imaginário colonialque a política de cotas contribui para desestruturar.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37500Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37500/29226https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessANDRADE DE LIMA E SOUZA, RENATA MOLL, JAQUELINE2021-12-15T17:51:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37500Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2021-12-15T17:51:27Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY HABITUS Y DECOLONIALIDAD: POLÍTICAS DE CUOTAS DEEL ACCESO A LA ENSEÑANZA SUPERIOR PARA DECONSTRUCCIÓN DEL IMAGINARIO COLONIAL HABITUS E DECOLONIALIDADE: POLÍTICAS DE COTAS NO ACESSO AO ENSINO SUPERIOR PARA DESCONSTRUÇÃO DO IMAGINÁRIO COLONIAL |
title |
HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY |
spellingShingle |
HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY ANDRADE DE LIMA E SOUZA, RENATA política de cotas universidade ensino superior habitus Quotas Policy University Higher Education Política de Cuotas Universidad Enseñanza Superior |
title_short |
HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY |
title_full |
HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY |
title_fullStr |
HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY |
title_full_unstemmed |
HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY |
title_sort |
HABITUS AND DECOLONIALITY: QUOTA POLICIES ONACCESS TO HIGHER EDUCATION FOR DECONSTRUCTION OF THE COLONIAL IMAGINARY |
author |
ANDRADE DE LIMA E SOUZA, RENATA |
author_facet |
ANDRADE DE LIMA E SOUZA, RENATA MOLL, JAQUELINE |
author_role |
author |
author2 |
MOLL, JAQUELINE |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
ANDRADE DE LIMA E SOUZA, RENATA MOLL, JAQUELINE |
dc.subject.por.fl_str_mv |
política de cotas universidade ensino superior habitus Quotas Policy University Higher Education Política de Cuotas Universidad Enseñanza Superior |
topic |
política de cotas universidade ensino superior habitus Quotas Policy University Higher Education Política de Cuotas Universidad Enseñanza Superior |
description |
This text is part of the research that analyzes the profile of public school students whoentered the Federal Rural University of Pernambuco through the Quotas Policy. The objective is topresent, from reports collected through interviews, how these newly enrolled students in the two mostcompetitive courses in 2018 present the challenges for academic literacy, which is influenced by thehabitus, in its school trajectory and the perspectives of these young people for the diploma. In order todo so, we follow a qualitative approach and carry out a theoretical discussion about the concepts ofhabitus, thinking that this is constituted from a colonial imagery that the dimension politics contributesto de-structuring |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37500 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37500 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37500/29226 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123658768384 |