Accountability: Uma análise sobre as práticas de governança em uma universidade federal brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Colombo, Paulo Keese
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5562
Resumo: With the advent of the New Public Management movement, which promoted changes in the management models adopted in public institutions in Brazil, the principles of accountability, understood as a response by government managers in order to be accountable to society, end up gaining relevance within the public institutions of higher education. Thus, this work aims to verify how an institution of higher education promotes accountability within the areas of accountability, transparency and accountability, these heard as the major subsystems that make up accountability. For this, the documental analysis of the Institution's Annual Management Report and the Corregedoria's Biannual Report were used as data collection techniques, and the interview with the managers responsible for the preparation of these documents. The material collected from the applied techniques was categorized within the three accountability subsystems listed, giving room for interpretations regarding the degree of accountability promotion in its different interfaces. In short, this work provided greater knowledge about the areas that involve the promotion of accountability, pointing to possible improvements in order to improve the efficiency and relevance of the educational role of the university in the country.
id UFMS_0b11a5e1c488f55ddde6760a4c7b3358
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/5562
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-01-21T13:23:14Z2023-01-21T13:23:14Z2022https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5562With the advent of the New Public Management movement, which promoted changes in the management models adopted in public institutions in Brazil, the principles of accountability, understood as a response by government managers in order to be accountable to society, end up gaining relevance within the public institutions of higher education. Thus, this work aims to verify how an institution of higher education promotes accountability within the areas of accountability, transparency and accountability, these heard as the major subsystems that make up accountability. For this, the documental analysis of the Institution's Annual Management Report and the Corregedoria's Biannual Report were used as data collection techniques, and the interview with the managers responsible for the preparation of these documents. The material collected from the applied techniques was categorized within the three accountability subsystems listed, giving room for interpretations regarding the degree of accountability promotion in its different interfaces. In short, this work provided greater knowledge about the areas that involve the promotion of accountability, pointing to possible improvements in order to improve the efficiency and relevance of the educational role of the university in the country.Com o advento do movimento da Nova Gestão Pública, que promoveu mudanças nos modelos de gestão adotados nas instituições públicas do Brasil, os princípios da accountability, entendidos como uma resposta dos gestores governamentais no intuito de prestar contas à sociedade, acabam por ganhar relevância dentro das instituições públicas de ensino superior. Assim, este trabalho tem como objetivo verificar de que forma uma instituição de ensino superior promove a accountability no âmbito das áreas de prestação de contas, transparência e responsabilização, estes entendidos como os grandes subsistemas que compõe a accountability. Para isso, foi utilizada como técnicas de coletas de dados a análise documental do Relatório de Gestão Anual da Instituição utilizada e o Relatório Bianual da Corregedoria, e a entrevista com os gestores responsáveis pela elaboração dos referidos documentos. O material coletado proveniente das técnicas aplicadas foi categorizado dentro dos três subsistemas da accountability elencados, dando margem para interpretações a respeito do grau de promoção da accountability em suas diferentes interfaces. Em suma, este trabalho proporcionou um maior conhecimento a respeito das áreas que envolvem a promoção da accountability, apontando para possíveis melhorias no sentido de aprimorar a eficiência e relevância da função educadora da universidade no país.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilGestão PúblicaAccountabilityEnsino SuperiorGestão GovernamentalPrestação de ContasPublic ManagementAccountability ReportingAccountability: Uma análise sobre as práticas de governança em uma universidade federal brasileirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSilva, Marcelo RibeiroColombo, Paulo Keeseinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALDissertação Paulo.pdfDissertação Paulo.pdfapplication/pdf9092362https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5562/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Paulo.pdf2aaa56f5d550bc790a91887cac9861daMD51123456789/55622023-05-18 08:03:55.114oai:repositorio.ufms.br:123456789/5562Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-05-18T12:03:55Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Accountability: Uma análise sobre as práticas de governança em uma universidade federal brasileira
title Accountability: Uma análise sobre as práticas de governança em uma universidade federal brasileira
spellingShingle Accountability: Uma análise sobre as práticas de governança em uma universidade federal brasileira
Colombo, Paulo Keese
Gestão Pública
Accountability
Ensino Superior
Gestão Governamental
Prestação de Contas
Public Management
Accountability Reporting
title_short Accountability: Uma análise sobre as práticas de governança em uma universidade federal brasileira
title_full Accountability: Uma análise sobre as práticas de governança em uma universidade federal brasileira
title_fullStr Accountability: Uma análise sobre as práticas de governança em uma universidade federal brasileira
title_full_unstemmed Accountability: Uma análise sobre as práticas de governança em uma universidade federal brasileira
title_sort Accountability: Uma análise sobre as práticas de governança em uma universidade federal brasileira
author Colombo, Paulo Keese
author_facet Colombo, Paulo Keese
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Marcelo Ribeiro
dc.contributor.author.fl_str_mv Colombo, Paulo Keese
contributor_str_mv Silva, Marcelo Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão Pública
Accountability
Ensino Superior
Gestão Governamental
Prestação de Contas
Public Management
Accountability Reporting
topic Gestão Pública
Accountability
Ensino Superior
Gestão Governamental
Prestação de Contas
Public Management
Accountability Reporting
description With the advent of the New Public Management movement, which promoted changes in the management models adopted in public institutions in Brazil, the principles of accountability, understood as a response by government managers in order to be accountable to society, end up gaining relevance within the public institutions of higher education. Thus, this work aims to verify how an institution of higher education promotes accountability within the areas of accountability, transparency and accountability, these heard as the major subsystems that make up accountability. For this, the documental analysis of the Institution's Annual Management Report and the Corregedoria's Biannual Report were used as data collection techniques, and the interview with the managers responsible for the preparation of these documents. The material collected from the applied techniques was categorized within the three accountability subsystems listed, giving room for interpretations regarding the degree of accountability promotion in its different interfaces. In short, this work provided greater knowledge about the areas that involve the promotion of accountability, pointing to possible improvements in order to improve the efficiency and relevance of the educational role of the university in the country.
publishDate 2022
dc.date.issued.fl_str_mv 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-01-21T13:23:14Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-01-21T13:23:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5562
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5562
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5562/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Paulo.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 2aaa56f5d550bc790a91887cac9861da
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552849281810432