DRAMALEÃO: AFETOS DE UM CAMALEÃO PERANTE O DRAMA ATRAVÉS DA AMBIENTAÇÃO CÊNICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6215 |
Resumo: | This dissertation is a poetic account of a process that addresses the praxis of a drama with a pedagogical focus on the use of the scenic setting strategy for effectiveness in the teaching-learning process in theater teaching. The drama in question was applied in the fifth year of elementary school I, at Escola Municipal Arthur Campos Mello, located in the city of Dourados/MS, during the second half of 2022 and started from the pre-text “The little match-seller” (1848), by Hans Christian Andersen. In all episodes, the scenic setting is verticalized during the drama process and finds correlations with theatricality, providing the occurrence of immersion and experience in the process. The concepts of action, space and place, and their intersections with scenic setting and theatricality are concepts explored in this research. To support the discussion and analysis presented, authors such as Biange Cabral, Wellington Paula, Ariane Barros, Tharyn Freitas, Jorge Bondía and Josette Féral are used. Keyword: Scenic Environment; Theatricality; Process Drama; Theater-education. |
id |
UFMS_062aa370e7af5a7ca4447fe848e80c8e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/6215 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2023-07-04T22:21:49Z2023-07-04T22:21:49Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6215This dissertation is a poetic account of a process that addresses the praxis of a drama with a pedagogical focus on the use of the scenic setting strategy for effectiveness in the teaching-learning process in theater teaching. The drama in question was applied in the fifth year of elementary school I, at Escola Municipal Arthur Campos Mello, located in the city of Dourados/MS, during the second half of 2022 and started from the pre-text “The little match-seller” (1848), by Hans Christian Andersen. In all episodes, the scenic setting is verticalized during the drama process and finds correlations with theatricality, providing the occurrence of immersion and experience in the process. The concepts of action, space and place, and their intersections with scenic setting and theatricality are concepts explored in this research. To support the discussion and analysis presented, authors such as Biange Cabral, Wellington Paula, Ariane Barros, Tharyn Freitas, Jorge Bondía and Josette Féral are used. Keyword: Scenic Environment; Theatricality; Process Drama; Theater-education.A presente dissertação é um relato poético de um processo que aborda a práxis de um drama com enfoque pedagógico na utilização da estratégia da ambientação cênica para a efetividade no processo de ensino-aprendizagem no ensino do teatro. O drama em questão foi aplicado no quinto ano do ensino fundamental I, da Escola Municipal Arthur Campos Mello, localizada na cidade de Dourados/MS, durante o segundo semestre de 2022 e partiu do pré-texto A Vendedora de Fósforos (1848), de Hans Cristian Andersen. Em todos os episódios, a ambientação cênica é verticalizada durante o processo de drama e encontra correlações com a teatralidade, proporcionando a ocorrência da imersão e a experiência no processo. Os conceitos de ação, espaço e lugar, e seus entrecruzamentos com a ambientação cênica e a teatralidade são concepções explorados nesta pesquisa. Para dar suporte a discussão e análise apresentadas faz-se o uso de autores como Biange Cabral, Wellington Paula, Ariane Barros, Tharyn Freitas, Jorge Bondía e Josette Féral.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilAmbientação CênicaTeatralidadeProcess DramaTeatro-educaçãoDRAMALEÃO: AFETOS DE UM CAMALEÃO PERANTE O DRAMA ATRAVÉS DA AMBIENTAÇÃO CÊNICAinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAriane Guerra BarrosVanessa Lopes Ribeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALDramaleão- afetos de um camaleão perante o drama através da ambientação cênica_Vanessa Lopes Ribeiro.pdfDramaleão- afetos de um camaleão perante o drama através da ambientação cênica_Vanessa Lopes Ribeiro.pdfapplication/pdf10562725https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6215/-1/Dramale%c3%a3o-%20afetos%20de%20um%20camale%c3%a3o%20perante%20o%20drama%20atrav%c3%a9s%20da%20ambienta%c3%a7%c3%a3o%20c%c3%aanica_Vanessa%20Lopes%20Ribeiro.pdffa622bdc5db2cb4690b18a74bc981c54MD5-1123456789/62152023-07-04 18:21:51.415oai:repositorio.ufms.br:123456789/6215Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-07-04T22:21:51Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
DRAMALEÃO: AFETOS DE UM CAMALEÃO PERANTE O DRAMA ATRAVÉS DA AMBIENTAÇÃO CÊNICA |
title |
DRAMALEÃO: AFETOS DE UM CAMALEÃO PERANTE O DRAMA ATRAVÉS DA AMBIENTAÇÃO CÊNICA |
spellingShingle |
DRAMALEÃO: AFETOS DE UM CAMALEÃO PERANTE O DRAMA ATRAVÉS DA AMBIENTAÇÃO CÊNICA Vanessa Lopes Ribeiro Ambientação Cênica Teatralidade Process Drama Teatro-educação |
title_short |
DRAMALEÃO: AFETOS DE UM CAMALEÃO PERANTE O DRAMA ATRAVÉS DA AMBIENTAÇÃO CÊNICA |
title_full |
DRAMALEÃO: AFETOS DE UM CAMALEÃO PERANTE O DRAMA ATRAVÉS DA AMBIENTAÇÃO CÊNICA |
title_fullStr |
DRAMALEÃO: AFETOS DE UM CAMALEÃO PERANTE O DRAMA ATRAVÉS DA AMBIENTAÇÃO CÊNICA |
title_full_unstemmed |
DRAMALEÃO: AFETOS DE UM CAMALEÃO PERANTE O DRAMA ATRAVÉS DA AMBIENTAÇÃO CÊNICA |
title_sort |
DRAMALEÃO: AFETOS DE UM CAMALEÃO PERANTE O DRAMA ATRAVÉS DA AMBIENTAÇÃO CÊNICA |
author |
Vanessa Lopes Ribeiro |
author_facet |
Vanessa Lopes Ribeiro |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ariane Guerra Barros |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vanessa Lopes Ribeiro |
contributor_str_mv |
Ariane Guerra Barros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ambientação Cênica Teatralidade Process Drama Teatro-educação |
topic |
Ambientação Cênica Teatralidade Process Drama Teatro-educação |
description |
This dissertation is a poetic account of a process that addresses the praxis of a drama with a pedagogical focus on the use of the scenic setting strategy for effectiveness in the teaching-learning process in theater teaching. The drama in question was applied in the fifth year of elementary school I, at Escola Municipal Arthur Campos Mello, located in the city of Dourados/MS, during the second half of 2022 and started from the pre-text “The little match-seller” (1848), by Hans Christian Andersen. In all episodes, the scenic setting is verticalized during the drama process and finds correlations with theatricality, providing the occurrence of immersion and experience in the process. The concepts of action, space and place, and their intersections with scenic setting and theatricality are concepts explored in this research. To support the discussion and analysis presented, authors such as Biange Cabral, Wellington Paula, Ariane Barros, Tharyn Freitas, Jorge Bondía and Josette Féral are used. Keyword: Scenic Environment; Theatricality; Process Drama; Theater-education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-07-04T22:21:49Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-07-04T22:21:49Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6215 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6215 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6215/-1/Dramale%c3%a3o-%20afetos%20de%20um%20camale%c3%a3o%20perante%20o%20drama%20atrav%c3%a9s%20da%20ambienta%c3%a7%c3%a3o%20c%c3%aanica_Vanessa%20Lopes%20Ribeiro.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fa622bdc5db2cb4690b18a74bc981c54 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1807552849569120256 |