Análise da formação do bibliotecário da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG em inteligência competitiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bruno Pereira Pinto
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9TCD22
Resumo: Professions evolve over time. Each day has become essential for information professionals seeking a consistent and specific skills and to generate new solutions that will meet the needs and expectations emerging from impacts caused by globalization market knowledge training. In this sense, the objective of this study aims to study the formation of librarian in Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG and verify whether the training offered enables the professional expertise of librarians in the information area of Competitive Intelligence - CI in organizations. The documentary and bibliographical research focused on analysis of curriculum course offered by Librarianship UFMG based on preset parameters for theoretical studies by the area of CI was performed. The results of analysis made by the study show that the professional librarian receives information from course librarianship and knowledge of disciplines related to the conduct of CI activities that require the knowledge of techniques and methods for information processing activities. The study thus seeks to foster research in the subject of IC and indicate new strategy of action for professional librarian
id UFMG_bc048a405725ce300f1ae967c25c291c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/VRNS-9TCD22
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Análise da formação do bibliotecário da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG em inteligência competitivaProfissional da InformaçãoInteligência CompetitivaBiblioteconomiaCiência da InformaçãoBibliotecárioBibliotecarios  Formação profissional  Biblioteconomia  Ensino  Inteligência competitiva (Administração)  Professions evolve over time. Each day has become essential for information professionals seeking a consistent and specific skills and to generate new solutions that will meet the needs and expectations emerging from impacts caused by globalization market knowledge training. In this sense, the objective of this study aims to study the formation of librarian in Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG and verify whether the training offered enables the professional expertise of librarians in the information area of Competitive Intelligence - CI in organizations. The documentary and bibliographical research focused on analysis of curriculum course offered by Librarianship UFMG based on preset parameters for theoretical studies by the area of CI was performed. The results of analysis made by the study show that the professional librarian receives information from course librarianship and knowledge of disciplines related to the conduct of CI activities that require the knowledge of techniques and methods for information processing activities. The study thus seeks to foster research in the subject of IC and indicate new strategy of action for professional librarianAs profissões evoluem com o passar do tempo. A cada dia tem se tornado primordial para os profissionais da informação buscar uma formação consistente e de habilidades e conhecimentos específicos para a geração de novas soluções que venham atender às necessidades e expectativas que emergem dos impactos causados pela globalização no mercado. Nesse sentido, este trabalho tem como objetivo estudar a formação do bibliotecário da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG e verificar se a formação oferecida possibilita a atuação do profissional da informação bibliotecário na área de Inteligência Competitiva (IC), em organizações. Para tanto, foi realizada uma pesquisa bibliográfica e documental com foco na análise da grade curricular do curso de Biblioteconomia oferecido pela UFMG, com base nos parâmetros pré-estabelecidos por estudos realizados por teóricos da área de IC. Os resultados da análise feita pelo estudo mostram que o profissional da informação bibliotecário recebe por parte do curso de biblioteconomia, e de suas disciplinas, o conhecimento para realizar as atividades relacionadas à IC, que exigem o conhecimento de técnicas e métodos para o tratamento da informação. O estudo, dessa forma, busca fomentar a pesquisa na temática de IC e indicar novos caminhos de atuação para o profissional da informação bibliotecário.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGMonica Erichsen NassifTerezinha de Fatima Carvalho de SouzaBruno Pereira Pinto2019-08-11T23:49:52Z2019-08-11T23:49:52Z2014-11-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/VRNS-9TCD22info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T09:22:48Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/VRNS-9TCD22Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T09:22:48Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise da formação do bibliotecário da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG em inteligência competitiva
title Análise da formação do bibliotecário da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG em inteligência competitiva
spellingShingle Análise da formação do bibliotecário da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG em inteligência competitiva
Bruno Pereira Pinto
Profissional da Informação
Inteligência Competitiva
Biblioteconomia
Ciência da Informação
Bibliotecário
Bibliotecarios  Formação profissional  
Biblioteconomia  Ensino  
Inteligência competitiva (Administração)  
title_short Análise da formação do bibliotecário da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG em inteligência competitiva
title_full Análise da formação do bibliotecário da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG em inteligência competitiva
title_fullStr Análise da formação do bibliotecário da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG em inteligência competitiva
title_full_unstemmed Análise da formação do bibliotecário da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG em inteligência competitiva
title_sort Análise da formação do bibliotecário da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG em inteligência competitiva
author Bruno Pereira Pinto
author_facet Bruno Pereira Pinto
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Monica Erichsen Nassif
Terezinha de Fatima Carvalho de Souza
dc.contributor.author.fl_str_mv Bruno Pereira Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Profissional da Informação
Inteligência Competitiva
Biblioteconomia
Ciência da Informação
Bibliotecário
Bibliotecarios  Formação profissional  
Biblioteconomia  Ensino  
Inteligência competitiva (Administração)  
topic Profissional da Informação
Inteligência Competitiva
Biblioteconomia
Ciência da Informação
Bibliotecário
Bibliotecarios  Formação profissional  
Biblioteconomia  Ensino  
Inteligência competitiva (Administração)  
description Professions evolve over time. Each day has become essential for information professionals seeking a consistent and specific skills and to generate new solutions that will meet the needs and expectations emerging from impacts caused by globalization market knowledge training. In this sense, the objective of this study aims to study the formation of librarian in Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG and verify whether the training offered enables the professional expertise of librarians in the information area of Competitive Intelligence - CI in organizations. The documentary and bibliographical research focused on analysis of curriculum course offered by Librarianship UFMG based on preset parameters for theoretical studies by the area of CI was performed. The results of analysis made by the study show that the professional librarian receives information from course librarianship and knowledge of disciplines related to the conduct of CI activities that require the knowledge of techniques and methods for information processing activities. The study thus seeks to foster research in the subject of IC and indicate new strategy of action for professional librarian
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-17
2019-08-11T23:49:52Z
2019-08-11T23:49:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9TCD22
url http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9TCD22
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829746332303360