Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tamiris Lalesca da Rocha
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/35547
Resumo: This dissertation aims at analysing the series Histoire(s) du cinéma (1988-1998), written by Jean-Luc Godard, and its relation with his book of the same title, which was published by Gallimard, in 1998. Besides considering certain issues on its transition from the cinema to the book, this paper also presents a study on how the book and the literature are shown in the series. The interest in literature, edition, cinema and intermedial studies, motivated the choice of such multiple masterpiece which starts from literature to establish in the cinema and then, become a book. The importance of this research is then, based on the relevance of the intrinsic dialogue between the different fields of its artistic, literary, editorial and theorical production, which focus, mainly, on the work of one of the most important cinema’s name, with all the ramifications which revolutionized the way of thinking and making cinema. Therefore, it originally contributes to the intermediality, considering that great part of the studies which relate literature and cinema consider these dialogues but, under the perspective of making the book into a film, and not the film into a book. Moreover, it explores the book´s representation in the cinema, discussing ideas about materiality in the context of Literary and Editorial Studies.
id UFMG_2a0299525ea0c6c79f77940bf0ad9351
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/35547
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc GodardCinemaEdiçãoIntermidialidadeGodardHistoires du cinemaGodard, Jean-Luc, 1930- Histoire(s) du cinema – Crítica e interpretaçãoCinema e LiteraturaEditores e ediçãoThis dissertation aims at analysing the series Histoire(s) du cinéma (1988-1998), written by Jean-Luc Godard, and its relation with his book of the same title, which was published by Gallimard, in 1998. Besides considering certain issues on its transition from the cinema to the book, this paper also presents a study on how the book and the literature are shown in the series. The interest in literature, edition, cinema and intermedial studies, motivated the choice of such multiple masterpiece which starts from literature to establish in the cinema and then, become a book. The importance of this research is then, based on the relevance of the intrinsic dialogue between the different fields of its artistic, literary, editorial and theorical production, which focus, mainly, on the work of one of the most important cinema’s name, with all the ramifications which revolutionized the way of thinking and making cinema. Therefore, it originally contributes to the intermediality, considering that great part of the studies which relate literature and cinema consider these dialogues but, under the perspective of making the book into a film, and not the film into a book. Moreover, it explores the book´s representation in the cinema, discussing ideas about materiality in the context of Literary and Editorial Studies.A presente dissertação analisa a série Histoire(s) du cinéma (1988-1998), de Jean-Luc Godard, no âmbito da relação estabelecida com seu livro homônimo publicado pela editora Gallimard, em 1998. Além de refletir sobre questões presentes na passagem do cinema para o livro, apresenta-se aqui um estudo de como o livro e a literatura são representados na série. O interesse por literatura, edição, cinema e intermidialidade motivou a escolha dessa obra múltipla, que parte da literatura para se estabelecer no cinema e se transformar em livro. A relevância desta pesquisa se funda, assim, na exaltação do diálogo intrínseco entre diferentes campos de produção artística, literária, editorial e teórica, que se concentra exemplarmente na obra de um dos principais nomes do cinema, com todos os desdobramentos que revolucionaram o modo de se pensar e fazer cinema. Desse modo, contribui-se de forma original para o campo da Intermidialidade, tendo em vista que grande parte dos trabalhos que relacionam literatura e cinema abordam tais diálogos sob a perspectiva da transposição do livro para o cinema, e não do cinema para o livro. Ademais, explora-se a representação do livro no cinema, abordando questões sobre a materialidade e discutindo-as no âmbito dos Estudos Literários e dos Estudos Editoriais.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilPrograma de Pós-Graduação em Estudos LiteráriosUFMGAna Carina Utsch Terrahttp://lattes.cnpq.br/9815468658083450Márcia Maria Valle ArbexSônia Maria de Melo QueirozTamiris Lalesca da Rocha2021-04-05T20:43:05Z2021-04-05T20:43:05Z2020-08-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/35547porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-04-05T20:43:05Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/35547Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-04-05T20:43:05Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard
title Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard
spellingShingle Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard
Tamiris Lalesca da Rocha
Cinema
Edição
Intermidialidade
Godard
Histoires du cinema
Godard, Jean-Luc, 1930- Histoire(s) du cinema – Crítica e interpretação
Cinema e Literatura
Editores e edição
title_short Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard
title_full Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard
title_fullStr Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard
title_full_unstemmed Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard
title_sort Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard
author Tamiris Lalesca da Rocha
author_facet Tamiris Lalesca da Rocha
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ana Carina Utsch Terra
http://lattes.cnpq.br/9815468658083450
Márcia Maria Valle Arbex
Sônia Maria de Melo Queiroz
dc.contributor.author.fl_str_mv Tamiris Lalesca da Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
Edição
Intermidialidade
Godard
Histoires du cinema
Godard, Jean-Luc, 1930- Histoire(s) du cinema – Crítica e interpretação
Cinema e Literatura
Editores e edição
topic Cinema
Edição
Intermidialidade
Godard
Histoires du cinema
Godard, Jean-Luc, 1930- Histoire(s) du cinema – Crítica e interpretação
Cinema e Literatura
Editores e edição
description This dissertation aims at analysing the series Histoire(s) du cinéma (1988-1998), written by Jean-Luc Godard, and its relation with his book of the same title, which was published by Gallimard, in 1998. Besides considering certain issues on its transition from the cinema to the book, this paper also presents a study on how the book and the literature are shown in the series. The interest in literature, edition, cinema and intermedial studies, motivated the choice of such multiple masterpiece which starts from literature to establish in the cinema and then, become a book. The importance of this research is then, based on the relevance of the intrinsic dialogue between the different fields of its artistic, literary, editorial and theorical production, which focus, mainly, on the work of one of the most important cinema’s name, with all the ramifications which revolutionized the way of thinking and making cinema. Therefore, it originally contributes to the intermediality, considering that great part of the studies which relate literature and cinema consider these dialogues but, under the perspective of making the book into a film, and not the film into a book. Moreover, it explores the book´s representation in the cinema, discussing ideas about materiality in the context of Literary and Editorial Studies.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-25
2021-04-05T20:43:05Z
2021-04-05T20:43:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/35547
url http://hdl.handle.net/1843/35547
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829921439252480