Apresentação - História da educação do corpo: pesquisas para uma noção em construção
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.1590/0104-4060.80259 http://hdl.handle.net/1843/59317 https://orcid.org/0000-0001-9789-6488 https:// orcid.org/0000-0002-3371-0282 |
Resumo: | Since the 1980s, the body is being consolidated as an object of study in humanities, including history, especially among those adept at cultural history. The debates generated by the so-called “corporeal turn” echoed powerfully in areas like the history of education and the history of physical education, sports, and amusements. This scholarship has focused on issues like the different practices and prescriptions developed in modern Western societies to educate the body. The notion of education of the body has been used by numerous scholarship programs, allowing new interrogations over various research objects, such as handbooks on gymnastics and sports, handbooks on painting, curricula of teacher training programs, or even outdoor games and amusements. This introductory text briefly discusses this incorporation of the body as an object of study in the history of education, sports, and amusements, indicating its consolidation process and potentials for these areas. |
id |
UFMG_47480d04b27e4f204f296405fe73eb0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/59317 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Apresentação - História da educação do corpo: pesquisas para uma noção em construçãoPresentation – History of the education of the body: research for a developing notionHistóriaCorpoEducaçãoEducaçãoCorpoHistóriaSince the 1980s, the body is being consolidated as an object of study in humanities, including history, especially among those adept at cultural history. The debates generated by the so-called “corporeal turn” echoed powerfully in areas like the history of education and the history of physical education, sports, and amusements. This scholarship has focused on issues like the different practices and prescriptions developed in modern Western societies to educate the body. The notion of education of the body has been used by numerous scholarship programs, allowing new interrogations over various research objects, such as handbooks on gymnastics and sports, handbooks on painting, curricula of teacher training programs, or even outdoor games and amusements. This introductory text briefly discusses this incorporation of the body as an object of study in the history of education, sports, and amusements, indicating its consolidation process and potentials for these areas.Desde os anos 1980, o corpo vem se consolidando como um objeto de estudo das ciências humanas, inclusive da história, entre os adeptos da história cultural. As discussões geradas pelo chamado “giro corporal” ecoaram especialmente em áreas como a história da educação e história da educação física, do esporte e dos divertimentos, que direcionaram suas atenções para questões sobre como diferentes práticas e prescrições se desenvolveram, na sociedade ocidental moderna, com a finalidade de educar o corpo. A noção de educação do corpo, mobilizada em diferentes investigações, tem permitido novas interrogações sobre os mais diversos objetos de pesquisa, como manuais de ginástica e esporte, manuais de pintura, currículos de formação docente, ou mesmo os jogos e divertimentos ao ar livre. Neste texto introdutório, discutimos brevemente esta incorporação do corpo como objeto de estudos da história da educação, do esporte e dos divertimentos, indicando seu processo de consolidação e potencialidades para estes campos.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOUFMG2023-10-09T22:51:04Z2023-10-09T22:51:04Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.1590/0104-4060.802591984-0411http://hdl.handle.net/1843/59317https://orcid.org/0000-0001-9789-6488https:// orcid.org/0000-0002-3371-0282porEducar em RevistaEvelise Amgarten QuitzauAndrea Morenoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-09T22:51:04Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/59317Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-09T22:51:04Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Apresentação - História da educação do corpo: pesquisas para uma noção em construção Presentation – History of the education of the body: research for a developing notion |
title |
Apresentação - História da educação do corpo: pesquisas para uma noção em construção |
spellingShingle |
Apresentação - História da educação do corpo: pesquisas para uma noção em construção Evelise Amgarten Quitzau História Corpo Educação Educação Corpo História |
title_short |
Apresentação - História da educação do corpo: pesquisas para uma noção em construção |
title_full |
Apresentação - História da educação do corpo: pesquisas para uma noção em construção |
title_fullStr |
Apresentação - História da educação do corpo: pesquisas para uma noção em construção |
title_full_unstemmed |
Apresentação - História da educação do corpo: pesquisas para uma noção em construção |
title_sort |
Apresentação - História da educação do corpo: pesquisas para uma noção em construção |
author |
Evelise Amgarten Quitzau |
author_facet |
Evelise Amgarten Quitzau Andrea Moreno |
author_role |
author |
author2 |
Andrea Moreno |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Evelise Amgarten Quitzau Andrea Moreno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História Corpo Educação Educação Corpo História |
topic |
História Corpo Educação Educação Corpo História |
description |
Since the 1980s, the body is being consolidated as an object of study in humanities, including history, especially among those adept at cultural history. The debates generated by the so-called “corporeal turn” echoed powerfully in areas like the history of education and the history of physical education, sports, and amusements. This scholarship has focused on issues like the different practices and prescriptions developed in modern Western societies to educate the body. The notion of education of the body has been used by numerous scholarship programs, allowing new interrogations over various research objects, such as handbooks on gymnastics and sports, handbooks on painting, curricula of teacher training programs, or even outdoor games and amusements. This introductory text briefly discusses this incorporation of the body as an object of study in the history of education, sports, and amusements, indicating its consolidation process and potentials for these areas. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2023-10-09T22:51:04Z 2023-10-09T22:51:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.1590/0104-4060.80259 1984-0411 http://hdl.handle.net/1843/59317 https://orcid.org/0000-0001-9789-6488 https:// orcid.org/0000-0002-3371-0282 |
url |
https://doi.org/10.1590/0104-4060.80259 http://hdl.handle.net/1843/59317 https://orcid.org/0000-0001-9789-6488 https:// orcid.org/0000-0002-3371-0282 |
identifier_str_mv |
1984-0411 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educar em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829787847524352 |