O desencantamento do conceito na Dialética Negativa de Theodor Adorno
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9ZGGHD |
Resumo: | This dissertation analyses the notion of concept in Theodor W. Adornos Negative Dialectics (1966). To do so, we began from the Dialectics of Enlightenment (1947), in which the concept is put in question inside the aporia of reasons critical possibility. Proceeding from this point, we can realize how Negative Dialectics develops this problem as demanding the immanent critique of the concept, what Adorno names disenchantment of the concept. This process is caused, on the one hand, by the critique of the concept forged under the law of identity in Idealisms context and, on the other, by the necessity of the permanence of concept in the context of False State, as a way of critical continuity of reason. From the conscience of non- identity, the disenchantment of the concept is developed as an analysis of the concepts constitution from the scope of the relation subjectobject, shaped according to a primacy of the object. The concept is disenchanted insofar as it is constituted inside a spiritual experience toward the object, and understood as mediation of immediacy. In this way, Adorno expands the notion of concept: it becomes a conceptual activity, capable of breaking the spell of his unitary figure, while putting in relation to intuition and in a reciprocal way, as constellations. Thus, there would be possible a rational and historical understanding of the object, but outside of the impulse to dominate, contributing to the knowledges utopia of approaching the object in its non-identity. |
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O desencantamento do conceito na Dialética Negativa de Theodor AdornoDialética negativaAdornoNão-identidadeConceitoExperiência espiritualDialéticaFilosofiaAdorno, Theodor W, 1903-1969Dialética negativaThis dissertation analyses the notion of concept in Theodor W. Adornos Negative Dialectics (1966). To do so, we began from the Dialectics of Enlightenment (1947), in which the concept is put in question inside the aporia of reasons critical possibility. Proceeding from this point, we can realize how Negative Dialectics develops this problem as demanding the immanent critique of the concept, what Adorno names disenchantment of the concept. This process is caused, on the one hand, by the critique of the concept forged under the law of identity in Idealisms context and, on the other, by the necessity of the permanence of concept in the context of False State, as a way of critical continuity of reason. From the conscience of non- identity, the disenchantment of the concept is developed as an analysis of the concepts constitution from the scope of the relation subjectobject, shaped according to a primacy of the object. The concept is disenchanted insofar as it is constituted inside a spiritual experience toward the object, and understood as mediation of immediacy. In this way, Adorno expands the notion of concept: it becomes a conceptual activity, capable of breaking the spell of his unitary figure, while putting in relation to intuition and in a reciprocal way, as constellations. Thus, there would be possible a rational and historical understanding of the object, but outside of the impulse to dominate, contributing to the knowledges utopia of approaching the object in its non-identity.Esta dissertação analisa a noção de conceito na Dialética Negativa (1966) de Theodor W. Adorno. Para tanto, partimos da Dialética do Esclarecimento (1947), a partir da qual o conceito é colocado em questão dentro da aporia a respeito da possibilidade crítica da razão. A Dialética Negativa, por sua vez, desenvolve esta questão enquanto um problema que exige a crítica imanente do conceito ou, nas palavras de Adorno, o desencantamento do conceito. Este processo é causado, por um lado, pela crítica do conceito forjado sob a lei da identidade no contexto do Idealismo e, por outro, pela necessidade de permanência do conceito no contexto do Estado Falso, enquanto via de continuidade crítica da razão. A partir da consciência da não-identidade, o desencantamento do conceito se desenvolve como uma análise do processo de constituição do conceito desde o âmbito da relação sujeitoobjeto, caracterizada segundo um primado do objeto. O conceito é desencantado na medida em que se constitui dentro de uma experiência espiritual para com o objeto, passando a ser entendido, então, como mediação da imediatidade. Desta forma, Adorno termina por ampliar a noção de conceito em uma atividade conceitual capaz de decompor o encanto de sua figura unitária ao colocá-lo em relação com a intuição e, de modo recíproco, na forma da constelação. Assim, seria possível uma compreensão racional e histórica do objeto, porém fora do impulso de dominação, contribuindo para a utopia do conhecimento de se aproximar do objeto em sua não-identidade.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGEduardo Soares Neves SilvaRodrigo Antonio de Paiva DuarteErick Calheiros de LimaMariana Fidelis Jeronimo de Oliveira2019-08-09T13:06:11Z2019-08-09T13:06:11Z2014-12-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9ZGGHDinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T07:19:37Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/BUBD-9ZGGHDRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T07:19:37Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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