FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16460 |
Resumo: | This research is a case study, in which we seek to understand the experiences of women who are in the period of learn to train futsal in adulthood. The study was carried out in the context of the Programa Academia e Futebol, da Secretaria Nacional de Futebol e Direitos do Torcedor. To produce the data, we used the observations made during training sessions, the artifacts produced in these spaces and the records of the intervention's planning and evaluation meetings. The time frame is from 2022 to 2023, resulting in approximately 70 training sessions. As results, we describe the profile of the project participants; the methodological proposal that structures the training sessions; and, finally, the women's accounts of their participation and engagement in the project, as well as the challenges they faced during the training sessions. |
id |
UFMS-4_f239c594191f90b52463daa372879644 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16460 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSESFÚTBOL CALLEJERO: UNA ALTERNATIVA PEDAGÓGICA PARA LAS CLASES DE EDUCACIÓN FÍSICA DE LA ESCUELAFÚTBOL CALLEJERO: UMA ALTERNATIVA PEDAGÓGICA PARA AS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLARFútbol CallejeroFormação HumanaEnsinoFútbol CallejeroFormación HumanaEnseñanzaFútbol CallejeroHuman FormationTeachingThis research is a case study, in which we seek to understand the experiences of women who are in the period of learn to train futsal in adulthood. The study was carried out in the context of the Programa Academia e Futebol, da Secretaria Nacional de Futebol e Direitos do Torcedor. To produce the data, we used the observations made during training sessions, the artifacts produced in these spaces and the records of the intervention's planning and evaluation meetings. The time frame is from 2022 to 2023, resulting in approximately 70 training sessions. As results, we describe the profile of the project participants; the methodological proposal that structures the training sessions; and, finally, the women's accounts of their participation and engagement in the project, as well as the challenges they faced during the training sessions.En el contexto del fútbol sala en las escuelas de Educación Básica, a menudo asociamos su práctica con el aspecto deportivo/mediático difundido en los medios de comunicación. A la hora de abordar este tema en el ámbito escolar, es crucial discutir y experimentar las diversas posibilidades de practicar el fútbol sala, descubriendo otras posibilidades de jugarlo. Con esta intencionalidad, presentamos el relato de experiencia en una escuela de Educación Técnica Integrada al Liceo, que exploró la práctica del futsal, utilizando la metodología del fútbol callejero. La trayectoria metodológica incluyó cuestionarios con preguntas abiertas y cerradas y diarios de campo, con análisis fenomenológico. Destacamos aspectos positivos movilizados en la práctica, como la interacción y sociabilidad entre los estudiantes, favoreciendo el diálogo dentro y fuera de la cancha, creando reglas y posibilidades para practicar fútbol sala. Entre los participantes se destacó la relevancia de la práctica de los principios básicos del fútbol callejero (respeto, solidaridad y compañerismo) para la formación integral.No contexto do futsal nas escolas de Educação Básica, frequentemente associamos sua prática ao aspecto esportivo/midiático difundido na mídia. Ao abordar essa questão no ambiente escolar, é crucial discutir e vivenciar as diversas possibilidades da prática do futsal, descobrindo outras possibilidades de jogá-lo. Com essa intencionalidade, apresentamos o relato de experiência em uma escola de Ensino Técnico Integrado ao Nível Médio, que explorou a prática do futsal, utilizando-se da metodologia do fútbol callejero. A trajetória metodológica envolveu questionários com perguntas abertas e fechadas e diários de campo, com análise fenomenológica. Destacamos aspectos positivos mobilizados na prática, como a interação e a sociabilidade entre os alunos e alunas, favorecendo o diálogo dentro e fora da quadra, criando regras e possibilidades de praticar o futsal. Entre os/as participantes, foi destacada a relevância da prática dos princípios basilares do fútbol callejero (respeito, solidariedade e companheirismo), para a formação integral.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1646010.51283/rc.27.e16460Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e164602178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16460/13047Copyright (c) 2023 Corpoconsciênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalheiro, Claudionor NunesReverdito, Riller Silva2023-11-11T11:05:35Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16460Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2023-11-11T11:05:35Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES FÚTBOL CALLEJERO: UNA ALTERNATIVA PEDAGÓGICA PARA LAS CLASES DE EDUCACIÓN FÍSICA DE LA ESCUELA FÚTBOL CALLEJERO: UMA ALTERNATIVA PEDAGÓGICA PARA AS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR |
title |
FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES |
spellingShingle |
FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES Cavalheiro, Claudionor Nunes Fútbol Callejero Formação Humana Ensino Fútbol Callejero Formación Humana Enseñanza Fútbol Callejero Human Formation Teaching |
title_short |
FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES |
title_full |
FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES |
title_fullStr |
FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES |
title_full_unstemmed |
FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES |
title_sort |
FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES |
author |
Cavalheiro, Claudionor Nunes |
author_facet |
Cavalheiro, Claudionor Nunes Reverdito, Riller Silva |
author_role |
author |
author2 |
Reverdito, Riller Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalheiro, Claudionor Nunes Reverdito, Riller Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fútbol Callejero Formação Humana Ensino Fútbol Callejero Formación Humana Enseñanza Fútbol Callejero Human Formation Teaching |
topic |
Fútbol Callejero Formação Humana Ensino Fútbol Callejero Formación Humana Enseñanza Fútbol Callejero Human Formation Teaching |
description |
This research is a case study, in which we seek to understand the experiences of women who are in the period of learn to train futsal in adulthood. The study was carried out in the context of the Programa Academia e Futebol, da Secretaria Nacional de Futebol e Direitos do Torcedor. To produce the data, we used the observations made during training sessions, the artifacts produced in these spaces and the records of the intervention's planning and evaluation meetings. The time frame is from 2022 to 2023, resulting in approximately 70 training sessions. As results, we describe the profile of the project participants; the methodological proposal that structures the training sessions; and, finally, the women's accounts of their participation and engagement in the project, as well as the challenges they faced during the training sessions. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16460 10.51283/rc.27.e16460 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16460 |
identifier_str_mv |
10.51283/rc.27.e16460 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16460/13047 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Corpoconsciência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Corpoconsciência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e16460 2178-5945 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325458500059136 |