DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4404 |
Resumo: | ABSTRACT Children's literature has the fundamental function of forming the critical development of young readers, as well as building their personality, in addition to inserting a child in the universe of books, images, symbols and imagination; thus fostering the interpretation of the world. Indeed, a work Os beaks that I had: zoological memories (2004), by Sylvia Orthof, is a narrative aimed at children. Starring funny characters (who were part of the author's life), a representation of the work (with a mnemonic reinforcement) a part of Orthof's life. Produced under the strong influence of the dramatic genre, diegesis involves the small reader with attractive and playful images. Thus, anchoring on the epistemological assumptions of Antonio Candido (1972; 2011) about Literature and human formation, on the studies of Fanny Abramovich (1997), Nelly Novaes (2000) and Celso Junior de Ferrarezi (2017) about the constitution of Children's Literature, the objective of this research is to analyze a configuration of the characters in the narrative text The spouts I had: zoological memories (2004), by Sylvia Orthof, in order to understand the author's diegetic construction mode, as well as the understanding of their literariness and respect for diversity. Thus, this work proposes a reflection based on the contextualization that art is a fundamental instrument for the development / formation of the human being. Keywords: Children and Youth. Childhood. Reader |
id |
UFMS_ea0fe23ac1686442ec35bc4b89248181 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/4404 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2022-03-03T16:30:42Z2022-03-03T16:30:42Z2022https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4404ABSTRACT Children's literature has the fundamental function of forming the critical development of young readers, as well as building their personality, in addition to inserting a child in the universe of books, images, symbols and imagination; thus fostering the interpretation of the world. Indeed, a work Os beaks that I had: zoological memories (2004), by Sylvia Orthof, is a narrative aimed at children. Starring funny characters (who were part of the author's life), a representation of the work (with a mnemonic reinforcement) a part of Orthof's life. Produced under the strong influence of the dramatic genre, diegesis involves the small reader with attractive and playful images. Thus, anchoring on the epistemological assumptions of Antonio Candido (1972; 2011) about Literature and human formation, on the studies of Fanny Abramovich (1997), Nelly Novaes (2000) and Celso Junior de Ferrarezi (2017) about the constitution of Children's Literature, the objective of this research is to analyze a configuration of the characters in the narrative text The spouts I had: zoological memories (2004), by Sylvia Orthof, in order to understand the author's diegetic construction mode, as well as the understanding of their literariness and respect for diversity. Thus, this work proposes a reflection based on the contextualization that art is a fundamental instrument for the development / formation of the human being. Keywords: Children and Youth. Childhood. ReaderA literatura produzida para crianças tem a função fundamental de formar o desenvolvimento crítico do leitor, bem como na construção de sua personalidade, além de inserir a criança no universo dos livros, das imagens, dos símbolos e da imaginação; fomentando, assim, a interpretação de mundo. Com efeito, a obra Os bichos que tive: memórias zoológicas (2004), de Sylvia Orthof, é uma narrativa direcionada para o público infantil. Protagonizada por personagens engraçados (os quais fizeram parte da vida da autora), a obra representa (com considerável traço mnemônico) uma parcela da vida de Orthof. Produzida sob forte influência do gênero dramático, a diegése envolve o pequeno leitor com imagens atrativas e lúdicas. Dessa forma, ancorando-se nos pressupostos epistemológicos de Antonio Candido (1972; 2011) sobre a Literatura e a formação humana, nos estudos de Fanny Abramovich (1997), Nelly Novaes (2000) e de Celso Junior de Ferrarezi (2017) acerca da constituição da Literatura Infanto-juvenil, o objetivo desta pesquisa é compreender para analisar as configurações das personagens no texto narrativo Os bichos que tive: memórias zoológicas (2004), de Sylvia Orthof, sob a ótica das diversidades sociais presentes no processo formativo das personagens. Palavras-chave: Formação. Diversidades sociais. Literatura.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilFormação. Diversidades sociais. Literatura.DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidadesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisChristian Muleka MwewaERIKA CARLA NOGUEIRA DA SILVAinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSTHUMBNAILversão final da dissertação.pdf.jpgversão final da dissertação.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1219https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4404/3/vers%c3%a3o%20final%20da%20disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.jpge9aaa328dbf670f33598313cb67b9f34MD53TEXTversão final da dissertação.pdf.txtversão final da dissertação.pdf.txtExtracted texttext/plain208845https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4404/2/vers%c3%a3o%20final%20da%20disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.txt4e30849bd632d84f7196314b67488488MD52ORIGINALversão final da dissertação.pdfversão final da dissertação.pdfapplication/pdf815302https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4404/1/vers%c3%a3o%20final%20da%20disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf2c8ed19b8503b1bec6894b372d29bb53MD51123456789/44042022-03-04 03:01:26.787oai:repositorio.ufms.br:123456789/4404Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242022-03-04T07:01:26Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades |
title |
DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades |
spellingShingle |
DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades ERIKA CARLA NOGUEIRA DA SILVA Formação. Diversidades sociais. Literatura. |
title_short |
DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades |
title_full |
DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades |
title_fullStr |
DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades |
title_full_unstemmed |
DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades |
title_sort |
DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades |
author |
ERIKA CARLA NOGUEIRA DA SILVA |
author_facet |
ERIKA CARLA NOGUEIRA DA SILVA |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Christian Muleka Mwewa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
ERIKA CARLA NOGUEIRA DA SILVA |
contributor_str_mv |
Christian Muleka Mwewa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação. Diversidades sociais. Literatura. |
topic |
Formação. Diversidades sociais. Literatura. |
description |
ABSTRACT Children's literature has the fundamental function of forming the critical development of young readers, as well as building their personality, in addition to inserting a child in the universe of books, images, symbols and imagination; thus fostering the interpretation of the world. Indeed, a work Os beaks that I had: zoological memories (2004), by Sylvia Orthof, is a narrative aimed at children. Starring funny characters (who were part of the author's life), a representation of the work (with a mnemonic reinforcement) a part of Orthof's life. Produced under the strong influence of the dramatic genre, diegesis involves the small reader with attractive and playful images. Thus, anchoring on the epistemological assumptions of Antonio Candido (1972; 2011) about Literature and human formation, on the studies of Fanny Abramovich (1997), Nelly Novaes (2000) and Celso Junior de Ferrarezi (2017) about the constitution of Children's Literature, the objective of this research is to analyze a configuration of the characters in the narrative text The spouts I had: zoological memories (2004), by Sylvia Orthof, in order to understand the author's diegetic construction mode, as well as the understanding of their literariness and respect for diversity. Thus, this work proposes a reflection based on the contextualization that art is a fundamental instrument for the development / formation of the human being. Keywords: Children and Youth. Childhood. Reader |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-03-03T16:30:42Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-03-03T16:30:42Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4404 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4404 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4404/3/vers%c3%a3o%20final%20da%20disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.jpg https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4404/2/vers%c3%a3o%20final%20da%20disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.txt https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4404/1/vers%c3%a3o%20final%20da%20disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e9aaa328dbf670f33598313cb67b9f34 4e30849bd632d84f7196314b67488488 2c8ed19b8503b1bec6894b372d29bb53 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1807552853804318720 |