POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/12717 |
Resumo: | This article aims to analyze the disciplines that make up the curriculum of Physical Education Degree courses at Federal Universities in the southern region of Brazil, verifying how the possibilities of discussion on inclusion/exclusion processes are presented, in documentary terms. Based on a broad concept of inclusion / exclusion, we mapped these courses in order to highlight how disability, race / ethnicity, gender, age group, sexuality, social classes appear in the documents that guide the disciplines. Thus, it was possible to list 3 categories: disability; gender and diferences. In this article we will present you the last two. With that, we found some evident possibilities of discussion, contemplating inclusion and differences. |
id |
UFMS-4_e2abdeecb9b889ecf480941e7e4cff94 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12717 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS POSIBILIDADES DE DISCUSIÓN SOBRE LOS PROCESOS DE INCLUSIÓN/EXCLUSIÓN: LAS UNIVERSIDADES FEDERALES DE LA REGIÓN EN FOCO POSSIBILIDADES DE DISCUSSÃO SOBRE OS PROCESSOS DE INCLUSÃO/EXCLUSÃO: AS UNIVERSIDADES FEDERAIS DA REGIÃO SUL EM FOCOInclusionTeacher EducationPhysical EducationInclusiónFormación del ProfesoradoEducación FísicaInclusãoFormação DocenteEducação FísicaThis article aims to analyze the disciplines that make up the curriculum of Physical Education Degree courses at Federal Universities in the southern region of Brazil, verifying how the possibilities of discussion on inclusion/exclusion processes are presented, in documentary terms. Based on a broad concept of inclusion / exclusion, we mapped these courses in order to highlight how disability, race / ethnicity, gender, age group, sexuality, social classes appear in the documents that guide the disciplines. Thus, it was possible to list 3 categories: disability; gender and diferences. In this article we will present you the last two. With that, we found some evident possibilities of discussion, contemplating inclusion and differences.Este artículo tiene como objetivo analizar las disciplinas que componen el plan de estudios de los cursos de Grado de Educación Física en las Universidades Federales en la región sur de Brasil, verificando cómo se presentan las posibilidades de discusión sobre los procesos de inclusión / exclusión, de acuerdo con la documentación. Basado en un concepto amplio de inclusión / exclusión, mapeamos estos cursos para resaltar cómo los problemas como discapacidad, raza / etnia, género, edad, sexualidad, clases sociales se presentan en los documentos que rigen las disciplinas. Según los datos encontrados, fue posible enumerar 3 categorías, a saber, discapacidad; género y diferencias. En este artículo presentaremos las discusiones de los 2 últimos. Con eso, notamos algunas posibilidades evidentes de discusión contemplando la inclusión y las diferencias.Este artigo objetiva analisar as disciplinas que compõem o currículo dos cursos de Licenciatura em Educação Física nas Universidades Federais da região sul do Brasil, verificando como se apresentam as possibilidades de discussão sobre os processos de inclusão/exclusão, em termos documentais. Apoiando-nos num conceito amplo de inclusão/exclusão, realizamos um mapeamento nesses cursos a fim de destacar como questões como deficiência, raça/etnia, gênero, faixa etária, sexualidade, classes sociais se apresentam nos documentos que regem as disciplinas. De acordo com os dados encontrados, foi possível elencar 3 categorias, sendo elas deficiência; gênero e diferenças. Neste artigo apresentaremos as discussões das 2 últimas. Com isso, constatamos algumas evidentes possibilidades de discussão contemplando inclusão e diferenças.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2021-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1271710.51283/rc.v25i3.12717Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 3, set./ dez., 2021; 71-832178-594510.51283/rc.v25i3reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/12717/8499Copyright (c) 2021 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessMendes, BeatrizGomes, RobertaFonseca, Michele Pereira de Souza da2021-12-07T17:03:44Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12717Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2021-12-07T17:03:44Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS POSIBILIDADES DE DISCUSIÓN SOBRE LOS PROCESOS DE INCLUSIÓN/EXCLUSIÓN: LAS UNIVERSIDADES FEDERALES DE LA REGIÓN EN FOCO POSSIBILIDADES DE DISCUSSÃO SOBRE OS PROCESSOS DE INCLUSÃO/EXCLUSÃO: AS UNIVERSIDADES FEDERAIS DA REGIÃO SUL EM FOCO |
title |
POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS |
spellingShingle |
POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS Mendes, Beatriz Inclusion Teacher Education Physical Education Inclusión Formación del Profesorado Educación Física Inclusão Formação Docente Educação Física |
title_short |
POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS |
title_full |
POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS |
title_fullStr |
POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS |
title_full_unstemmed |
POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS |
title_sort |
POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS |
author |
Mendes, Beatriz |
author_facet |
Mendes, Beatriz Gomes, Roberta Fonseca, Michele Pereira de Souza da |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Roberta Fonseca, Michele Pereira de Souza da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Beatriz Gomes, Roberta Fonseca, Michele Pereira de Souza da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusion Teacher Education Physical Education Inclusión Formación del Profesorado Educación Física Inclusão Formação Docente Educação Física |
topic |
Inclusion Teacher Education Physical Education Inclusión Formación del Profesorado Educación Física Inclusão Formação Docente Educação Física |
description |
This article aims to analyze the disciplines that make up the curriculum of Physical Education Degree courses at Federal Universities in the southern region of Brazil, verifying how the possibilities of discussion on inclusion/exclusion processes are presented, in documentary terms. Based on a broad concept of inclusion / exclusion, we mapped these courses in order to highlight how disability, race / ethnicity, gender, age group, sexuality, social classes appear in the documents that guide the disciplines. Thus, it was possible to list 3 categories: disability; gender and diferences. In this article we will present you the last two. With that, we found some evident possibilities of discussion, contemplating inclusion and differences. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/12717 10.51283/rc.v25i3.12717 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/12717 |
identifier_str_mv |
10.51283/rc.v25i3.12717 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/12717/8499 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Corpoconsciência info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Corpoconsciência |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 3, set./ dez., 2021; 71-83 2178-5945 10.51283/rc.v25i3 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325460836286464 |