POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Beatriz
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gomes, Roberta, Fonseca, Michele Pereira de Souza da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/12717
Resumo: This article aims to analyze the disciplines that make up the curriculum of Physical Education Degree courses at Federal Universities in the southern region of Brazil, verifying how the possibilities of discussion on inclusion/exclusion processes are presented, in documentary terms. Based on a broad concept of inclusion / exclusion, we mapped these courses in order to highlight how disability, race / ethnicity, gender, age group, sexuality, social classes appear in the documents that guide the disciplines. Thus, it was possible to list 3 categories: disability; gender and diferences. In this article we will present you the last two. With that, we found some evident possibilities of discussion, contemplating inclusion and differences.
id UFMS-4_e2abdeecb9b889ecf480941e7e4cff94
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12717
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS POSIBILIDADES DE DISCUSIÓN SOBRE LOS PROCESOS DE INCLUSIÓN/EXCLUSIÓN: LAS UNIVERSIDADES FEDERALES DE LA REGIÓN EN FOCO POSSIBILIDADES DE DISCUSSÃO SOBRE OS PROCESSOS DE INCLUSÃO/EXCLUSÃO: AS UNIVERSIDADES FEDERAIS DA REGIÃO SUL EM FOCOInclusionTeacher EducationPhysical EducationInclusiónFormación del ProfesoradoEducación FísicaInclusãoFormação DocenteEducação FísicaThis article aims to analyze the disciplines that make up the curriculum of Physical Education Degree courses at Federal Universities in the southern region of Brazil, verifying how the possibilities of discussion on inclusion/exclusion processes are presented, in documentary terms. Based on a broad concept of inclusion / exclusion, we mapped these courses in order to highlight how disability, race / ethnicity, gender, age group, sexuality, social classes appear in the documents that guide the disciplines. Thus, it was possible to list 3 categories: disability; gender and diferences. In this article we will present you the last two. With that, we found some evident possibilities of discussion, contemplating inclusion and differences.Este artículo tiene como objetivo analizar las disciplinas que componen el plan de estudios de los cursos de Grado de Educación Física en las Universidades Federales en la región sur de Brasil, verificando cómo se presentan las posibilidades de discusión sobre los procesos de inclusión / exclusión, de acuerdo con la documentación. Basado en un concepto amplio de inclusión / exclusión, mapeamos estos cursos para resaltar cómo los problemas como discapacidad, raza / etnia, género, edad, sexualidad, clases sociales se presentan en los documentos que rigen las disciplinas. Según los datos encontrados, fue posible enumerar 3 categorías, a saber, discapacidad; género y diferencias. En este artículo presentaremos las discusiones de los 2 últimos. Con eso, notamos algunas posibilidades evidentes de discusión contemplando la inclusión y las diferencias.Este artigo objetiva analisar as disciplinas que compõem o currículo dos cursos de Licenciatura em Educação Física nas Universidades Federais da região sul do Brasil, verificando como se apresentam as possibilidades de discussão sobre os processos de inclusão/exclusão, em termos documentais. Apoiando-nos num conceito amplo de inclusão/exclusão, realizamos um mapeamento nesses cursos a fim de destacar como questões como deficiência, raça/etnia, gênero, faixa etária, sexualidade, classes sociais se apresentam nos documentos que regem as disciplinas. De acordo com os dados encontrados, foi possível elencar 3 categorias, sendo elas deficiência; gênero e diferenças. Neste artigo apresentaremos as discussões das 2 últimas. Com isso, constatamos algumas evidentes possibilidades de discussão contemplando inclusão e diferenças.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2021-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1271710.51283/rc.v25i3.12717Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 3, set./ dez., 2021; 71-832178-594510.51283/rc.v25i3reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/12717/8499Copyright (c) 2021 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessMendes, BeatrizGomes, RobertaFonseca, Michele Pereira de Souza da2021-12-07T17:03:44Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12717Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2021-12-07T17:03:44Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS
POSIBILIDADES DE DISCUSIÓN SOBRE LOS PROCESOS DE INCLUSIÓN/EXCLUSIÓN: LAS UNIVERSIDADES FEDERALES DE LA REGIÓN EN FOCO
POSSIBILIDADES DE DISCUSSÃO SOBRE OS PROCESSOS DE INCLUSÃO/EXCLUSÃO: AS UNIVERSIDADES FEDERAIS DA REGIÃO SUL EM FOCO
title POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS
spellingShingle POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS
Mendes, Beatriz
Inclusion
Teacher Education
Physical Education
Inclusión
Formación del Profesorado
Educación Física
Inclusão
Formação Docente
Educação Física
title_short POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS
title_full POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS
title_fullStr POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS
title_full_unstemmed POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS
title_sort POSSIBILITIES OF DISCUSSION ABOUT THE INCLUSION/EXCLUSION PROCESSES: THE FEDERAL UNIVERSITIES OF THE SOUTH REGION IN FOCUS
author Mendes, Beatriz
author_facet Mendes, Beatriz
Gomes, Roberta
Fonseca, Michele Pereira de Souza da
author_role author
author2 Gomes, Roberta
Fonseca, Michele Pereira de Souza da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Beatriz
Gomes, Roberta
Fonseca, Michele Pereira de Souza da
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusion
Teacher Education
Physical Education
Inclusión
Formación del Profesorado
Educación Física
Inclusão
Formação Docente
Educação Física
topic Inclusion
Teacher Education
Physical Education
Inclusión
Formación del Profesorado
Educación Física
Inclusão
Formação Docente
Educação Física
description This article aims to analyze the disciplines that make up the curriculum of Physical Education Degree courses at Federal Universities in the southern region of Brazil, verifying how the possibilities of discussion on inclusion/exclusion processes are presented, in documentary terms. Based on a broad concept of inclusion / exclusion, we mapped these courses in order to highlight how disability, race / ethnicity, gender, age group, sexuality, social classes appear in the documents that guide the disciplines. Thus, it was possible to list 3 categories: disability; gender and diferences. In this article we will present you the last two. With that, we found some evident possibilities of discussion, contemplating inclusion and differences.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/12717
10.51283/rc.v25i3.12717
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/12717
identifier_str_mv 10.51283/rc.v25i3.12717
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/12717/8499
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 3, set./ dez., 2021; 71-83
2178-5945
10.51283/rc.v25i3
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325460836286464