FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalheiro, Claudionor Nunes
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Reverdito, Riller Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16460
Resumo: This research is a case study, in which we seek to understand the experiences of women who are in the period of learn to train futsal in adulthood. The study was carried out in the context of the Programa Academia e Futebol, da Secretaria Nacional de Futebol e Direitos do Torcedor. To produce the data, we used the observations made during training sessions, the artifacts produced in these spaces and the records of the intervention's planning and evaluation meetings. The time frame is from 2022 to 2023, resulting in approximately 70 training sessions. As results, we describe the profile of the project participants; the methodological proposal that structures the training sessions; and, finally, the women's accounts of their participation and engagement in the project, as well as the challenges they faced during the training sessions.
id UFMS-4_f239c594191f90b52463daa372879644
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16460
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSESFÚTBOL CALLEJERO: UNA ALTERNATIVA PEDAGÓGICA PARA LAS CLASES DE EDUCACIÓN FÍSICA DE LA ESCUELAFÚTBOL CALLEJERO: UMA ALTERNATIVA PEDAGÓGICA PARA AS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLARFútbol CallejeroFormação HumanaEnsinoFútbol CallejeroFormación HumanaEnseñanzaFútbol CallejeroHuman FormationTeachingThis research is a case study, in which we seek to understand the experiences of women who are in the period of learn to train futsal in adulthood. The study was carried out in the context of the Programa Academia e Futebol, da Secretaria Nacional de Futebol e Direitos do Torcedor. To produce the data, we used the observations made during training sessions, the artifacts produced in these spaces and the records of the intervention's planning and evaluation meetings. The time frame is from 2022 to 2023, resulting in approximately 70 training sessions. As results, we describe the profile of the project participants; the methodological proposal that structures the training sessions; and, finally, the women's accounts of their participation and engagement in the project, as well as the challenges they faced during the training sessions.En el contexto del fútbol sala en las escuelas de Educación Básica, a menudo asociamos su práctica con el aspecto deportivo/mediático difundido en los medios de comunicación. A la hora de abordar este tema en el ámbito escolar, es crucial discutir y experimentar las diversas posibilidades de practicar el fútbol sala, descubriendo otras posibilidades de jugarlo. Con esta intencionalidad, presentamos el relato de experiencia en una escuela de Educación Técnica Integrada al Liceo, que exploró la práctica del futsal, utilizando la metodología del fútbol callejero. La trayectoria metodológica incluyó cuestionarios con preguntas abiertas y cerradas y diarios de campo, con análisis fenomenológico. Destacamos aspectos positivos movilizados en la práctica, como la interacción y sociabilidad entre los estudiantes, favoreciendo el diálogo dentro y fuera de la cancha, creando reglas y posibilidades para practicar fútbol sala. Entre los participantes se destacó la relevancia de la práctica de los principios básicos del fútbol callejero (respeto, solidaridad y compañerismo) para la formación integral.No contexto do futsal nas escolas de Educação Básica, frequentemente associamos sua prática ao aspecto esportivo/midiático difundido na mídia. Ao abordar essa questão no ambiente escolar, é crucial discutir e vivenciar as diversas possibilidades da prática do futsal, descobrindo outras possibilidades de jogá-lo. Com essa intencionalidade, apresentamos o relato de experiência em uma escola de Ensino Técnico Integrado ao Nível Médio, que explorou a prática do futsal, utilizando-se da metodologia do fútbol callejero. A trajetória metodológica envolveu questionários com perguntas abertas e fechadas e diários de campo, com análise fenomenológica. Destacamos aspectos positivos mobilizados na prática, como a interação e a sociabilidade entre os alunos e alunas, favorecendo o diálogo dentro e fora da quadra, criando regras e possibilidades de praticar o futsal. Entre os/as participantes, foi destacada a relevância da prática dos princípios basilares do fútbol callejero (respeito, solidariedade e companheirismo), para a formação integral.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1646010.51283/rc.27.e16460Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e164602178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16460/13047Copyright (c) 2023 Corpoconsciênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalheiro, Claudionor NunesReverdito, Riller Silva2023-11-11T11:05:35Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16460Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2023-11-11T11:05:35Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES
FÚTBOL CALLEJERO: UNA ALTERNATIVA PEDAGÓGICA PARA LAS CLASES DE EDUCACIÓN FÍSICA DE LA ESCUELA
FÚTBOL CALLEJERO: UMA ALTERNATIVA PEDAGÓGICA PARA AS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR
title FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES
spellingShingle FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES
Cavalheiro, Claudionor Nunes
Fútbol Callejero
Formação Humana
Ensino
Fútbol Callejero
Formación Humana
Enseñanza
Fútbol Callejero
Human Formation
Teaching
title_short FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES
title_full FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES
title_fullStr FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES
title_full_unstemmed FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES
title_sort FÚTBOL CALLEJERO: A PEDAGOGICAL ALTERNATIVE FOR SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES
author Cavalheiro, Claudionor Nunes
author_facet Cavalheiro, Claudionor Nunes
Reverdito, Riller Silva
author_role author
author2 Reverdito, Riller Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalheiro, Claudionor Nunes
Reverdito, Riller Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Fútbol Callejero
Formação Humana
Ensino
Fútbol Callejero
Formación Humana
Enseñanza
Fútbol Callejero
Human Formation
Teaching
topic Fútbol Callejero
Formação Humana
Ensino
Fútbol Callejero
Formación Humana
Enseñanza
Fútbol Callejero
Human Formation
Teaching
description This research is a case study, in which we seek to understand the experiences of women who are in the period of learn to train futsal in adulthood. The study was carried out in the context of the Programa Academia e Futebol, da Secretaria Nacional de Futebol e Direitos do Torcedor. To produce the data, we used the observations made during training sessions, the artifacts produced in these spaces and the records of the intervention's planning and evaluation meetings. The time frame is from 2022 to 2023, resulting in approximately 70 training sessions. As results, we describe the profile of the project participants; the methodological proposal that structures the training sessions; and, finally, the women's accounts of their participation and engagement in the project, as well as the challenges they faced during the training sessions.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16460
10.51283/rc.27.e16460
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16460
identifier_str_mv 10.51283/rc.27.e16460
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/16460/13047
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Corpoconsciência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Corpoconsciência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e16460
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325458500059136