Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/35547 |
Resumo: | This dissertation aims at analysing the series Histoire(s) du cinéma (1988-1998), written by Jean-Luc Godard, and its relation with his book of the same title, which was published by Gallimard, in 1998. Besides considering certain issues on its transition from the cinema to the book, this paper also presents a study on how the book and the literature are shown in the series. The interest in literature, edition, cinema and intermedial studies, motivated the choice of such multiple masterpiece which starts from literature to establish in the cinema and then, become a book. The importance of this research is then, based on the relevance of the intrinsic dialogue between the different fields of its artistic, literary, editorial and theorical production, which focus, mainly, on the work of one of the most important cinema’s name, with all the ramifications which revolutionized the way of thinking and making cinema. Therefore, it originally contributes to the intermediality, considering that great part of the studies which relate literature and cinema consider these dialogues but, under the perspective of making the book into a film, and not the film into a book. Moreover, it explores the book´s representation in the cinema, discussing ideas about materiality in the context of Literary and Editorial Studies. |
id |
UFMG_2a0299525ea0c6c79f77940bf0ad9351 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/35547 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc GodardCinemaEdiçãoIntermidialidadeGodardHistoires du cinemaGodard, Jean-Luc, 1930- Histoire(s) du cinema – Crítica e interpretaçãoCinema e LiteraturaEditores e ediçãoThis dissertation aims at analysing the series Histoire(s) du cinéma (1988-1998), written by Jean-Luc Godard, and its relation with his book of the same title, which was published by Gallimard, in 1998. Besides considering certain issues on its transition from the cinema to the book, this paper also presents a study on how the book and the literature are shown in the series. The interest in literature, edition, cinema and intermedial studies, motivated the choice of such multiple masterpiece which starts from literature to establish in the cinema and then, become a book. The importance of this research is then, based on the relevance of the intrinsic dialogue between the different fields of its artistic, literary, editorial and theorical production, which focus, mainly, on the work of one of the most important cinema’s name, with all the ramifications which revolutionized the way of thinking and making cinema. Therefore, it originally contributes to the intermediality, considering that great part of the studies which relate literature and cinema consider these dialogues but, under the perspective of making the book into a film, and not the film into a book. Moreover, it explores the book´s representation in the cinema, discussing ideas about materiality in the context of Literary and Editorial Studies.A presente dissertação analisa a série Histoire(s) du cinéma (1988-1998), de Jean-Luc Godard, no âmbito da relação estabelecida com seu livro homônimo publicado pela editora Gallimard, em 1998. Além de refletir sobre questões presentes na passagem do cinema para o livro, apresenta-se aqui um estudo de como o livro e a literatura são representados na série. O interesse por literatura, edição, cinema e intermidialidade motivou a escolha dessa obra múltipla, que parte da literatura para se estabelecer no cinema e se transformar em livro. A relevância desta pesquisa se funda, assim, na exaltação do diálogo intrínseco entre diferentes campos de produção artística, literária, editorial e teórica, que se concentra exemplarmente na obra de um dos principais nomes do cinema, com todos os desdobramentos que revolucionaram o modo de se pensar e fazer cinema. Desse modo, contribui-se de forma original para o campo da Intermidialidade, tendo em vista que grande parte dos trabalhos que relacionam literatura e cinema abordam tais diálogos sob a perspectiva da transposição do livro para o cinema, e não do cinema para o livro. Ademais, explora-se a representação do livro no cinema, abordando questões sobre a materialidade e discutindo-as no âmbito dos Estudos Literários e dos Estudos Editoriais.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilPrograma de Pós-Graduação em Estudos LiteráriosUFMGAna Carina Utsch Terrahttp://lattes.cnpq.br/9815468658083450Márcia Maria Valle ArbexSônia Maria de Melo QueirozTamiris Lalesca da Rocha2021-04-05T20:43:05Z2021-04-05T20:43:05Z2020-08-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/35547porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-04-05T20:43:05Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/35547Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-04-05T20:43:05Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard |
title |
Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard |
spellingShingle |
Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard Tamiris Lalesca da Rocha Cinema Edição Intermidialidade Godard Histoires du cinema Godard, Jean-Luc, 1930- Histoire(s) du cinema – Crítica e interpretação Cinema e Literatura Editores e edição |
title_short |
Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard |
title_full |
Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard |
title_fullStr |
Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard |
title_full_unstemmed |
Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard |
title_sort |
Literatura(s), Livros(s) e cinemas(s): uma leitura intermidiática de Histoires(s) du Cinéma, de Jean-Luc Godard |
author |
Tamiris Lalesca da Rocha |
author_facet |
Tamiris Lalesca da Rocha |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ana Carina Utsch Terra http://lattes.cnpq.br/9815468658083450 Márcia Maria Valle Arbex Sônia Maria de Melo Queiroz |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tamiris Lalesca da Rocha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema Edição Intermidialidade Godard Histoires du cinema Godard, Jean-Luc, 1930- Histoire(s) du cinema – Crítica e interpretação Cinema e Literatura Editores e edição |
topic |
Cinema Edição Intermidialidade Godard Histoires du cinema Godard, Jean-Luc, 1930- Histoire(s) du cinema – Crítica e interpretação Cinema e Literatura Editores e edição |
description |
This dissertation aims at analysing the series Histoire(s) du cinéma (1988-1998), written by Jean-Luc Godard, and its relation with his book of the same title, which was published by Gallimard, in 1998. Besides considering certain issues on its transition from the cinema to the book, this paper also presents a study on how the book and the literature are shown in the series. The interest in literature, edition, cinema and intermedial studies, motivated the choice of such multiple masterpiece which starts from literature to establish in the cinema and then, become a book. The importance of this research is then, based on the relevance of the intrinsic dialogue between the different fields of its artistic, literary, editorial and theorical production, which focus, mainly, on the work of one of the most important cinema’s name, with all the ramifications which revolutionized the way of thinking and making cinema. Therefore, it originally contributes to the intermediality, considering that great part of the studies which relate literature and cinema consider these dialogues but, under the perspective of making the book into a film, and not the film into a book. Moreover, it explores the book´s representation in the cinema, discussing ideas about materiality in the context of Literary and Editorial Studies. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-25 2021-04-05T20:43:05Z 2021-04-05T20:43:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/35547 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/35547 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829921439252480 |