THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10705 |
Resumo: | The School as a social space for the normalization and discipline of bodies, has mechanisms that promote regulation of practices, that are centered on expression control. The aim of this article was to analyze the manifestations of the ludic body at the school context, therefore, identify strategies of regulations that pervades and constitutes the school culture, in the broad sense of people’s management, then observing the students’ way of acting, of thinking and of expressing themselves. We conducted a qualitative research and a field’s narrative journaling of a 1st year class of a Full Time School in Campinas/SP. We identified that several control mechanisms are used in the school context, however, it also reveals itself as a space of resistance and transgression of rules and norms by children. One of the ways commonly observed is through ludic. The ludic body constitutes a possibility of transgression to the school culture. |
id |
UFMS-4_b954ab6809bed7b5f7b95a0f4dd6ec78 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/10705 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOLEL CUERPO LÚDICO COMO POSIBILIDAD DE TRANSGRESIÓN EN LA ESCUELAO CORPO LÚDICO COMO POSSIBILIDADE DE TRANSGRESSÃO NA ESCOLACorpoLúdicoEscolaTransgressãoBodyLudicSchoolTransgressionCuerpoLúdicoEscuelaTransgresiónThe School as a social space for the normalization and discipline of bodies, has mechanisms that promote regulation of practices, that are centered on expression control. The aim of this article was to analyze the manifestations of the ludic body at the school context, therefore, identify strategies of regulations that pervades and constitutes the school culture, in the broad sense of people’s management, then observing the students’ way of acting, of thinking and of expressing themselves. We conducted a qualitative research and a field’s narrative journaling of a 1st year class of a Full Time School in Campinas/SP. We identified that several control mechanisms are used in the school context, however, it also reveals itself as a space of resistance and transgression of rules and norms by children. One of the ways commonly observed is through ludic. The ludic body constitutes a possibility of transgression to the school culture.La escuela es un espacio social que regula y disciplina a los cuerpos, y cuenta con mecanismos que promueven la regulación de las prácticas, dirigidas a controlar las expresiones. El propósito de este artículo fue analizar las manifestaciones del cuerpo lúdico en la escuela y identificar estrategias de regulación que permeen y constituyen la cultura escolar, en el sentido de controlar cuerpos, formas de actuar, pensar y expresar-se. Realizamos una investigación cualitativa, con observaciones y registros en el diario de campo de una clase de 1er grado de una Escuela de Tiempo Integral en Campinas/SP. Identificamos que se utilizan varios mecanismos de control en el contexto escolar, sin embargo, la escuela también se revela como un espacio de resistencia y transgresión de las reglas y normas por parte de los niños. El cuerpo lúdico constituye una posibilidad de transgresión de la cultura escolar.A escola é um espaço social de normatização e disciplinamento de corpos e possui mecanismos que promovem regulação de práticas, voltadas ao controle das expressões. O objetivo do estudo é interpretar manifestações do corpo lúdico no contexto escolar, assim como identificar estratégias de regulação que permeiam e constituem a cultura escolar, no sentido de controle dos corpos, dos modos de agir, pensar e expressar-se. Realizamos uma pesquisa qualitativa interpretativa, com observações de uma turma de 1º ano de uma Escola de Tempo Integral em Campinas/SP e registro narrativo em diário de campo. Identificamos que diversos mecanismos de controle são utilizados no contexto escolar, que se revela, igualmente, como espaço de resistência e transgressão das regras e normas pelas crianças. Uma das formas comumente observadas é por meio do lúdico. O corpo lúdico constitui-se como possibilidade de transgressão quanto às imposições presentes na cultura escolar.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2020-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10705Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº2, mai./ago., 2020; 144-1562178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10705/7414Copyright (c) 2020 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessSpolaor, Gabriel da CostaGrillo, Rogério de MeloProdócimo, Elaine2020-07-23T08:48:38Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/10705Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2020-07-23T08:48:38Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL EL CUERPO LÚDICO COMO POSIBILIDAD DE TRANSGRESIÓN EN LA ESCUELA O CORPO LÚDICO COMO POSSIBILIDADE DE TRANSGRESSÃO NA ESCOLA |
title |
THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL |
spellingShingle |
THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL Spolaor, Gabriel da Costa Corpo Lúdico Escola Transgressão Body Ludic School Transgression Cuerpo Lúdico Escuela Transgresión |
title_short |
THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL |
title_full |
THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL |
title_fullStr |
THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL |
title_full_unstemmed |
THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL |
title_sort |
THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL |
author |
Spolaor, Gabriel da Costa |
author_facet |
Spolaor, Gabriel da Costa Grillo, Rogério de Melo Prodócimo, Elaine |
author_role |
author |
author2 |
Grillo, Rogério de Melo Prodócimo, Elaine |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Spolaor, Gabriel da Costa Grillo, Rogério de Melo Prodócimo, Elaine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corpo Lúdico Escola Transgressão Body Ludic School Transgression Cuerpo Lúdico Escuela Transgresión |
topic |
Corpo Lúdico Escola Transgressão Body Ludic School Transgression Cuerpo Lúdico Escuela Transgresión |
description |
The School as a social space for the normalization and discipline of bodies, has mechanisms that promote regulation of practices, that are centered on expression control. The aim of this article was to analyze the manifestations of the ludic body at the school context, therefore, identify strategies of regulations that pervades and constitutes the school culture, in the broad sense of people’s management, then observing the students’ way of acting, of thinking and of expressing themselves. We conducted a qualitative research and a field’s narrative journaling of a 1st year class of a Full Time School in Campinas/SP. We identified that several control mechanisms are used in the school context, however, it also reveals itself as a space of resistance and transgression of rules and norms by children. One of the ways commonly observed is through ludic. The ludic body constitutes a possibility of transgression to the school culture. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10705 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10705 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10705/7414 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Corpoconsciência info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Corpoconsciência |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº2, mai./ago., 2020; 144-156 2178-5945 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325460689485824 |