CRIANÇAS DESATENTAS E HIPERATIVAS: A IMPORTÂNCIA DA COMUNICAÇÃO ENTRE PROFESSORES E PAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ADRIANA APARECIDA SANCHEZ DA SILVA
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7257
Resumo: The present study presents the Course Conclusion Work (TCC) of the Pedagogy course at the Federal University of Mato Grosso do Sul - Naviraí Campus, this work deals with the theme of the relationships between teachers, parents and students with ADHD, and this interaction plays a crucial role in supporting children with hyperactivity or Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The general aim of the research is to understand the relationship between teachers, parents and students in terms of the pedagogical practices developed to contribute to the development of children with hyperactivity. To this end, a field study was carried out in order to delve deeper into the proposed questions and a questionnaire was applied to two teachers from the 1st and 2nd years of elementary school to gather data. The research showed that, with the support of professionals from different areas, children with ADHD can evolve in their learning and development process, always with the fundamental support of the family. Bibliographical research was carried out, using articles, theses and books, to enrich this research on the subject of ADHD.
id UFMS_c164b1c51eada278455e7bc7dceca37b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/7257
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-11-29T15:18:18Z2023-11-29T15:18:18Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7257The present study presents the Course Conclusion Work (TCC) of the Pedagogy course at the Federal University of Mato Grosso do Sul - Naviraí Campus, this work deals with the theme of the relationships between teachers, parents and students with ADHD, and this interaction plays a crucial role in supporting children with hyperactivity or Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The general aim of the research is to understand the relationship between teachers, parents and students in terms of the pedagogical practices developed to contribute to the development of children with hyperactivity. To this end, a field study was carried out in order to delve deeper into the proposed questions and a questionnaire was applied to two teachers from the 1st and 2nd years of elementary school to gather data. The research showed that, with the support of professionals from different areas, children with ADHD can evolve in their learning and development process, always with the fundamental support of the family. Bibliographical research was carried out, using articles, theses and books, to enrich this research on the subject of ADHD.O presente estudo apresenta o Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Campus Naviraí, este trabalho trata do tema sobre as relações entre professores, pais e alunos com TDAH, sendo que esta interação desempenha um papel crucial no apoio às crianças com hiperatividade ou Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH). O objetivo geral da pesquisa é compreender a relação entre professores, pais e alunos quanto às práticas pedagógicas desenvolvidas para contribuir no desenvolvimento da criança com hiperatividade. Para tal, foi realizada uma pesquisa de campo buscando o aprofundamento das questões propostas e aplicado um questionário a duas professoras do 1º e 2º anos do Ensino Fundamental para o levantamento de dados. Com a pesquisa percebeu-se que, com o apoio de profissionais de diferentes áreas, as crianças com TDAH podem evoluir em seu processo de aprendizagem e desenvolvimento, sempre com o apoio fundamental da família. Foi realizada a pesquisa bibliográfica, com artigos, teses e livros, para enriquecimento desta pesquisa, abordando o tema TDAH.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasTranstorno do Déficit de Atenção e HiperatividadeDesatençãoHiperatividade.CRIANÇAS DESATENTAS E HIPERATIVAS: A IMPORTÂNCIA DA COMUNICAÇÃO ENTRE PROFESSORES E PAISinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisCLEIA RENATA TEIXEIRA DE SOUZAADRIANA APARECIDA SANCHEZ DA SILVAinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL8643.pdf8643.pdfapplication/pdf164774https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7257/-1/8643.pdfb3166eea282078b77b305dee738265b9MD5-1123456789/72572023-11-29 11:18:19.506oai:repositorio.ufms.br:123456789/7257Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-29T15:18:19Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv CRIANÇAS DESATENTAS E HIPERATIVAS: A IMPORTÂNCIA DA COMUNICAÇÃO ENTRE PROFESSORES E PAIS
title CRIANÇAS DESATENTAS E HIPERATIVAS: A IMPORTÂNCIA DA COMUNICAÇÃO ENTRE PROFESSORES E PAIS
spellingShingle CRIANÇAS DESATENTAS E HIPERATIVAS: A IMPORTÂNCIA DA COMUNICAÇÃO ENTRE PROFESSORES E PAIS
ADRIANA APARECIDA SANCHEZ DA SILVA
Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade
Desatenção
Hiperatividade.
Ciências Humanas
title_short CRIANÇAS DESATENTAS E HIPERATIVAS: A IMPORTÂNCIA DA COMUNICAÇÃO ENTRE PROFESSORES E PAIS
title_full CRIANÇAS DESATENTAS E HIPERATIVAS: A IMPORTÂNCIA DA COMUNICAÇÃO ENTRE PROFESSORES E PAIS
title_fullStr CRIANÇAS DESATENTAS E HIPERATIVAS: A IMPORTÂNCIA DA COMUNICAÇÃO ENTRE PROFESSORES E PAIS
title_full_unstemmed CRIANÇAS DESATENTAS E HIPERATIVAS: A IMPORTÂNCIA DA COMUNICAÇÃO ENTRE PROFESSORES E PAIS
title_sort CRIANÇAS DESATENTAS E HIPERATIVAS: A IMPORTÂNCIA DA COMUNICAÇÃO ENTRE PROFESSORES E PAIS
author ADRIANA APARECIDA SANCHEZ DA SILVA
author_facet ADRIANA APARECIDA SANCHEZ DA SILVA
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv CLEIA RENATA TEIXEIRA DE SOUZA
dc.contributor.author.fl_str_mv ADRIANA APARECIDA SANCHEZ DA SILVA
contributor_str_mv CLEIA RENATA TEIXEIRA DE SOUZA
dc.subject.por.fl_str_mv Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade
Desatenção
Hiperatividade.
topic Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade
Desatenção
Hiperatividade.
Ciências Humanas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Humanas
description The present study presents the Course Conclusion Work (TCC) of the Pedagogy course at the Federal University of Mato Grosso do Sul - Naviraí Campus, this work deals with the theme of the relationships between teachers, parents and students with ADHD, and this interaction plays a crucial role in supporting children with hyperactivity or Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The general aim of the research is to understand the relationship between teachers, parents and students in terms of the pedagogical practices developed to contribute to the development of children with hyperactivity. To this end, a field study was carried out in order to delve deeper into the proposed questions and a questionnaire was applied to two teachers from the 1st and 2nd years of elementary school to gather data. The research showed that, with the support of professionals from different areas, children with ADHD can evolve in their learning and development process, always with the fundamental support of the family. Bibliographical research was carried out, using articles, theses and books, to enrich this research on the subject of ADHD.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-11-29T15:18:18Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-11-29T15:18:18Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7257
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7257
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7257/-1/8643.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv b3166eea282078b77b305dee738265b9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552855362502656