Transferência de renda e educação: uma análise longitudinal de impacto do Programa Bolsa Família em 2005-2009
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A2UJFQ |
Resumo: | This work has the main objective of analyzing the impact of Bolsa Família Program on school attendance and flow, latter measured by the promotion, repetition and evasion. The analysis focuses on measuring the effects of the program in two main dimensions: i) receipt effect, for families who became beneficiaries of the program in the last four years and; ii) lasting effect, for families who have been receiving the benefit for more than four years. The data used is from the Bolsa Família Program Evaluation, developed by the Ministry of Social Development, which is a longitudinal research that collected information from beneficiary and non-beneficiary families in similar situations in 2005 and 2009. The methodology adopted consists in the association between the methods of Propensity Score Matching (PSM) and Regressions with Fixed Effects, in order to estimate the average treatment effect on the treated (ATT) by difference in differences. The results point to positive effects of the Program on the recently included families, especially regarding the increased children school attendance. Staying in the Program, in turn, favored the increase of school promotion in all income groups and the reduction of repetition for children of families in extreme poverty. |
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Transferência de renda e educação: uma análise longitudinal de impacto do Programa Bolsa Família em 2005-2009Programa de transferência condicionada de rendaEducaçãoPobrezaPrograma Bolsa FamíliaPobreza BrasilPrograma Bolsa Família (Brasil)ducaçãoThis work has the main objective of analyzing the impact of Bolsa Família Program on school attendance and flow, latter measured by the promotion, repetition and evasion. The analysis focuses on measuring the effects of the program in two main dimensions: i) receipt effect, for families who became beneficiaries of the program in the last four years and; ii) lasting effect, for families who have been receiving the benefit for more than four years. The data used is from the Bolsa Família Program Evaluation, developed by the Ministry of Social Development, which is a longitudinal research that collected information from beneficiary and non-beneficiary families in similar situations in 2005 and 2009. The methodology adopted consists in the association between the methods of Propensity Score Matching (PSM) and Regressions with Fixed Effects, in order to estimate the average treatment effect on the treated (ATT) by difference in differences. The results point to positive effects of the Program on the recently included families, especially regarding the increased children school attendance. Staying in the Program, in turn, favored the increase of school promotion in all income groups and the reduction of repetition for children of families in extreme poverty.Este trabalho tem o objetivo principal de analisar o impacto do Programa Bolsa Família sobre a frequência e fluxo escolares, este último medido por meio da promoção, repetência e evasão. A análise proposta se concentra na mensuração dos efeitos do programa em duas dimensões principais i) efeito recebimento, para famílias que passaram a ser beneficiárias do Programa há menos de quatro anos e ii) efeito duração, para famílias que permaneceram recebendo o benefício por mais de quatro anos. Foram utilizados dados da Avaliação do Programa Bolsa Família (AIBF) do Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome (MDS), pesquisa longitudinal que coletou informações de famílias beneficiárias e não beneficiárias em situação semelhante em 2005 e 2009. A metodologia empregada consiste na associação entre os métodos de Propensity Score Matching (PSM) e Regressões com Efeitos Fixos, a fim de estimar o efeito do tratamento no tratado (ATT) por meio da Diferença em Diferenças. Os resultados apontam para efeitos positivos do Programa sobre as famílias recém-inseridas, principalmente no que se refere ao aumento da frequência escolar das crianças. A permanência no Programa, por sua vez, favoreceu o aumento da promoção escolar em todos os cortes de renda e a redução da repetência, para crianças de famílias em situação de pobreza extrema.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGEduardo Luiz Goncalves Rios NetoErnesto Friedrich de Lima AmaralAna Maria Hermeto Camilo de OliveiraCassio Maldonado TurraVinicius do Prado Monteiro2019-08-11T00:54:32Z2019-08-11T00:54:32Z2014-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A2UJFQinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T11:12:28Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/BUBD-A2UJFQRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T11:12:28Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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