THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Spolaor, Gabriel da Costa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Grillo, Rogério de Melo, Prodócimo, Elaine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10705
Resumo: The School as a social space for the normalization and discipline of bodies, has mechanisms that promote regulation of practices, that are centered on expression control. The aim of this article was to analyze the manifestations of the ludic body at the school context, therefore, identify strategies of regulations that pervades and constitutes the school culture, in the broad sense of people’s management, then observing the students’ way of acting, of thinking and of expressing themselves. We conducted a qualitative research and a field’s narrative journaling of a 1st year class of a Full Time School in Campinas/SP. We identified that several control mechanisms are used in the school context, however, it also reveals itself as a space of resistance and transgression of rules and norms by children. One of the ways commonly observed is through ludic. The ludic body constitutes a possibility of transgression to the school culture.
id UFMS-4_b954ab6809bed7b5f7b95a0f4dd6ec78
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/10705
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOLEL CUERPO LÚDICO COMO POSIBILIDAD DE TRANSGRESIÓN EN LA ESCUELAO CORPO LÚDICO COMO POSSIBILIDADE DE TRANSGRESSÃO NA ESCOLACorpoLúdicoEscolaTransgressãoBodyLudicSchoolTransgressionCuerpoLúdicoEscuelaTransgresiónThe School as a social space for the normalization and discipline of bodies, has mechanisms that promote regulation of practices, that are centered on expression control. The aim of this article was to analyze the manifestations of the ludic body at the school context, therefore, identify strategies of regulations that pervades and constitutes the school culture, in the broad sense of people’s management, then observing the students’ way of acting, of thinking and of expressing themselves. We conducted a qualitative research and a field’s narrative journaling of a 1st year class of a Full Time School in Campinas/SP. We identified that several control mechanisms are used in the school context, however, it also reveals itself as a space of resistance and transgression of rules and norms by children. One of the ways commonly observed is through ludic. The ludic body constitutes a possibility of transgression to the school culture.La escuela es un espacio social que regula y disciplina a los cuerpos, y cuenta con mecanismos que promueven la regulación de las prácticas, dirigidas a controlar las expresiones. El propósito de este artículo fue analizar las manifestaciones del cuerpo lúdico en la escuela y identificar estrategias de regulación que permeen y constituyen la cultura escolar, en el sentido de controlar cuerpos, formas de actuar, pensar y expresar-se. Realizamos una investigación cualitativa, con observaciones y registros en el diario de campo de una clase de 1er grado de una Escuela de Tiempo Integral en Campinas/SP. Identificamos que se utilizan varios mecanismos de control en el contexto escolar, sin embargo, la escuela también se revela como un espacio de resistencia y transgresión de las reglas y normas por parte de los niños. El cuerpo lúdico constituye una posibilidad de transgresión de la cultura escolar.A escola é um espaço social de normatização e disciplinamento de corpos e possui mecanismos que promovem regulação de práticas, voltadas ao controle das expressões. O objetivo do estudo é interpretar manifestações do corpo lúdico no contexto escolar, assim como identificar estratégias de regulação que permeiam e constituem a cultura escolar, no sentido de controle dos corpos, dos modos de agir, pensar e expressar-se. Realizamos uma pesquisa qualitativa interpretativa, com observações de uma turma de 1º ano de uma Escola de Tempo Integral em Campinas/SP e registro narrativo em diário de campo. Identificamos que diversos mecanismos de controle são utilizados no contexto escolar, que se revela, igualmente, como espaço de resistência e transgressão das regras e normas pelas crianças. Uma das formas comumente observadas é por meio do lúdico. O corpo lúdico constitui-se como possibilidade de transgressão quanto às imposições presentes na cultura escolar.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2020-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10705Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº2, mai./ago., 2020; 144-1562178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10705/7414Copyright (c) 2020 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessSpolaor, Gabriel da CostaGrillo, Rogério de MeloProdócimo, Elaine2020-07-23T08:48:38Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/10705Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2020-07-23T08:48:38Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL
EL CUERPO LÚDICO COMO POSIBILIDAD DE TRANSGRESIÓN EN LA ESCUELA
O CORPO LÚDICO COMO POSSIBILIDADE DE TRANSGRESSÃO NA ESCOLA
title THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL
spellingShingle THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL
Spolaor, Gabriel da Costa
Corpo
Lúdico
Escola
Transgressão
Body
Ludic
School
Transgression
Cuerpo
Lúdico
Escuela
Transgresión
title_short THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL
title_full THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL
title_fullStr THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL
title_full_unstemmed THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL
title_sort THE LUDIC BODY AS A POSSIBILITY OF TRANSGRESSION IN SCHOOL
author Spolaor, Gabriel da Costa
author_facet Spolaor, Gabriel da Costa
Grillo, Rogério de Melo
Prodócimo, Elaine
author_role author
author2 Grillo, Rogério de Melo
Prodócimo, Elaine
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Spolaor, Gabriel da Costa
Grillo, Rogério de Melo
Prodócimo, Elaine
dc.subject.por.fl_str_mv Corpo
Lúdico
Escola
Transgressão
Body
Ludic
School
Transgression
Cuerpo
Lúdico
Escuela
Transgresión
topic Corpo
Lúdico
Escola
Transgressão
Body
Ludic
School
Transgression
Cuerpo
Lúdico
Escuela
Transgresión
description The School as a social space for the normalization and discipline of bodies, has mechanisms that promote regulation of practices, that are centered on expression control. The aim of this article was to analyze the manifestations of the ludic body at the school context, therefore, identify strategies of regulations that pervades and constitutes the school culture, in the broad sense of people’s management, then observing the students’ way of acting, of thinking and of expressing themselves. We conducted a qualitative research and a field’s narrative journaling of a 1st year class of a Full Time School in Campinas/SP. We identified that several control mechanisms are used in the school context, however, it also reveals itself as a space of resistance and transgression of rules and norms by children. One of the ways commonly observed is through ludic. The ludic body constitutes a possibility of transgression to the school culture.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10705
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10705
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10705/7414
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº2, mai./ago., 2020; 144-156
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325460689485824