Learning to Unlearn, and then Relearn: Thinking about Teacher Education within the COVID-19 Pandemic Crisis / Aprendendo a desaprender, e então a reaprender: uma reflexão sobre a formação de professores no contexto da pandemia da COVID-19
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
Texto Completo: | http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/17277 |
Resumo: | ABSTRACT: For decades now, in the context of teacher education, we have been discussing the importance of paying attention to the fast and profound changes both in society and in people’s personal lives, as a consequence of the widespread use of new digital technologies. Yet, not much has changed in schools, where traditional teaching still rules. Students continue to be more knowledge consumers than active knowledge producers; besides, the use of technology for educational purposes remains as either a threat or an unattainable goal. However, the COVID-19 pandemic has compelled educational institutions to rethink the role of technology in education. In this article, we comment on the crisis that has struck higher education and how it has set our institutions and ourselves, as professors and teacher educators, into a deep process of rethinking our past practices and reimagining our future.KEYWORDS: teacher education; COVID-19 crisis; digital technologies.RESUMO: Há décadas, no contexto da formação de professores, temos discutido a importância de atentarmos para as rápidas e profundas mudanças na sociedade e na vida das pessoas, em decorrência da ampla utilização de novas tecnologias digitais. No entanto, pouco mudou nas escolas, onde o ensino tradicional ainda impera. Os alunos continuam a ser mais consumidores de conhecimento do que produtores ativos de conhecimento; além disso, o uso da tecnologia para fins educacionais continua sendo uma ameaça ou uma meta inatingível. No entanto, a pandemia COVID-19 obrigou as instituições educacionais a repensar o papel da tecnologia. Neste artigo, comentamos sobre a crise que atingiu o ensino superior e como ela colocou nossas instituições e a nós mesmos, como professores e formadores de professores, em um profundo processo de repensar nossas práticas passadas e reimaginar nosso futuro.PALAVRAS CHAVE: formação de professores; crise COVID-19; tecnologias digitais. |
id |
UFMG-7_e6573d48e0797bce85e9db3e98a13b2f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.letras.ufmg.br:article/17277 |
network_acronym_str |
UFMG-7 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Learning to Unlearn, and then Relearn: Thinking about Teacher Education within the COVID-19 Pandemic Crisis / Aprendendo a desaprender, e então a reaprender: uma reflexão sobre a formação de professores no contexto da pandemia da COVID-19teacher education; COVID-19 crisis; digital technologies; formação de professores; crise COVID-19; tecnologias digitais.ABSTRACT: For decades now, in the context of teacher education, we have been discussing the importance of paying attention to the fast and profound changes both in society and in people’s personal lives, as a consequence of the widespread use of new digital technologies. Yet, not much has changed in schools, where traditional teaching still rules. Students continue to be more knowledge consumers than active knowledge producers; besides, the use of technology for educational purposes remains as either a threat or an unattainable goal. However, the COVID-19 pandemic has compelled educational institutions to rethink the role of technology in education. In this article, we comment on the crisis that has struck higher education and how it has set our institutions and ourselves, as professors and teacher educators, into a deep process of rethinking our past practices and reimagining our future.KEYWORDS: teacher education; COVID-19 crisis; digital technologies.RESUMO: Há décadas, no contexto da formação de professores, temos discutido a importância de atentarmos para as rápidas e profundas mudanças na sociedade e na vida das pessoas, em decorrência da ampla utilização de novas tecnologias digitais. No entanto, pouco mudou nas escolas, onde o ensino tradicional ainda impera. Os alunos continuam a ser mais consumidores de conhecimento do que produtores ativos de conhecimento; além disso, o uso da tecnologia para fins educacionais continua sendo uma ameaça ou uma meta inatingível. No entanto, a pandemia COVID-19 obrigou as instituições educacionais a repensar o papel da tecnologia. Neste artigo, comentamos sobre a crise que atingiu o ensino superior e como ela colocou nossas instituições e a nós mesmos, como professores e formadores de professores, em um profundo processo de repensar nossas práticas passadas e reimaginar nosso futuro.PALAVRAS CHAVE: formação de professores; crise COVID-19; tecnologias digitais.Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas GeraisFernandes, Alessandra CoutinhoGattolin, Sandra Regina Buttros2021-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/17277Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 21, No 2 (2021): Número Temático - Literacies in Times of Crisis (Lançamento em 2021)Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 21, No 2 (2021): Número Temático - Literacies in Times of Crisis (Lançamento em 2021)Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 21, No 2 (2021): Número Temático - Literacies in Times of Crisis (Lançamento em 2021)1984-63981676-0786reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/17277/1125614063http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/17277/2781/*ref*/ANDREOTTI, V. An Ethical Engagement with the Other: Spivak’s ideas on Education. Critical Literacies: Theories and practices, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 69-79, July 2007./*ref*/BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias – conhecimentos de línguas estrangeiras. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, v. 1, 2006. Available at: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Access on: June 17, 2020./*ref*/BULLEN, M.; MORGAN, T.; BELFER, K.; QAYYUM, A. The Digital Learner at BCIT and Implications for an E-Strategy. In: RESEARCH WORKSHOP OF THE EUROPEAN DISTANCE EDUCATION NETWORK (EDEN), 2009, Paris. Retrieved from: https:// app.box.com/shared/fxqyutottt. Access on: June 17, 2020./*ref*/COELHO, J. Saberes online na Pandemia. Cipead UFPR, 2020. Available at: http://www.cipead.ufpr.br/portal1/index.php/cipead/saberesonline/. Access on: July 16, 2020./*ref*/COPE, B.; KALANTZIS, M. (ed.). Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. Abingdon: Psychology Press, 2000./*ref*/COPE, B.; KALANTZIS, M. New Learning: Elements of a Science of Education. 2. ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139248532/*ref*/COPE, B.; KALANTZIS, M. (ed.). A Pedagogy of Multiliteracies: Learning by Design. New York: Palgrave MacMillan, 2015. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137539724/*ref*/COPE, B.; KALANTZIS, M. (ed.). E-learning Ecologies: principles for New learning and assessment. New York: Routledge, 2017. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315639215/*ref*/COPE, B.; KALANTZIS, M. Schools after COVID-19: Seven Steps Towards a Productive Learning Revolution, 2020. Available at: https://education.illinois.edu/about/news-events/news/article/2020/04/24/schools-after-covid-19-seven-steps-towards-a-productive-learning-revolution. Access on: July 22, 2020./*ref*/DANTAS, B. A terceira geração de consoles – Tudo sobre! Available at: https://www.nerdssauros.com.br/2018/10/09/a-terceira-geracao-de-consoles-tudo-sobre/. Access on: August 07, 2020./*ref*/DUBOC, A. P. Letramento Crítico nas brechas da sala de aula de línguas estrangeiras. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 209-229./*ref*/FERRAZ, D. M. Letramento visual: as imagens e as aulas de inglês. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 255-270./*ref*/GRAEML, Y. Suspensão das aulas em universidades públicas reabre discussão sobre EaD e inclusão digital. Gazeta do Povo, Curitiba, 12 abr. 2020. Available at: https://www.gazetadopovo.com.br/educacao/suspensao-das-aulas-em-universidades-publicas-reabre-discussao-sobre-ead-e-inclusao-digital/. Access on: July 17, 2020./*ref*/HODGES, C., MOORE, S.; LOCKEE, B.; TRUST, T.; BOND, A. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review, Boulder, CO, March 27, 2020. Available at: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Access on: July 16, 2020./*ref*/JORDÃO, C. M. Aprendendo língua estrangeira com o professor Jacotot: criticidade na pedagogia crítica e no letramento crítico. In: MATEUS, E.; OLIVEIRA, N. (ed.). Estudos críticos da linguagem e formação de professores/as de línguas: contribuições teórico-metodológicas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 145-165./*ref*/JORDÃO, C. M. Abordagem comunicativa, pedagogia crítica e letramento crítico – farinhas do mesmo saco? In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (ed.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. 2. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015. p. 69-90. (Novas Perspectivas em Linguística Aplicada, v. 33)./*ref*/KENNEDY, D.; FOX, R. Digital Natives?: An Asian Perspective for Using Learning Technologies. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology, Cape Town, South Africa, v. 9, n. 1, p. 64-79, 2013. Available at: http:// ijedict.dec.uwi.edu/include/getdoc.php?id1⁄45460&article1⁄41558&mode1⁄4pdf apud KIRSCHNER, P. A.; BRUYCKERE, P. The Myths of the Digital Native and the Multitasker. Teaching and Teacher Education, [S.l.], v. 67, p. 135-142, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.001./*ref*/KIRSCHNER, P. A.; BRUYCKERE, P. The Myths of the Digital Native and the Multitasker. Teaching and Teacher Education, [S.l.], v. 67, p. 135-142, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.001/*ref*/LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Sampling “The New” in New Literacies. In: ______ (ed). A New Literacies Sampler. New York: Peter Lang, 2007. p. 1-24, 2007. (New Literacies and Digital Epistemologies, v. 29)/*ref*/LAMBERT, J.; CUPER, P. Multimedia Technologies and Familiar Spaces: 21st-Century Teaching for 21st-Century Learners. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, [S.l.], v. 8, n. 3, p. 264-276, 2008. Available at: http://www.citejournal.org/ vol8/iss3/currentpractice/article1.cfm apud KIRSCHNER, P. A.; BRUYCKERE, P. The Myths of the Digital Native and the Multitasker. Teaching and Teacher Education, [S.l.], v. 67, p. 135-142, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.001./*ref*/MIZAN, S. Letramento visual na mídia. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 271-282./*ref*/MONTE MÓR, W. Critical Literacies in the Brazilian University and in the Elementary/Secondary Schools: The Dialectics between the Global and the Local. In: MACIEL, R. F.; ARAUJO, V. A. (ed.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí, Paco Editorial, 2011. p. 307-318/*ref*/MONTE MÓR, W. Learning by Design: Reconstructing Knowledge Processes in Teaching and Learning Practices. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (ed.). A Pedagogy of Multiliteracies: Learning by Design. New York: Palgrave MacMillan, 2015a. p. 186-209. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137539724_11/*ref*/MONTE MÓR, W. Crítica e Letramentos Críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (ed.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. 2. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015b. p. 31-50. (Novas Perspectivas em Linguística Aplicada, v. 33)./*ref*/MOORE-GILBERT, B. Postcolonial theory: contexts, practices, politics. London: Verso, 1997 apud ANDREOTTI, V. An Ethical Engagement with the Other: Spivak’s ideas on Education. Critical Literacies: Theories and practices, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 69-79, July 2007./*ref*/NA PANDEMIA, 22% das faculdades particulares pausaram atividades e não adotaram o ensino remoto, diz pesquisa. G1, May 7, 2020. Available at: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/05/07/na-pandemia-22percent-das-faculdades-particulares-pausaram-atividades-e-nao-adotaram-o-ensino-remoto-diz-pesquisa.ghtml. Access on: July 16, 2020./*ref*/PAIXÃO, A. Só 6 das 69 universidades federais adotaram ensino a distância após paralisação por causa da Covid-19. G1, May 14, 2020. Available at: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/05/14/so-6-das-69-universidades-federais-adotaram-ensino-a-distancia-apos-paralisacao-por-causa-da-covid-19.ghtml. Access on: July 16, 2020./*ref*/PALHARES, I. 60% das universidades federais rejeitam ensino a distância durante quarentena. Folha de São Paulo, São Paulo, Mar 31, 2020. Available at: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2020/03/60-universidades-federais-rejeitam-ensino-a-distancia-durante-quarentena.shtml. Access on: July 16, 2020./*ref*/PORTARIA GR nº 4369, de 12 de março de 2020. Comitê de controle e cuidado em relação ao novo Coronavírus. Available at: https://www.informasus.ufscar.br/comite-de-controle-e-cuidado-em-relacao-ao-novo-coronavirus-ufscar-noticias/. Access on: July, 10, 2020./*ref*/PRENSKY, M.. Digital natives digital immigrants. On the Horizon NCB University Press, Bingley, UK, v. 9, n. 5, p. 1-6, 2001. Available at: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky% 20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf. Access on: July 16, 2020./*ref*/SOUZA, L. M. T. Para uma redefinição de Letramento Crítico: conflito e produção de Significação. In: MACIEL, R. F.; ARAUJO, V. A. (org.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí, Paco Editorial, 2011. p. 128-140./*ref*/SPIVAK, G. C. Can the Subaltern Speak? In: WILLIAM, P.; CHRISMAN, L. (ed.). Colonial Discourse and Post-Colonial Theory. New York: Columbia University Press, 1994. p. 66-111. Available at: http://users.uoa.gr/~cdokou/TheoryCriticismTexts/Spivak-Subaltern.pdf. Access on: February 2, 2021./*ref*/STREET, B. What’s “New” in New Literacy Studies? Critical Approaches to Literacy in Theory and Practice. Current Issues in Comparative Education, New York, v. 5, n. 2, p. 77-91, 2003. Available at: https://www.tc.columbia.edu/cice/pdf/25734_5_2_Street.pdf. Access on: August 3, 2020./*ref*/TAGATA, W. M. “It’s Mine!” Aprendizagem situada e novos letramentos nas aulas de inglês. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (ed.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 151-170./*ref*/TERÄS, H.; MYLLYLÄ, M.; TERÄS, M. Empowering Teachers to Meet Their Digital Native Learners. In: INTERNATIONAL E-LEARNING CONFERENCE, 2011, Bangkok, Thailand, 2011. Paper presented./*ref*/THE NEW LONDON GROUP. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. Harvard Educational Review, Cambridge, MA, v. 66, n. 1, p. 60-93, 1996. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u/*ref*/UNIVERSIDADES Federais conduzem mais de 800 pesquisas para mapear coronavírus e encontrar uma vacina, diz associação. G1, May 11, 2020. Available at: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/05/11/universidades-federais-conduzem-mais-de-800-pesquisas-para-mapear-coronavirus-e-encontrar-uma-vacina-diz-associacao.ghtml. Access on: July 16, 2020./*ref*/ZACCHI, V. J. Jogos eletrônicos e novos letramentos no ensino de língua inglesa. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 63-74.Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Linguística Aplicadahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-05T12:03:32Zoai:periodicos.letras.ufmg.br:article/17277Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/indexPUBhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/oairblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com1984-63981676-0786opendoar:2021-05-05T12:03:32Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning to Unlearn, and then Relearn: Thinking about Teacher Education within the COVID-19 Pandemic Crisis / Aprendendo a desaprender, e então a reaprender: uma reflexão sobre a formação de professores no contexto da pandemia da COVID-19 |
title |
Learning to Unlearn, and then Relearn: Thinking about Teacher Education within the COVID-19 Pandemic Crisis / Aprendendo a desaprender, e então a reaprender: uma reflexão sobre a formação de professores no contexto da pandemia da COVID-19 |
spellingShingle |
Learning to Unlearn, and then Relearn: Thinking about Teacher Education within the COVID-19 Pandemic Crisis / Aprendendo a desaprender, e então a reaprender: uma reflexão sobre a formação de professores no contexto da pandemia da COVID-19 Fernandes, Alessandra Coutinho teacher education; COVID-19 crisis; digital technologies; formação de professores; crise COVID-19; tecnologias digitais. |
title_short |
Learning to Unlearn, and then Relearn: Thinking about Teacher Education within the COVID-19 Pandemic Crisis / Aprendendo a desaprender, e então a reaprender: uma reflexão sobre a formação de professores no contexto da pandemia da COVID-19 |
title_full |
Learning to Unlearn, and then Relearn: Thinking about Teacher Education within the COVID-19 Pandemic Crisis / Aprendendo a desaprender, e então a reaprender: uma reflexão sobre a formação de professores no contexto da pandemia da COVID-19 |
title_fullStr |
Learning to Unlearn, and then Relearn: Thinking about Teacher Education within the COVID-19 Pandemic Crisis / Aprendendo a desaprender, e então a reaprender: uma reflexão sobre a formação de professores no contexto da pandemia da COVID-19 |
title_full_unstemmed |
Learning to Unlearn, and then Relearn: Thinking about Teacher Education within the COVID-19 Pandemic Crisis / Aprendendo a desaprender, e então a reaprender: uma reflexão sobre a formação de professores no contexto da pandemia da COVID-19 |
title_sort |
Learning to Unlearn, and then Relearn: Thinking about Teacher Education within the COVID-19 Pandemic Crisis / Aprendendo a desaprender, e então a reaprender: uma reflexão sobre a formação de professores no contexto da pandemia da COVID-19 |
author |
Fernandes, Alessandra Coutinho |
author_facet |
Fernandes, Alessandra Coutinho Gattolin, Sandra Regina Buttros |
author_role |
author |
author2 |
Gattolin, Sandra Regina Buttros |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Alessandra Coutinho Gattolin, Sandra Regina Buttros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teacher education; COVID-19 crisis; digital technologies; formação de professores; crise COVID-19; tecnologias digitais. |
topic |
teacher education; COVID-19 crisis; digital technologies; formação de professores; crise COVID-19; tecnologias digitais. |
description |
ABSTRACT: For decades now, in the context of teacher education, we have been discussing the importance of paying attention to the fast and profound changes both in society and in people’s personal lives, as a consequence of the widespread use of new digital technologies. Yet, not much has changed in schools, where traditional teaching still rules. Students continue to be more knowledge consumers than active knowledge producers; besides, the use of technology for educational purposes remains as either a threat or an unattainable goal. However, the COVID-19 pandemic has compelled educational institutions to rethink the role of technology in education. In this article, we comment on the crisis that has struck higher education and how it has set our institutions and ourselves, as professors and teacher educators, into a deep process of rethinking our past practices and reimagining our future.KEYWORDS: teacher education; COVID-19 crisis; digital technologies.RESUMO: Há décadas, no contexto da formação de professores, temos discutido a importância de atentarmos para as rápidas e profundas mudanças na sociedade e na vida das pessoas, em decorrência da ampla utilização de novas tecnologias digitais. No entanto, pouco mudou nas escolas, onde o ensino tradicional ainda impera. Os alunos continuam a ser mais consumidores de conhecimento do que produtores ativos de conhecimento; além disso, o uso da tecnologia para fins educacionais continua sendo uma ameaça ou uma meta inatingível. No entanto, a pandemia COVID-19 obrigou as instituições educacionais a repensar o papel da tecnologia. Neste artigo, comentamos sobre a crise que atingiu o ensino superior e como ela colocou nossas instituições e a nós mesmos, como professores e formadores de professores, em um profundo processo de repensar nossas práticas passadas e reimaginar nosso futuro.PALAVRAS CHAVE: formação de professores; crise COVID-19; tecnologias digitais. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/17277 |
url |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/17277 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/17277/1125614063 http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/17277/2781 /*ref*/ANDREOTTI, V. An Ethical Engagement with the Other: Spivak’s ideas on Education. Critical Literacies: Theories and practices, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 69-79, July 2007. /*ref*/BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias – conhecimentos de línguas estrangeiras. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, v. 1, 2006. Available at: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Access on: June 17, 2020. /*ref*/BULLEN, M.; MORGAN, T.; BELFER, K.; QAYYUM, A. The Digital Learner at BCIT and Implications for an E-Strategy. In: RESEARCH WORKSHOP OF THE EUROPEAN DISTANCE EDUCATION NETWORK (EDEN), 2009, Paris. Retrieved from: https:// app.box.com/shared/fxqyutottt. Access on: June 17, 2020. /*ref*/COELHO, J. Saberes online na Pandemia. Cipead UFPR, 2020. Available at: http://www.cipead.ufpr.br/portal1/index.php/cipead/saberesonline/. Access on: July 16, 2020. /*ref*/COPE, B.; KALANTZIS, M. (ed.). Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. Abingdon: Psychology Press, 2000. /*ref*/COPE, B.; KALANTZIS, M. New Learning: Elements of a Science of Education. 2. ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139248532 /*ref*/COPE, B.; KALANTZIS, M. (ed.). A Pedagogy of Multiliteracies: Learning by Design. New York: Palgrave MacMillan, 2015. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137539724 /*ref*/COPE, B.; KALANTZIS, M. (ed.). E-learning Ecologies: principles for New learning and assessment. New York: Routledge, 2017. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315639215 /*ref*/COPE, B.; KALANTZIS, M. Schools after COVID-19: Seven Steps Towards a Productive Learning Revolution, 2020. Available at: https://education.illinois.edu/about/news-events/news/article/2020/04/24/schools-after-covid-19-seven-steps-towards-a-productive-learning-revolution. Access on: July 22, 2020. /*ref*/DANTAS, B. A terceira geração de consoles – Tudo sobre! Available at: https://www.nerdssauros.com.br/2018/10/09/a-terceira-geracao-de-consoles-tudo-sobre/. Access on: August 07, 2020. /*ref*/DUBOC, A. P. Letramento Crítico nas brechas da sala de aula de línguas estrangeiras. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 209-229. /*ref*/FERRAZ, D. M. Letramento visual: as imagens e as aulas de inglês. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 255-270. /*ref*/GRAEML, Y. Suspensão das aulas em universidades públicas reabre discussão sobre EaD e inclusão digital. Gazeta do Povo, Curitiba, 12 abr. 2020. Available at: https://www.gazetadopovo.com.br/educacao/suspensao-das-aulas-em-universidades-publicas-reabre-discussao-sobre-ead-e-inclusao-digital/. Access on: July 17, 2020. /*ref*/HODGES, C., MOORE, S.; LOCKEE, B.; TRUST, T.; BOND, A. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review, Boulder, CO, March 27, 2020. Available at: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Access on: July 16, 2020. /*ref*/JORDÃO, C. M. Aprendendo língua estrangeira com o professor Jacotot: criticidade na pedagogia crítica e no letramento crítico. In: MATEUS, E.; OLIVEIRA, N. (ed.). Estudos críticos da linguagem e formação de professores/as de línguas: contribuições teórico-metodológicas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 145-165. /*ref*/JORDÃO, C. M. Abordagem comunicativa, pedagogia crítica e letramento crítico – farinhas do mesmo saco? In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (ed.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. 2. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015. p. 69-90. (Novas Perspectivas em Linguística Aplicada, v. 33). /*ref*/KENNEDY, D.; FOX, R. Digital Natives?: An Asian Perspective for Using Learning Technologies. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology, Cape Town, South Africa, v. 9, n. 1, p. 64-79, 2013. Available at: http:// ijedict.dec.uwi.edu/include/getdoc.php?id1⁄45460&article1⁄41558&mode1⁄4pdf apud KIRSCHNER, P. A.; BRUYCKERE, P. The Myths of the Digital Native and the Multitasker. Teaching and Teacher Education, [S.l.], v. 67, p. 135-142, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.001. /*ref*/KIRSCHNER, P. A.; BRUYCKERE, P. The Myths of the Digital Native and the Multitasker. Teaching and Teacher Education, [S.l.], v. 67, p. 135-142, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.001 /*ref*/LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Sampling “The New” in New Literacies. In: ______ (ed). A New Literacies Sampler. New York: Peter Lang, 2007. p. 1-24, 2007. (New Literacies and Digital Epistemologies, v. 29) /*ref*/LAMBERT, J.; CUPER, P. Multimedia Technologies and Familiar Spaces: 21st-Century Teaching for 21st-Century Learners. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, [S.l.], v. 8, n. 3, p. 264-276, 2008. Available at: http://www.citejournal.org/ vol8/iss3/currentpractice/article1.cfm apud KIRSCHNER, P. A.; BRUYCKERE, P. The Myths of the Digital Native and the Multitasker. Teaching and Teacher Education, [S.l.], v. 67, p. 135-142, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.001. /*ref*/MIZAN, S. Letramento visual na mídia. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 271-282. /*ref*/MONTE MÓR, W. Critical Literacies in the Brazilian University and in the Elementary/Secondary Schools: The Dialectics between the Global and the Local. In: MACIEL, R. F.; ARAUJO, V. A. (ed.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí, Paco Editorial, 2011. p. 307-318 /*ref*/MONTE MÓR, W. Learning by Design: Reconstructing Knowledge Processes in Teaching and Learning Practices. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (ed.). A Pedagogy of Multiliteracies: Learning by Design. New York: Palgrave MacMillan, 2015a. p. 186-209. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137539724_11 /*ref*/MONTE MÓR, W. Crítica e Letramentos Críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (ed.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. 2. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015b. p. 31-50. (Novas Perspectivas em Linguística Aplicada, v. 33). /*ref*/MOORE-GILBERT, B. Postcolonial theory: contexts, practices, politics. London: Verso, 1997 apud ANDREOTTI, V. An Ethical Engagement with the Other: Spivak’s ideas on Education. Critical Literacies: Theories and practices, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 69-79, July 2007. /*ref*/NA PANDEMIA, 22% das faculdades particulares pausaram atividades e não adotaram o ensino remoto, diz pesquisa. G1, May 7, 2020. Available at: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/05/07/na-pandemia-22percent-das-faculdades-particulares-pausaram-atividades-e-nao-adotaram-o-ensino-remoto-diz-pesquisa.ghtml. Access on: July 16, 2020. /*ref*/PAIXÃO, A. Só 6 das 69 universidades federais adotaram ensino a distância após paralisação por causa da Covid-19. G1, May 14, 2020. Available at: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/05/14/so-6-das-69-universidades-federais-adotaram-ensino-a-distancia-apos-paralisacao-por-causa-da-covid-19.ghtml. Access on: July 16, 2020. /*ref*/PALHARES, I. 60% das universidades federais rejeitam ensino a distância durante quarentena. Folha de São Paulo, São Paulo, Mar 31, 2020. Available at: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2020/03/60-universidades-federais-rejeitam-ensino-a-distancia-durante-quarentena.shtml. Access on: July 16, 2020. /*ref*/PORTARIA GR nº 4369, de 12 de março de 2020. Comitê de controle e cuidado em relação ao novo Coronavírus. Available at: https://www.informasus.ufscar.br/comite-de-controle-e-cuidado-em-relacao-ao-novo-coronavirus-ufscar-noticias/. Access on: July, 10, 2020. /*ref*/PRENSKY, M.. Digital natives digital immigrants. On the Horizon NCB University Press, Bingley, UK, v. 9, n. 5, p. 1-6, 2001. Available at: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky% 20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf. Access on: July 16, 2020. /*ref*/SOUZA, L. M. T. Para uma redefinição de Letramento Crítico: conflito e produção de Significação. In: MACIEL, R. F.; ARAUJO, V. A. (org.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí, Paco Editorial, 2011. p. 128-140. /*ref*/SPIVAK, G. C. Can the Subaltern Speak? In: WILLIAM, P.; CHRISMAN, L. (ed.). Colonial Discourse and Post-Colonial Theory. New York: Columbia University Press, 1994. p. 66-111. Available at: http://users.uoa.gr/~cdokou/TheoryCriticismTexts/Spivak-Subaltern.pdf. Access on: February 2, 2021. /*ref*/STREET, B. What’s “New” in New Literacy Studies? Critical Approaches to Literacy in Theory and Practice. Current Issues in Comparative Education, New York, v. 5, n. 2, p. 77-91, 2003. Available at: https://www.tc.columbia.edu/cice/pdf/25734_5_2_Street.pdf. Access on: August 3, 2020. /*ref*/TAGATA, W. M. “It’s Mine!” Aprendizagem situada e novos letramentos nas aulas de inglês. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (ed.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 151-170. /*ref*/TERÄS, H.; MYLLYLÄ, M.; TERÄS, M. Empowering Teachers to Meet Their Digital Native Learners. In: INTERNATIONAL E-LEARNING CONFERENCE, 2011, Bangkok, Thailand, 2011. Paper presented. /*ref*/THE NEW LONDON GROUP. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. Harvard Educational Review, Cambridge, MA, v. 66, n. 1, p. 60-93, 1996. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u /*ref*/UNIVERSIDADES Federais conduzem mais de 800 pesquisas para mapear coronavírus e encontrar uma vacina, diz associação. G1, May 11, 2020. Available at: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/05/11/universidades-federais-conduzem-mais-de-800-pesquisas-para-mapear-coronavirus-e-encontrar-uma-vacina-diz-associacao.ghtml. Access on: July 16, 2020. /*ref*/ZACCHI, V. J. Jogos eletrônicos e novos letramentos no ensino de língua inglesa. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 63-74. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Linguística Aplicada http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Linguística Aplicada http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 21, No 2 (2021): Número Temático - Literacies in Times of Crisis (Lançamento em 2021) Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 21, No 2 (2021): Número Temático - Literacies in Times of Crisis (Lançamento em 2021) Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 21, No 2 (2021): Número Temático - Literacies in Times of Crisis (Lançamento em 2021) 1984-6398 1676-0786 reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
rblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com |
_version_ |
1799711099233239040 |