PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8627 |
Resumo: | The Physical Education in Infantile Education is in charge of making possible, for little children, to live and experiment different corporal practices. The study proposes to identify if children, matriculated in eight public institutions of Early Childhood Education on a city in the interior of Mato Grosso, are having access to pedagogical practices focused on the contents of Physical Education. To obtain the data, teachers/ educators (n=102) answered a questionnaire with closed questions and multiple choice. It was verified that the contents of Physical Education in the didactic projects are still incipient. Teachers recognize the existence of different spaces in the institution, but prioritize the use of classrooms, playground and/ or courtyard. The periods reserved to corporal activities are reduced, results that mainly affect the two-year classes. We conclude that there is a distance between what is proposed as a right to the children and what is actually accomplished in the analyzed institutions. |
id |
UFMS-4_dd65291f529ef77c0f3bc465da32c6d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/8627 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTSEDUCACIÓN FÍSICA EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: TIEMPOS, ESPACIOS Y LOS DERECHOS DE LOS NIÑOSEDUCAÇÃO FÍSICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: TEMPOS, ESPAÇOS E OS DIREITOS DA CRIANÇAChildPhysical EducationEarly Childhood EducationNiñoEducación FísicaEducación InfantilCriançaEducação FísicaEducação Infantil.The Physical Education in Infantile Education is in charge of making possible, for little children, to live and experiment different corporal practices. The study proposes to identify if children, matriculated in eight public institutions of Early Childhood Education on a city in the interior of Mato Grosso, are having access to pedagogical practices focused on the contents of Physical Education. To obtain the data, teachers/ educators (n=102) answered a questionnaire with closed questions and multiple choice. It was verified that the contents of Physical Education in the didactic projects are still incipient. Teachers recognize the existence of different spaces in the institution, but prioritize the use of classrooms, playground and/ or courtyard. The periods reserved to corporal activities are reduced, results that mainly affect the two-year classes. We conclude that there is a distance between what is proposed as a right to the children and what is actually accomplished in the analyzed institutions.La Educación Física en la Educación Infantil cuida para que los niños puedan vivir y experimentar con diferentes prácticas corporales. El estúdio propone identificar si los niños inscritos en ocho instituciones públicas de Educación Infantil de un município del interior de Mato Grosso, están teniendo el acceso a las prácticas pedagógicas voltadas para los contenidos de la Educación Física. Para obtención de los datos, los profesores/ as pedagogos/ as (n=102) contestaran cuestionario con las cuestiones cerradas y de opción múltiple. Se verifico que los contenidos de Educación Física en los proyectos didácticos son aún incipientes. Los profesores/ as reconocen la existencia de los diferentes espacios en la instituición, sin embargo priorizan a utilización de las clases de aula, parque y/ o pátio. Los tiempos destinados a las actividades corporales sistematizadas son reducidos, resultados que afectan principalmente en las clases de dos años. Concluímos que hay un distanciamento en como um lo que se propone como un derecho a los niños y lo que realmente se hacen en las instituiciones analizadas.A Educação Física na Educação Infantil encarrega-se de possibilitar às crianças pequenas, a vivência e experimentação de diferentes práticas corporais. O estudo propõe-se a identificar se as crianças, matriculadas em oito instituições públicas de Educação Infantil de um munícipio do interior de Mato Grosso, estão tendo acesso a práticas pedagógicas voltadas para os conteúdos da Educação Física. Para obtenção dos dados, professores/ as pedagogos/ as (n=102) responderam questionário com questões fechadas e de múltipla escolha. Constatou-se que os conteúdos da Educação Física nos projetos didáticos ainda são incipientes. Os/ As professores/ as reconhecem a existência de diferentes espaços na instituição, contudo priorizam a utilização das salas de aula, parque e/ ou pátio. Os tempos destinados às atividades corporais sistematizadas são reduzidos, resultados que incidem principalmente nas turmas de dois anos. Concluímos que há um distanciamento entre o que é proposto enquanto direito às crianças e o que de fato é efetivado nas instituições analisadas.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2019-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8627Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 23, nº2, mai./ago., 2019; 96-1082178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8627/6106Copyright (c) 2019 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessBorre, Leila MairaReverdito, Riller Silva2019-08-14T08:40:29Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/8627Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2019-08-14T08:40:29Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS EDUCACIÓN FÍSICA EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: TIEMPOS, ESPACIOS Y LOS DERECHOS DE LOS NIÑOS EDUCAÇÃO FÍSICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: TEMPOS, ESPAÇOS E OS DIREITOS DA CRIANÇA |
title |
PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS |
spellingShingle |
PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS Borre, Leila Maira Child Physical Education Early Childhood Education Niño Educación Física Educación Infantil Criança Educação Física Educação Infantil. |
title_short |
PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS |
title_full |
PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS |
title_fullStr |
PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS |
title_full_unstemmed |
PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS |
title_sort |
PHYSICAL EDUCATION IN INFANTALE EDUCATION: TIMING, SPACES AND CHILD RIGHTS |
author |
Borre, Leila Maira |
author_facet |
Borre, Leila Maira Reverdito, Riller Silva |
author_role |
author |
author2 |
Reverdito, Riller Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borre, Leila Maira Reverdito, Riller Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Child Physical Education Early Childhood Education Niño Educación Física Educación Infantil Criança Educação Física Educação Infantil. |
topic |
Child Physical Education Early Childhood Education Niño Educación Física Educación Infantil Criança Educação Física Educação Infantil. |
description |
The Physical Education in Infantile Education is in charge of making possible, for little children, to live and experiment different corporal practices. The study proposes to identify if children, matriculated in eight public institutions of Early Childhood Education on a city in the interior of Mato Grosso, are having access to pedagogical practices focused on the contents of Physical Education. To obtain the data, teachers/ educators (n=102) answered a questionnaire with closed questions and multiple choice. It was verified that the contents of Physical Education in the didactic projects are still incipient. Teachers recognize the existence of different spaces in the institution, but prioritize the use of classrooms, playground and/ or courtyard. The periods reserved to corporal activities are reduced, results that mainly affect the two-year classes. We conclude that there is a distance between what is proposed as a right to the children and what is actually accomplished in the analyzed institutions. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8627 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8627 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8627/6106 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Corpoconsciência info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Corpoconsciência |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 23, nº2, mai./ago., 2019; 96-108 2178-5945 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325460080263168 |